۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
تعداد بازدید: ۵۵۹۲۹
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: تامین انشعابات از جمله آب، برق و گاز باید در بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده در اولویت قرار گیرد.
کد خبر: ۱۷۹۶۱

 اراضی شهرها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گفت وگوی ویژه خبری با حضور آقای آیینی معاون وزیر راه وشهرسازی، قربانی نماینده وزیر کشور و رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با موضوع بازآفرینی شهری برگزار شد.
سوال: مصوبات جلسه امروز ستاد ملی باز آفرینی شهری را توضیح دهید.
آیینی معاون وزیر راه وشهرسازی: امروز پنجاه و ششمن جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که به دستور رییس‌جمهوری به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دیگر اعضای این ستاد در وزارت راه وشهرسازی برگزار شد.
بیش از ۱۶۲ هزار هکتار معادل ۲۵ درصد و یک چهارم سطح شهر‌ها را بافت‌های هدف بازآفرینی شهری اعم از سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای، بافت‌فرسوده میانی و بافت فرسوده تاریخی تشکیل می‌دهند که بیش از یک سوم جمعیت شهری در این مناطق سکونت دارند.
مهم‌ترین مصوبه اختیارات ستاد ملی به ستاد‌های استانی ارائه می‌شود.
در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری، مالکیت با مردم است و با دولت و شهرداری‌ها نیست کار در این بافت‌ها یک کار تدریجی است که باید شرایط فراهم شود تا بازآفرینی شهری این محلات شتاب بگیرد. عمده سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز در جهت شتاب‌بخشی به امیدبخشی و زیست‌پذیر شدن در این محدوده‌هاست که صرفا این زیست‌پذیری به معنای تولید مسکن نیست.
نوسازی مسکن در بافت‌های هدف بازآفرینی با تامین فضا‌های عمومی، خدمات زیربنایی و روبنایی همراه است.
سیاست‌ها و برنامه‌ها در این محدوده شامل نوسازی مسکن، تامین فضا‌های عمومی مورد نیاز مردم، تامین خدمات زیربنایی اعم از بهبود شبکه‌های آب برق گاز است، همچنین بهبود خدمات عمومی و روبنایی اعم از آموزشی، فرهنگی انتظامی و ... از دیگر برنامه‌هایی است که در دست انجام است.
متاسفانه در محدوده‌های هدف به دلیل کم‌توجهی‌هایی که در سنوات گذشته به آن‌ها شده است با کمبود‌های شدیدی مواجه هستند. کما اینکه در سند ملی بازآفرینی شهری نیز بر این نکته تاکید شده است تا تلاش شود این محدوده‌ها سرانه‌های خدماتی شان به متوسط همان شهر برسد که ما در گزارش نیز ارائه کردیم. در برخی از شاخص‌ها کار پنج برابری باید انجام بشود تا به متوسط آن شهر برسد که مساله اصلی نیز همان است.
موضوع دیگر توانمندسازی مردمان ساکن در محدوده‌ها هم در حوزه معیشت هم در حوزه بهداشت و هم در حوزه اشتغال است. در این حوزه کار گسترده‌ای برعهده ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ایران نهاده شده که لازم است در قالب اقدام مشترک تمامی دستگاه‌های اجرایی و ستاد ملی و دبیر خانه طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات به آن شتاب داده شود و متناسب با آن سازمان برنامه وبودجه استان ابلاغ می‌کند.
سوال: نقش وزارت کشور در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده چیست؟
قربانی نماینده وزارت کشور: رویکرد نوین در مناطق شهری به کار گرفته ایم کالبدی طبیعی شهر و و روابط مجموعه‌ها برای ما بسیار مهم است. رویکرد دولت تیپ سازی نیست و دنبال آن هستیم که محلات هدف را شناسایی کنیم.
نمایندگان دستگاه تنظیم کننده فرهنگی و زیر ساختی و عمرانی هرکدام می‌تواند مانع از توسعه یافتگی باشد و محل هدف دار باشد.
سوال: چالش شما در بحث بازسازی چیست؟
مراد حاصلی انبوه ساز استان همدان: در بافت‌های فرسوده در زیرساخت‌های برق و گاز مشکل وجود دارد و هنوز بسیاری از این محلات مشکل تامین برق و آب و فاضلاب دارند.
ما حاضر هستیم با هزینه شخصی و با دستور سازمان بازآفرینی شهری زیرساخت‌ها را تامین کنیم.
سوال: نظر شما در خصوص تامین برق در این مناطق چیست؟
رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: برای تامین زیرساخت برق، فضا‌هایی مورد نیاز است و همزمان با طراحی بافت فرسوده باید زیرساخت را اجرا کنیم تا خللی ایجاد نشود. اگر برآورد دقیقی از میزان تقاضای برق برای هرجا و هر منطقه انجام شود برق به سرعت تامین می‌شود.
درخواست جدی به شرکت‌ها ارجاع نشده است، اما اگر در محلات میزان انشعابات تغییر نکند انشعابات به آن‌ها در اولویت قرار می‌گیرد.
آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی: سازندگان و انبوه سازان باید در سریع‌ترین زمان و طبق خدمات طبق ماده ۱۱ و احیای دستگاه‌های خدمات رسان و انشعابات قبلی را محفوظ نگهدارند.
رجبی مشهدی: در مناطق اگر میزان تقاضا تغییر نکند و زودتر طرح بسته شود وا ز پیش تعیین نشود، انشعاب به آن‌ها اختصاص می‌یابد.
آیینی: طرح مصوب و طرح تفضیلی ابلاغ نمی‌شود و انتظار می‌رود از دستگاه خدمات رسان و خارج از نوبت برای برقراری انشعابات اقدامات لازم انجام شود.
سوال: از لحاظ تامین زیر ساخت‌های فاضلاب برای مناطق بازآفرینی شهری چه اقداماتی صورت گرفته است؟
توانا مدیر فنی آب و فاضلاب تهران: در شهر تهران و تمامی شهر‌ها بیش از ۵۰ درصد شبکه‌ها قدمتی بیش از ۴۰ سال دارد و هر ۵ سال با توجه به عمر لوله‌های فاضلاب را تعمیر می‌کنیم.
با توجه به توسعه شهر و با افزایش جمعیت، تصفیه خانه‌ها و هم شهر‌ها از لحاظ سیستم فاضلاب تامین می‌کنیم.
آیینی: در سکونت‌های غیر شهری شبکه آب و فاضلاب ایجاد نشده است. ما همکاری شهرداری‌ها و وزارت کشور را در این بخش انتظار داریم./باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: ساخت و ساز حقوق شهروندی
ارسال نظر
آخرین اخبار