۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
تعداد بازدید: ۴۸۴۴۰
استفاده ۶۳ درصدی از ماسک، واکسینه شدن ۵۱ درصد مردم، واکسینه شدن ۱۲ درصد مادران باردار، افزایش ۳ درصدی پوشش واکسیناسیون و افزایش نظارت بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی هفته گذشته قم می‌باشد.
کد خبر: ۱۸۰

واکسینه شدن ۵۱ درصد مردم قم تا استفاده ۶۳ درصدی از ماسک

به گزارش خطوط به نقل از ایرنا ، افتتاح ساختمان زنجیره سرما در دانشگاه علوم پزشکی قم،منتظر نماندن مادران باردار برای دریافت واکسن فایزر، قدردانی رییس دفتر مقام معظم رهبری در قم از خدمات کادر درمان،‌ افزایش پوشش واکسیناسیون لازمه بازگشایی مدارس و نبود مشکل در تامین واکسن کرونا  از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم است.

قدردانی رییس دفتر مقام معظم رهبری در قم از خدمات کادر درمان

رییس دفتر مقام معظم رهبری در قم با حضور در دانشگاه علوم پزشکی قم، از خدمات کادر بهداشت و درمان قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود محمدی عراقی در این دیدار، افزود: خدمات ارزشمند شما در این دوران بر کسی پوشیده نیست و با تلاش مضاعف و چشمگیر خود و با روحیه جهادی در راستای سلامت جامعه قدم برداشتید.

وی اضافه کرد: اینجانب حامل پیام تشکر رهبر معظم انقلاب از کادر بهداشت و درمان قم هستم.

محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه ضمن قدردانی از حمایت‌های حوزه‌های علمیه و علما و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در پاندمی کرونا ارائه کرد.

میزان استفاده از ماسک در قم به ۶۳ درصد رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: در قم، میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی ۶۳ درصد و میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز ۵۱ درصد است.

سیامک محبی در جلسه ستاد استانی کرونا، اظهار داشت: دستورات بهداشتی در ادارات استان ۷۰ درصد، دفاتر پیشخوان ۹۴ درصد، صنایع ۶۷ درصد، راهنمایی و رانندگی ۸۲ درصد، جایگاه سوخت ۶۰ درصد، آرامستان‌ها ۴۳ درصد، هتل‌ها ۵۰ درصد، نانوایی‌ها ۵۷ درصد و کافی‌نت‌ها ۹۵ درصد رعایت می‌شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۱۸ پایگاه تجمیعی راه‌اندازی شده است و تا تزریق روزی ۳۰ هزار دُز تزریق را در قم داریم.

واکسیناسیون ۵۱ درصدی مردم قم 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، با بیان اینکه اولویت اصلی فقط «واکسن» است، گفت: در حال حاضر ۵۱ درصد مردم قم زیر پوشش واکسن قرارگرفته‌اند که هدف ما ۸۰ درصد تزریق واکسن است.

محمدرضا قدیر هفته گذشته درجلسه ستاد استانی کرونا، اظهار داشت: تاکنون ۷۲۰ هزار دُز واکسن در قم تزریق شده که ۴۹۰ هزار دُز نوبت نخست و ۲۳۰ هزار دوز نیز مربوط به نوبت دوم بوده‌است.

وی تاکید کرد: طرح محله محور در اجرای طرح واکسیناسیون را داریم که ۲۸ مرکز راه‌اندازی می‌شود و با همشهریان تماس گرفته و دعوت انجام می‌شود.

افتتاح ساختمان زنجیره سرما در دانشگاه علوم پزشکی قم

ساختمان زنجیره سرما هفته گذشته با حضور محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افتتاح شد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دراین زمینه گفت: با بهره‌برداری از ساختمان و تجهیزات زنجیره سرما، قابلیت ذخیره و نگهداری بیش از ۳۰۰ هزار دٌز واکسن به‌صورت استاندارد در استان قم مهیا شده‌است.

سیامک محبی افزود: این ساختمان در زمینی به مساحت ۱۰۰ مترمربع و دارای ۲ دستگاه سردخانه بالای صفر با حجم ۵۰ و ۲۰ مترمکعب به‌عنوان سردخانه اصلی و ذخیره و یک دستگاه سردخانه ۱۸ مترمکعبی زیر صفر است که قابلیت ذخیره و نگهداری بیش از ۳۰۰ هزار دٌز واکسن را داراست.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه‌ها از سامانه هشداردهنده ثبت وضعیت نگهداری واکسن برخوردار هستند، تصریح کرد: این ساختمان با هزینه بیش از یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان ساخته و راه‌اندازی شده است. 

