۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
تعداد بازدید: ۹۸۷۷۱
ریشه «کودکان‌ کار» مربوط به چالش اقتصادی‌ است یا فرهنگی؟
«کودکان‌کار» این کلمه حتما زیاد به گوشتان رسیده است و حتی با چشم خود این کودکان را هم دیده‌اید، در چهارراه‌ها، کنار مترو‌ها، سمت سطل‌های زباله که هرکدامشان، مشغول یک کار مشترک هستند، آن هم تامین نیاز‌های مالی‌شان است.
کد خبر: ۱۸۱۰۵

کودکان‌کار؛ قربانیان کوچک فقر

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ اصطلاح کودکان خیابانی اولین بار در انگلیس به کار‌برده شد و بعد از سال 1979 در آمریکا رایج شد. کودک‌کار به کسی می‌گویند که سنی کمتر از 18‌سال دارد و در خیابان زندگی و کار می‌کند؛ این کودکان معمولا بدون حمایت و مراقبت والدین در شرایط بسیار سخت در خیابان به‌سر می‌برند. البته بیش از ۷۵‌درصد آن‌ها برای کسب پول برای خانواده‌هایشان فعالیت می‌کنند و عده کمی در خیابان کار و زندگی می‌کنند.

چالش اقتصادی یا فرهنگی؟

در مورد این موضوع خبرنگار سلامت پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ گفت‌و‌گویی با «محمدرضا نیک‌نژاد» کارشناس آموزش‌و‌پرورش و فعال در حوزه رسانه، داشته است.
نیک‌نژاد می‌گوید: «از نگاه چالش فرهنگی، وقتی کودکان در کنار زندگی بچگانه خود و در کنار آموزش درسی، به دلیل افزایش مهارت‌های فردی و ارتقاء مهارت‌های اجتماعی خود تلاش می‌کنند، کار کردن آنان مشکلی ندارد که در بخش فرهنگ نیز انجام این کار خیلی مفید است.»

وی ادامه داد: «از نگاه چالش اقتصادی، خانواده‌هایی هستند که بدون کار‌کردن فرزند خود، توان چرخاندن زندگی‌شان را ندارند. یعنی متاسفانه نیازهای اقتصادی باعث شده است که سال به سال به این کودکان‌کار اضافه شود.» این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: «ما انسان‌ها در اطراف خود کودکانی را می‌بینیم که سر چهارراه‌ها ایستاده‌اند، زباله جمع می‌کنند و غرق کار خود می‌شوند. این‌ها مواردی‌ است که در ظاهر اتفاق می‌افتد. اما این کودکان آرام آرام به کار در کارگاه‌های متفاوت می‌پردازند که ممکن است در آن‌جا مورد آزارهای جنسی قرار بگیرند و در آن حیطه کار شخصیت فردی و اجتماعی کودک ریزش پیدا می‌کند. و این افراد می‌توانند در آینده برای خود و نیز برای جامعه مشکلات زیادی را ایجاد کنند و از حق آموزش و حق یادگیری محروم شوند.»


نیک‌نژاد اضافه کرد: «باتوجه به عدم سواد اقتصادی و وضعیت بحران اقتصادی که امروزه داریم؛ کودکان وادار به کار‌کردن می‌شوند و بخشی از آن کودکان دیگه نمی‌توانند به چرخه متعادل زندگی خود برگردند. » وی افزود: «در‌حال حاظر ریشه اصلی کودکان‌کار مربوط به بخش اقتصادی است.»

حاکمیت باید پاسخگو باشد!

نیک‌نژاد ادامه داد: «ریشه اصلی وضعیت اقتصادی امروز، به بخش حاکمیت بر‌می‌گردد. یکی از مهم‌ترین وظایف دولت، نظارت و سازماندهی به وضعیت اقتصادی کشور و سلامت جسمی_روحی جامعه است و این وظیفه در همه حکومت‌ها مشترک است»
این کارشناس در پایان صحبت‌های خود گفت: «این وضعیت اقتصادی که الان مشاهده می‌کنیم، حاصل تصمیمات میان‌مدت و دراز‌ مدت حاکمیت است و به هرنحوی باید پاسخگو باشند و چیزی که الان با عنوان «کودکان کار» می‌بینیم، حاصل فشارهایی‌ست که به خانواده‌های متوسط و زیر متوسط می‌آید.»

 

ارسال نظر
آخرین اخبار