۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
تعداد بازدید: ۵۱۱۷۷
احمد وحیدی گفت: در خصوص جلوگیری از ورود پرشمار اتباع افغانستانی مذاکرات و پیگیری های لازم با مقامات حکومت سرپرستی افغانستان در حال انجام است.
کد خبر: ۱۷۴۵۴

وزیر کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وزیر کشور روز یکشنبه در نشست کمیسیون سامان‌دهی اتباع و مهاجران خارجی با بیان اینکه باید محل زندگی و فعالیت اقتصادی اتباع خارجی مشخص باشد تا سیاست گذاری دقیقی در حوزه‌های مختلف انجام شود، تکمیل فرایند ثبت نام اتباع خارجی در طرح سرشماری را ضروری دانست و گفت: با هماهنگی دستگاه قضایی با اتباعی که در طرح سرشماری شرکت نکرده‌اند، برخورد قانونی می‌شود.
سرشماری اتباع غیر مجاز به‌ویژه افغانستانی‌ها از سه ماه پیش تاکنون آغاز و با دوبار تمدید، روز جمعه (۱۰ تیر) به پایان رسید.
دبیر کل کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت گفته که در مجموع ۵۸۰ هزار خانوار افغانستانی درطرح سرشماری اتباع خارجی در دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کردند.
به گفته علی فلاح حقیقی، تاکنون ابلاغی برای تمدید ثبت نام نیامده است و مسئولیت و تصمیم گیری در خصوص افرادی که در این فراخوان ثبت نام نکرده اند بر عهده وزارت کشور خواهد بود.
بنابر آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، مهاجران افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان زندگی می‌کنند و طبق آنچه حسین امیرعبداللهیان وزیرخاجه کشورمان، در آخرین نشست همسایگان افغانستان گفت، هم‌اکنون پنج میلیون پناهنده افغانی در ایران زندگی می‌کنند.
احمد وحیدی همچنین با تاکید بر اینکه بایدجلوی حرکت انبوه اتباع افغانستانی به سمت مرز‌های کشور با هماهنگی مسؤولان افغانستانی گرفته شود، گفت: در این خصوص مذاکرات و پیگیری‌های لازم در حال انجام است و درحال حاضر از دید دولت ایران، حضور آن‌هایی که در طرح سرشماری ثبت نام نکرده‌اند، غیر قانونی است و آن‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، از خدماتی، چون امور بانکی بهره‌مند می‌شوند.
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور هم چندی پیش در این باره گفته بود که پس از پایان سرشماری تمام اتباع افغانستانی که به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نکردند به سرعت اخراج خواهند شد و در صورت تکرار با آن‌ها برخورد قضائی خواهد شد.
به گفته مجید میراحمدی، اقامت کارآفرینان، سرمایه گذاران، نخبگان و برجستگان علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی و اقامت موقت کسانی که حرفه شان مورد نیاز کشور است از جمله کارگران تمدید خواهد شد./باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: وزیر کشور
ارسال نظر
آخرین اخبار