تنها ۱۲ درصد مادران باردار در قم واکسینه شدند

در جلسه هفته گذشته ستاد مدیریت بحران که با حضور استاندار ترتیب یافت نسبت به وجود هشت هزار مادر باردار شناسایی شده قم در سامانه سیب و واکسینه شدن تنها ۱۲ درصدی این قشر حساس هشدار داده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ابتدای این جلسه، بیان کرد: وضعیت روند ابتلا و بستری بیماری کرونا در قم کاهش یافته است.

محمدرضا قدیر یادآور شد: وی گفت: هم‌اکنون ۵۱ درصد از مردم قم واکسینه شده‌اند و برای رسیدن به یک وضعیت عادی و کاهش محدودیت‌ها باید ۸۰ درصد مردم واکسینه شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌صورت محله محوری در ۲۸ محله شهر قم امر تشویق به تزریق واکسن در قالب لکه‌گیری و تماس با شهروندان در حال انجام است.

قدیر با اشاره به آغاز فصل پاییز و احتمال بازگشایی مدارس و کاهش محدودیت‌های کرونایی، گفت: شیوع بیماری آنفلوانزا امسال بیشتر است و گروه‌های سنی حساس در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن این بیماری باید اقدام نمایند.

منتظر نماندن مادران باردار برای دریافت واکسن فایزر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه، با اشاره به وجود هشت هزار زن باردار در قم، اظهار داشت: ۹۸۴ مادر باردار از ابتدای آغاز واکسیناسیون این گروه اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند که فقط ۱۲ درصد از این گروه را شامل می‌شود و یکی از دلایل عدم استقبال واکسیناسیون انتظار آن‌ها برای واردات واکسن فایزر برآورد می‌شود درحالی‌که طبق اطلاعیه وزارت بهداشت به این گروه سنی نیز از واکسن‌های موجود در کشور استفاده خواهد شد و این افراد منتظر واردات فایزر نباشند.

سیامک محبی بیان کرد: همچنان وضعیت آرامستانهای شهری قم از نظر فاصله‌گذاری و ایجاد تجمعات خطرآفرین نگران‌کننده‌ است.

رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: مسافرخانه‌ها، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها، آبمیوه و بستنی‌فروشی، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، گیم نت‌ها و مطب‌های پزشکی نیز از اصنافی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها رضایت‌بخش نیست.

افزایش ۳ درصدی پوشش واکسیناسیون قم

به گفته وی، طی یک هفته اخیر درصد پوشش واکسیناسیون استان قم ۳.۸ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته‌ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: تاکنون حدود ۵۵ درصد از افرادی که در قم اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند آقا و نزدیک ۴۴ درصد نیز خانم بوده‌اند.

تشدید نظارت بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در ادامه بیان کرد: تشدید نظارت بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار شهرداری قم قرار گرفته است.

عباس ذاکریان ادامه داد: اغلب رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی هر ۲ دُز واکسن کرونا را انجام داده‌اند و این مساله در بی‌میلی برخی از کارکنان نسبت به استفاده از ماسک تاثیرگذاشته که باید این رویه نادرست اصلاح شود.

وی ابراز داشت: قم نخستین شهری بود که واکسیناسیون هوشمند و هدفمند را آغاز کرد و انتظار می‌رود مبحث رهگیری هدفمند نیز برای اولین در این شهر آغاز شود تا افرادی که هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند برای اقناع‌سازی شناسایی شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: برای جلوگیری از تجمعات در آرامستان‌های شهری باید یک مداخله استانی صورت بگیرد و این اقدام به‌تنهایی از توان شهرداری خارج است.

لازمه بازگشایی مدارس قم افزایش پوشش واکسیناسیون است

استاندار قم گفت: لازمه بازگشایی مدارس این استان واکسیناسیون تمام عوامل مرتبط با دانش آموزان مانند والدین، معلمان و سایر افراد درگیر با مدارس است.

