۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
تعداد بازدید: ۶۳۸۸۳
نخستین شماره از فصلنامه «روایت ایرانی» با عنوان فرعی «در تداوم اعتلای زبان و ادب فارسی» با صاحب امتیازی حوزه هنری انقلاب اسلامی منتشر شد و روی پیشخان آمد.
کد خبر: ۱۸۳۱۸

فصلنامه «روایت ایرانی» روی پیشخان دکه‌ها آمد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نخستین شماره از فصلنامه «روایت ایرانی» با عنوان فرعی «در تداوم اعتلای زبان و ادب فارسی» با صاحب امتیازی حوزه هنری انقلاب اسلامی در ۱۲۰ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان منتشر شد. محسن مؤمنی شریف رئیس شورای سیاستگذاری این فصلنامه است و پرونده ویژه این شماره به منیژه آرمین و آثارش اختصاص دارد.

سخن سردبیر نخستین شماره از «روایت ایرانی» مطلبی است با عنوان «خرد چشم و جان است چون بنگری». فلاح هاشمی در بخشی از این مطلب چنین نوشته است: «پس از انتشار پیش شماره مجله روایت ایرانی، نسیم خوش الحانِ دلپذیری از سوی بعضی از خردمندان و دغدغه‌مندان بنام فرهنگ و ادب ایران زمین به سوی ما روانه شد. البته می‌دانیم که این به سبب اهمیت موضوع روایت ایرانی است. و باز البته می‌دانیم که محل غره نیست که بسی راه‌ها نارفته است و بسی مسیرها ناپیموده. مجله روایت ایرانی که یکی از تولیدات دفتر روایت ایرانی است، به خود می‌بالد که اهتمام تمام دارد تا سخنان مهربانانه و نقدهای دلسوزانه همه اهالی فرهنگ و ادب را بشنود و به گوش گیرد تا از هرکدام، به فراخور مطلب‌شان در توسعه محتوایی و پیشبرد ساختاری این حرکت نو بهره‌مند شود.»

مطالب و مباحث این شماره با گفت‌وگوی تحریریه نشریه با زنده‌یاد حسن ذوالفقاری آغاز می‌شود. عنوان این گفت‌وگو «ادبیات ما چه ندارد؟» است. پس از آن گفت‌وگوی چالشی دفتر روایت ایرانی با افشین شحنه تبار، مدیر و مؤسس و صاحب امتیاز انتشارات شمع و مه منتشر شده با تیتر «ادبیات ایران و خواسته غرب».

پرونده ویژه نخستین شماره از فصلنامه «روایت ایرانی» نیز به زندگی و آثار منیژه آرمین، رمان‌نویس و مجسمه ساز سرشناس معاصر اختصاص پیدا کرده است. برخی از مطالب این پرونده به قرار زیر است:

«پرواز خیال میان خاک و آب، کاغذ و قلم؛ مروری بر زندگی و آثار منیژه آرمین»، «نویسنده‌ای از دل تاریخ: گفت‌وگو با راضیه تجار با محوریت منیژه آرمین»، «خود را وارث استادان سخن می‌دانم؛ گفت‌وگو با منیژه آرمین»، «مسافر کوچه دلگشا: چکیده‌ای از کتاب «خاک عشق» به قلم فاطمه ابراهیمی و فریبا شادمهر»، «روایت آشفتگی‌های یک دوره تاریخی: جست‌وجوی ردپای تاریخ و فرهنگ ایرانی در رمان «کای کاش گل سرخ نبود» منیژه آرمین»، «چگونه رویاهای شیرین باورپذیر می‌شوند؟ بررسی رمان «شب و قلندر» و «شب و قلندر: بریده‌ای از فصل اول کتاب».

از دیگر مطالب منتشر شده این شماره می‌توان به این موارد اشاره کرد: «داستان‌های کهن و داستان‌های امروزی»، «عناصر داستانی و نمایشی در میراث ادبیات فارسی»، «روایت معانی رمزآمیز: درآمدی تحلیلی بر شیوه نمایشی سازیِ روایات و داستان‌های رمزی ادبیات فارسی»، «فصلی از رمان منتشر نشده می‌می‌رمت اثر محمد مهدی رسولی»، «وظیفه خطیر روایتگران ایرانی» و.../ مهر

برچسب ها: روایت شناسی فصلنامه میر شمس الدین فلاح هاشمی نسب حوزه هنری منیژه آرمین حسن ذوالفقاری
ارسال نظر
آخرین اخبار