۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: ۲۵۹۳۲۶
زائران ایرانی در خیمه مرکزی ایران در کوه عرفات گرد هم آمدند تا حمایت بی‌دریغ خود را از فلسطین اعلام کنند‌. امسال پس از دو سال تعطیلی کرونا، مراسم روز عرفه با ۳۹ هزار و ۶۰۰ ایرانی در حج در حال برگزاری است.
کد خبر: ۱۷۸۱۱

شعار حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکین چه بود؟ / چالش‌های حج امسال برای ۳۹ هزار ایرانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ امروز نهم ذی الحجه به نام روز عرفه شهرت دارد. روز عرفه روز آغاز مناسک حج بوده و در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و خواندن دعا عرفه می‌پردازند.
با این حال از روز جمعه، جمعیت عظیمی از زائران مسلمان با لباس‌های احرام بر روی کوه عرفات عربستان سعودی نماز خواندند؛ این تصویر، اوج بزرگترین مراسم حج از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا بود. ویروس مرگباری که در دوسال گذشته باعث کاهش شدید تعداد حجاج در مکه مکرمه شده بود. بر اساس آمار، در سال ۲۰۱۹، مانند سال‌های گذشته، حدود ۲و نیم میلیون مسلمان از سراسر جهان در حج شرکت کردند، رقمی که در سال ۲۰۲۰ به چند هزار نفر و در سال ۲۰۲۱ به ۶۰ هزار نفر کاهش یافت.
با این حال حج امسال با جمعیت یک میلیون نفری در حال برگزاری است. سعد فرحت خلیل، زائر ۴۹ ساله مصری، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «این بزرگترین حج در دوران کرونا است، اما هنوز به اندازه کافی بزرگ نیست. امروز یک میلیون نفر اینجا هستند، اما اگر سعودی‌ها بیشتر اجازه می‌دادند، ۱۰ میلیون نفر می‌آمدند.»

چالش‌های مسلمانان در حج امسال

با همه این‌ها اگرچه از چند ماه گذشته با کاهش آمار ویروس کرونا، عربستان در‌های خود را به روی زائران سراسر جهان باز کرد اما این روز‌ها ترس از کووید دوباره بازگشته است. این در حالی است که برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس محدودیت‌ها را تشدید کرده‌اند تا شیوع بیماری را کنترل کنند.

مرکز ملی هواشناسی که دفتری را در منا راه‌اندازی کرده است، هشدار‌هایی را به زائران با تلفن همراه ارسال می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که در ساعات خاصی از روز به ویژه ظهر‌ها از انجام مراسم در فضای باز خودداری کنند.

بنابراین در حج نیز دوباره، همه شرکت‌کنندگان ملزم به ارائه مدرکی مبنی بر واکسیناسیون کامل و آزمایش‌های پی سی آر منفی، بودند. بنابراین با افزایش شیوع ویروس کرونا از روز پنجشنبه پس از رسیدن حجاج به چادر‌ها در منا، کیسه‌های کوچک حاوی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بین آن‌ها توزیع شد.از طرف دیگر، نمازگزاران امسال با چالش دیگری نیز روبه رو هستند. آفتاب سوزان و افزایش دما تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد.
لیلا، یک زائر ۶۴ ساله عراقی که فقط نام کوچک خود را ذکر کرده، به خبرگزاری فرانسه در مکه، می‌گوید: «مقامات سعودی آمادگی خود را برای شرایط شدید اعلام کرده‌اند و صد‌ها تخت بیمارستانی برای بیماران گرمازدگی اختصاص داده شده است.یک کامیون نیز برای توزیع چتر، بطری آب و پنکه کوچک اختصاص داده دارد»
با این وجود، مرکز ملی هواشناسی که دفتری را در منا راه‌اندازی کرده است، هشدار‌هایی را به زائران با تلفن همراه ارسال می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که در ساعات خاصی از روز به ویژه ظهر‌ها از انجام مراسم در فضای باز خودداری کنند.

شعار حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکین چه بود؟ / چالش‌های حج امسال برای ۳۹ هزار ایرانی

حمایت حجاج ایرانی از مردم مظلوم فلسطین

مراسمی که به آئین سیاسی-مذهبی برائت از مشرکین معروف است، همه ساله در نهمین روز هجری قمری ماه ذی الحجه برگزار می‌شود.
حجاج ایرانی در مراسم روز جمعه در بیانیه‌ای با ابراز حمایت قاطع از «ملت مقاوم فلسطین»، هر گونه عادی‌سازی با «رژیم جنایتکار صهیونیستی» را محکوم کردند.
زائران حج نسبت به تحریف مفاهیم اسلامی، ایجاد گروه‌های تندرو که به دروغ خود را مسلمان معرفی می‌کنند و مداخله و اشغال کشور‌های اسلامی توسط قدرت‌های استکباری که هدفشان از بین بردن آثار عمیق فرهنگی و معنوی اسلام است، هشدار دادند.حجاج در بخشی دیگر از بیانیه خود، آمریکا و رژیم اسرائیل را به دلیل تلاش برای اختلاف افکنی میان مسلمانان مورد سرزنش قرار داده و بر ضرورت وحدت مسلمانان با پایبندی به آموزه‌های قرآن کریم و آرمان‌های حضرت محمد (ص) تأکید کردند.
حج امسال با حضور یک میلیون زائر، بزرگترین حج پس از شیوع بیماری همه گیر کرونا است.

برچسب ها: مکه مکه مکرمه حج تمتع پروازهای حجاج کووید ۱۹ کووید 19 گرمای هوا گرمایش زمین گرمازدگی
ارسال نظر
آخرین اخبار