بهرام سرمست در جلسه هفته گذشته ستاد مدیریت بحران، افزود: برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی منوط به رسیدن درصد پوشش واکسیناسیون عمومی به یک وضعیت اطمینان‌بخش است.

استاندار قم تصریح کرد: قم از نظر زیرساخت‌های واکسیناسیون رتبه سوم کشوری را از آن خود کرده و باید نسبت به افزایش میل و رغبت مردم به دریافت واکسن، دستگاه‌های اجرایی با تمام وجود تلاش کنند.

وی یادآور شد: تمام دستگاه‌های اجرایی قم باید لیست کارکنان خود را در رابطه با دریافت یا عدم دریافت واکسن کرونا به نام و نام خانوادگی کارمندان در اختیار استانداری قرار دهند تا نسبت به عدم واکسینه شدن احتمالی برخی از این افراد تصمیم‌گیری شود.

نبود مشکل در تامین واکسن کرونا درقم 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: هم‌اینک در تامین و پشتیبانی واکسن کرونا مشکلی نداریم، اما باید در ۲ حوزه افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فرهنگ‌سازی برای مشارکت مردم در انجام واکسیناسیون تلاش کنیم.

سیامک محبی در گفت‌وگویی، با بیان این‌که در حال حاضر متولدان ۱۳۸۸ و قبل از آن می‌توانند با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون واکسن کرونا تزریق نمایند، تصریح کرد: ۱۸ مرکز تجمیعی در سطح استان آماده خدمت‌رسانی به مراجعان هستند که انتظار داریم تمامی افراد واجد شرایط جهت واکسینه شدن در اسرع وقت به این مراکز مراجعه نمایند.

معاون علوم پزشکی قم با تاکید بر این‌که تنها راه قطع زنجیره کرونا واکسیناسیون عمومی است، بیان کرد: ستاد ملی کرونا در حال تدوین مصوبه‌ای است که بر اساس آن ارائه برخی خدمات ضروری منوط به ارائه کارت واکسن کرونا می‌شود.

ورود ۳۵ هزار دُز واکسن برکت به قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ، ۳۵ هزار دُز واکسن ایرانی برکت وارد استان شد.

سیامک محبی در این زمینه افزود: همچنین ۲۰ هزار دُز واکسن سینوفارم هم وارد استان شد.

وی اضافه کرد: واکسن های دریافتی ابتدا به افرادی که موعد دُز دوم آن‌ها رسیده و سپس به  افرادی که مشتاق استفاده از واکسن ایرانی دُز اول هستند، تزریق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همشهریان برای تزریق واکسن ابتدا به سایت salamat.gov.ir مراجعه کنند.

واکسیناسیون کرونا در قم به حد مطلوب می‌رسد

استاندار قم گفت: واکسیناسیون کرونا در این استان بزودی به حد مطلوب خواهد رسید.

بهرام سرمست هفته گذشته در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه واکسیناسیون ۷۰ درصدی در قم چه زمانی محقق می‌شود، اظهار داشت: فکر می‌کنم که تا پایان این هفته برای جمعیتی که اعلام شده به حد مطلوب برسیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدهای پیش‌بینی ‌شده در قم برای مقابله با واکسن هراسی، گفت: واکسن هراسی یک موضوع عمومی است و ربطی به قم و یا یک شهر خاص ندارد، در کل دنیا جریان‌های مخالف واکسن وجود دارند، در سطح کشور نیز هستند و در قم هم طبیعتا به لحاظ وجود جریان‌های فکری و گروهی، می‌تواند موضوعیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: ولی میانگین واکسیناسیونی که در قم صورت گرفته از میانگین کشوری بالاتر است و این نشان می‌دهد که استقبال مردم زیاد بوده است.

فوت هشت بیمار کرونایی درقم 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به نهم مهرماه هشت تَن به علت کرونا در این استان فوت شدند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی افزود: در این مدت ۷۵ بیمار با علایم کرونا مثبت به‌صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۶۳ بیمار جدید در زمینه مذکور در مراکز درمانی استان قم بستری و همچنین ۶۸ بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «نارنجی» است، بیان کرد: ۴۵۷ بیمار به علت بیماری کووید -۱۹ در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۱۰۸ تن از آن‌ها بَدحال می‌باشند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

برچسب ها: قم واکسیناسیون کرونا
ارسال نظر
آخرین اخبار