۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
تعداد بازدید: ۲۰۰۲۱۱
زنگ بازگشت به زندگی عادی با اجرای طرح قرنطینه هوشمند و افزایش واکسیناسیون عمومی که اکنون به ۵۵ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۲۷۵ دُز در کشور رسیده، بزودی به صدا در می‌آید.
کد خبر: ۱۷۷

بازگشت به زندگی عادی با اجرای طرح قرنطینه هوشمند

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا، تاکنون ۳۹ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۷۷۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۹۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و در قالب طرح  قرنطینه هوشمند، بسیاری از ممنوعیت ها و محدودیت ها در کشور برداشته شده و افرادی که واکسینه شده اند، می توانند از مزایای آن استفاده کرده و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی خود مانند زیارت حرم مطهر و سفر با هواپیما، قطار و غیره را انجام دهند.

با اجرای قرنطینه هوشمند دیگر لازم نیست همه افراد محدود شوند، چون مردم نیاز به تجارت و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دارند و جامعه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند به زندگی عادی باز گردد.

پس از حدود یک سال از آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹، خبرهای خوش تولید و تزریق واکسن در دنیا و به تبع آن، ایران توسط رسانه ها انعکاس پیدا کرد که امیدواری ها را برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری بیشتر کرد، هرچند بعد از تزریق دزهای نخست واکسن در اواخر بهمن سال گذشته، جهان و ایران میزبان ۲ پیک کرونا بودند و هزاران نفر در کشور بر اثر خیزهای چهارم و پنجم در بهار و تابستان امسال، جان خود را از دست دادند.

مهمترین گام ها در توسعه واکسیناسیون کرونا در کشور است و امروزه بیش از ۷۱ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و محدودیت های سنی نیز برای تزریق آن برداشته شده است.

قرنطینه هوشمند شامل افراد کرونایی 

 احمد وحیدی وزیر کشور با تاکید بر اینکه قرنطینه هوشمند فقط شامل افراد مبتلا به کرونا خواهد بود، می گوید: طرح قرنطینه هوشمند طراحی شده مورد تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت که هدف آن موقعیت‌یابی افراد دارای بیماری و ایجاد محدودیت برای آن‌ها است.

وی ادامه می دهد: با اعمال قرنطینه هوشمند، سایر محدودیت‌های عمومی در جامعه برطرف می‌شود و به جای اینکه محدودیت عام داشته باشیم، محدودیت تنها شامل حال افرادی است که بیمار باشند،  کسب و کارها به تدریج به روال عادی خود باز می‌ گردد و مشکلات اقتصادی ناشی از محدودیت‌های کرونایی برطرف خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیر می گوید: طرح قرنطینه هوشمند طی چند هفته آینده در کشور جایگزین قرنطینه عادی خواهد شد و در قالب این طرح محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی برداشته می شوند و زندگی به روال عادی باز می گردد.

بهرام عین اللهی با اشاره به پوشش فراگیر واکسیناسیون در کشور ادامه می دهد: در ورود واکسن کرونا به کشور ما انتظار باران را داشتیم که سیل واکسن ها به کشور سرازیر شد و نظیر چنین حرکتی را که با همکاری نیروهای نظامی، انتظامی و هلال احمر صورت گرفت، تنها در دوران دفاع مقدس شاهد بوده ایم.

وی خاطرنشان می کند: با تداوم روند سرعت واکسیناسیون، به زودی جشن تکمیل واکسیناسیون را با مشارکت حداکثری مردم در کشور خواهیم گرفت و در یک هفته گذشته هشت میلیون دُز واکسن به مردم تزریق شد که اقدامی بزرگ و منحصر به فرد به شمار می رود.

همچنین عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به جزئیات طرح کنترل هوشمند کرونا اشاره می کند و می گوید: با تلاش دو ساله شرکت‌های دانش بنیان در حوزه زیر ساخت یک فناوری اطلاعات هوشمند و مدیریت خوبی که در وزارت کشور انجام شد، سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم که به شکل هوشمند تمام بانک‌های اطلاعاتی، ترددها، ورود و خروج از کشور و تمام سامانه‌های اطلاعاتی به آن متصل می‌شود.

سامانه قرنطینه هوشمند نویدبخش مهار کرونا

مصطفی قانعی می افزاید:  این سامانه اطلاعاتی قادر است این نوید را به کسانی که واکسن زده‌اند و ناقل ویروس نیستند بدهد که اجازه داشته باشند کسب و کارها را بازگشایی کنند. این سامانه نویدی برای باز شدن اقتصاد و مهار کرونا را به دنبال دارد و برای این کار تمام ارگان‌ها مشارکت می‌کنند. قرار است این سامانه به صورت آزمایشی طی یک یا دو هفته آینده در استان قزوین آغاز به کار کند و اگر نتایج موفقیت آمیزی داشت وارد مرحله کشوری شده و در کل کشور اجرا شود. امیدواریم طی دز تا سه ماه آینده نتایج خوبی به ستاد ملی کرونا ارائه شود.

وی با اشاره به ردیابی افراد کرونایی تاکید می کند: در باز کردن کلیه فعالیت‌های اقتصادی که به دلیل کرونا به طور عمومی بسته بود، در حال حاضر صاحب کسب و کارهایی که دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند می‌توانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند. برای تشخیص تزریق دو دز واکسن افراد، شرکت‌های دانش بنیانی وجود دارد که با ساخت دستگاه‌هایی که مبتنی بر سامانه‌های تشخیصی بسیار سریع هستند می‌توانند اطلاعات افرادی را که ناقل هستند و یا دو دوز واکسن را دریافت کرده اند در آنها ثبت کنند. از طرفی این سامانه به شکل هوشمند تمام نقاط ورودی و خروجی مراکز عمومی از باشگاه‌ها گرفته تا ورودی و خروجی شهر ها را کنترل می‌کند.

با این حال، باید توجه کرد که با اجرای طرح قرنطینه هوشمند، عادی‌سازی جامعه منجر به عادی‌انگاری نشود و عادی‌سازی به این معناست که در حوزه مدیریت اپیدمی رفتاری کنیم که سازوکارهای اقتصادی جامعه، معیشت، کسب و کار و غیره  در حداکثر ممکن بچرخد و به صورت هوشمند باشد.

هوشمندی هم به این معناست که بتوانیم نقاط سیاه، گروه‌های پرخطر، جاهایی که شانس افزایش ابتلا و طغیان‌های بیماری و اپیدمی وجود دارد را شناسایی کنیم و  به حداقل برسانیم. همچنین اگر جهش جدیدی در ویروس رخ داد که می‌تواند یک جمعیت را به صورت متفاوتی آلوده کند، افراد پرخطر را به طور نسبی با توجه به گروه‌های پرخطر قرنطینه کنیم.

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
آخرین اخبار