به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سفرهای تابستانی بعد واکسیناسیون عمومی آغاز شده و تاخیر در حرکت وسایل نقلیه بین شهری، هواپیمایی و ... یکی از اصلیترین معضلات مسافران به شمار میرود.
آقای محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: کمبود ناوگان حمل ونقل هوایی و نقص فنی از مهمترین دلایل تاخیر در این بخش به شمار میرود.
با توجه به افزایش چند برابری قیمت نرخهای وسایل حمل و نقل عمومی اتوبوس به نظر به صرفهترین وسیله نقلیه به حساب میآید.
اما یکی از اصلیترین معضلات این سفر برای مسافران تاخیر در حرکت اتوبوس است به طوری که باعث شده تا تمامی مسافران اتوبوس بین شهری به نوعی از این مشکل شکایت کنند.
یکی از مسافران در این مسیر با گلایه از تاخیر در حرکت اتوبوس و دیر رسیدن گفت: برای فرزندم وقت دکتر داشتم که متاسفانه به دلیل تاخیر در حرکت اتوبوس و دیر رسیدن به مقصد وقت دکتر از بین رفت و من دوباره مجبور شدم وقت دیگری در روزهای بعدی بگیرم که این خود یک مشکل جدید ایجاد کرد.
این گلایهها در باقی مسافران هم شنیده میشد. برخی از مراسم و برخی نیز از قرارهای کاری خود جا مانده بودند.
آقای جمالی معاون حمل ونقل جادهای گفت:اتوبوسهای بین شهری به هیچ عنوان حق توقف به جز برای مراسم نماز و غذا را ندارند.
او میگوید: در بین راه مسافر سوار کردن غیر قانونی است و اتوبوسها تنها در ایستگاههای بین راهی برای مسافرانی که از قبل بلیت تهیه کرده بودن حق سوار کردن مسافر را دارند. تاخیر در حرکت اتوبوسها اصلا مجاز نیست به جز آنکه اتوبوسی اشکال فنی پیدا کرده باشد.
بدون مسافر حرکت نمیکنیم!
سراغ چند راننده اتوبوس رفتیم که یکی از آنها میگوید: بدون مسافر که نمیشود اتوبوس ۲۵ صندلی و یا ۴۰ نفره را به حرکت درآورد؛ چراکه این اتوبوسها خود هزینههای بسیار زیادی از جمله تامین قطعات و لوازم یدکی دارند که باید آنها را پرداخت کنیم.
یکی دیگر از این رانندگان دیر رسیدن مسافران را بهانه کرد و گفت: مسافران مسیرهای مختلف خود دیر میرسند که این خود یکی از اصلیترین دلایل به شمار میرود. ما راننده هستیم و مالک اتوبوس به ما گفته است بدون تکمیل نشدن صندلیها نباید حرکت کنیم.
نقص فنی در اتوبوسها چرخ حرکت به موقع را نگه میدارد!
آقای عامری رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافری گفته است: ما خود دوست نداریم یک دقیقه هم تاخیر در حرکت اتوبوسها داشته باشیم، اما افزایش هزینههای اتوبوس و تامین قطعات یدکی خود از دلایل اصلی به شمار میرود.
او میگوید: کمبود در تعداد ناوگان حمل ونقلی از مهمترین دلایل این بخش به شمار میرود و با توجه به آنکه تامین این ناوگان هم دشوار است این اقدام خود دلایل تاخیر به شمار میرود.
طبق قانون مسافری باید تمامی شرکت حمل ونقلی مسافری این قانون را رعایت کنند و حق تاخیر در حرکت را ندارند و در صورت این موضوع با شرکتهای متخلف برخورد میشود.
آقای داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری گفت: مسافران در صورت شکایت در داخل ترمینال به ادارات حمل ونقل و در صورت شکایت در بین راه با شماره ۱۴۱ تماس بگیرند.
افزایش هزینههای حمل ونقلی برای مالکان اتوبوسها و تامین قطعات یدکی، تامین لاستیک از مهمترین مشکلات در این حوزه به شمار میرود که باید در این زمنیه تمهیدات لازم در نظر گرفته شود./باشگاه خبرنگاران جوان