۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
تعداد بازدید: ۲۱۴۹۶۵
روایت خطوط از تبارشناسی ترور سیاستمداران در سرزمین آفتاب؛
ژاپن، سرزمین خورشید و آفتاب این روز‌ها در شوک از دست دادن نخست وزیر سابق کشورش است. این حادثه در حالی رقم خورد که ژاپن در طول تاریخ از ترور سیاستمدارانش در‌امان نبوده است.
کد خبر: ۱۷۸۱۷

آیا ژاپن به دوران قبل از جنگ جهانی دوم برگشته است؟ / جزئیات ترور سیاستمداران در سرزمین آفتاب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ خبر قتل شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، غافلگیرکننده بود. آبه ۶۸ ساله پس از اصابت گلوله مردی ۴۱ ساله به نام یاماگامی تتسویا در حین سخنرانی عمومی در نارا، شهری در شرق اوزاکا در جزیره هونشو در ۸ ژوئیه ۲۰۲۲ جان باخت.
با توجه به اینکه ژاپن کشوری است که در نظارت تسلیحاتی بسیار سختگیرانه عمل می‌کند، این فاجعه واقعاً خارق العاده است. از زمان شکست در جنگ، ژاپن نیز خود را به عنوان کشور صلح و عدم خشونت معرفی کرده است.
با این حال حادثه ترور شینزو آبه جامعه جهانی را به یاد روز‌های سیاست خشونت‌آمیز در ژاپن، قبل از جنگ جهانی دوم می اندازد. در آن زمان، ترور‌های زنجیره‌ای علیه شخصیت‌های سیاسی ارشد ژاپن رایج شد.
از سال ۱۹۲۱، زمانی که نخست وزیر تاکاشی هارا توسط یک کارمند جوان شرکت راه آهن ژاپنی به نام ناکائوکا کونیچی در ۴ نوامبر در‌ایستگاه توکیو به ضرب چاقو کشته شد. هارا اولین نخست وزیری بود که از یک سلسله سیاسی در ژاپن نبود.  او از مردم عادی و همچنین اولین سیاستمدار مسیحی بود که نخست وزیر ژاپن شد.
او در واقع برای ژاپن، شرکت در کنفرانس صلح پاریس را به ارمغان آورد و برای پایان دادن به جنگ جهانی اول، اتحادیه ملل متحد را تأسیس کرد.در سال ۱۹۳۰ خشونت علیه رهبران سیاسی در ژاپن تکرار شد.  این بار برای نخست وزیر اوساچی هاماگوچی اتفاق افتاد.  مانند هارا، هاماگوچی نیز در ۱۴ نوامبر در‌ایستگاه توکیو مورد اصابت گلوله یک مرد افراطی ملی‌گرا به نام تومئو ساگویا قرار گرفت.
دو سال بعد، حوادث مشابهی دوباره تکرار شد.  این بار برای نخست وزیر اینوکای اتفاق افتاد.  در مجموع ۱۱ افسر جوان نیروی دریایی ژاپن در ۱۵ مه ۱۹۳۲ به اقامتگاه نخست وزیر اینوکای در توکیو یورش بردند.

شینزو آبه که در ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۴ در توکیو به دنیا آمد از یک سلسله سیاسی ژاپنی است.  پدرش، شینتارو آبه، وزیر امور خارجه ژاپن بود.  پدربزرگش، کان آبه، به مدت ۹ سال، ۱۹۳۷-۱۹۴۶، عضو مجلس قانونگذاری ژاپن بود.  پدربزرگ او از مادر و سیاستمداری درجه یک در ژاپن بود.

شینزو آبه که در ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۴ در توکیو به دنیا آمد از یک سلسله سیاسی ژاپنی است.  پدرش، شینتارو آبه، وزیر امور خارجه ژاپن بود.  پدربزرگش، کان آبه، به مدت ۹ سال، ۱۹۳۷-۱۹۴۶، عضو مجلس قانونگذاری ژاپن بود.  پدربزرگ او از مادر و سیاستمداری درجه یک در ژاپن بود.
مانند شینزو آبه، نوبوسوکه کیشی نیز مورد حمله شخصی قرار گرفته است اما هنوز نجات یافته است.  کیشی توسط فردی به نام تایسوکه آراماکی با سلاح تیز مورد حمله قرار گرفت.  کیشی در ۱۴ ژوئیه ۱۹۶۰ در محل اقامت خود در توکیو در حالی که جشنی برای جشن گرفتن موفقیت هایاتو ایکدا برگزار می‌کرد که به عنوان نخست وزیر ژاپن جایگزین او شد مورد حمله قرار گرفت.
کیشی از ناحیه ران شش ضربه چاقو خورد اما به دلیل اینکه ضربه چاقو آرامکی به رگ اصلی اصابت نکرد جان او نجات یافت.  کیشی پس از درمان و انجام ۳۰ بخیه توانست به فعالیت‌های عادی خود بازگردد.
به نقل از ژاپن تایمز، آراماکی‌اتهامات مربوط به کشتن کیشی را رد کرد.  او فقط گفت که می‌خواهد او را زخمی کند نه اینکه او را بکشد.  آرامکی که در زمان حمله ۶۵ ساله خشمگین بود زیرا کیشی فکر می‌کرد در موافقت با معاهده‌های امنیتی ژاپن و ایالات متحده اشتباه می‌کند.  به گفته آرامکی، این اشتباه منجر به مرگ می‌چیکو کانبا، فعالی شد که در ۱۵ ژوئن ۱۹۶۰ در توکیو علیه توافق تظاهرات کرد، که در ژاپن به آنپو توسو یا اعتراضات آنپو معروف است.
در همان سال با چاقو زدن پدربزرگ شینزو آبه، سیاستمداری که ریاست حزب سوسیالیست ژاپن، اینجیرو آسانوما را بر عهده داشت، نیز حادثه مشابهی رقم خورد.  آسانوما هنگام حضور در یک مناظره سیاسی که توسط تلویزیون NHK در ۱۲ اکتبر ۱۹۶۰ پخش می‌شد توسط یک جوان ۱۷ ساله به نام اوتویا یاماگوچی مورد حمله قرار گرفت.

برچسب ها: حادثه تروریستی گروه های تروریستی تأمین مالی تروریسم سفارت ایران در ژاپن سفیر ژاپن سفیر ژاپن در ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار