۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
تعداد بازدید: ۲۲۳۰۳۵
جراح و متخصص زنان گفت: سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان ها در خانم‌هاست. براساس آمار‌های انجام‌شده، از هر ۸ نفر خانم، یک نفر مبتلا به سرطان سینه می‌شود.
کد خبر: ۱۸۹۱۹

بهترین زمان معاینه سینه؟/خانم‌ها از ۲۲سالگی معاینات را انجام دهند

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط، دکتر شیرین نیرو‌منش، جراح و متخصص زنان در گفت‌وگو با خبرنگار خطوط گفت: «وجود سرطان سینه در اقوام درجه‌یک، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. متاسفانه در سطح دنیا سن شیوع خطر سرطان سینه در حال کاهش است و حتی گاهی خانم‌های جوان که سابقه سرطان سینه در خانواده خود را ندارند، مبتلا به این نوع سرطان می‌شوند.»

باید به علائم سرطان سینه توجه داشت/ ترس از معاینه و بی‌خیالی نسبت به توده سرطانی منجر به مرگ افراد می‌شود

نیرومنش ادامه داد: «از آن‌جایی که سینه‌ها از نظر آناتومی در خارج از بدن قرار گرفته‌اند، معاینه کردن کردن آن توسط خود بیمار یا پزشک روش نسبتا ساده‌ای است. باید خانم‌ها بدانند که خودشان معاینات لازم را انجام دهند و اگر نکته مشکوکی وجود داشت حداقل هر ۶ ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کنند.»

بهترین زمان معاینه سینه

وی افزود: «خانم‌ها باید از سن ۲۲سالگی به بعد نسبت به سینه خود معاینات لازم را انجام دهند. بهترین زمان معاینه سینه اواخر دوران قاعدگی یا یک روز بعد از آن است. به علت تغییرات هورمونی در این ایام میزان هورمون‌ها به حداقل رسیده و سینه‌ها کوچک‌ترین اندازه خود را دارند، به همین دلیل اگر توده‌ای وجود داشته باشد به راحتی قابل تشخیص است.»

باید به علائم سرطان سینه توجه داشت/ ترس از معاینه و بی‌خیالی نسبت به توده سرطانی منجر به مرگ افراد می‌شود

علامت‌های مشکوک

متخصص زنان گفت: «خانم‌ها با قرار گرفتن جلو آیینه و قرار دادن دست‌های خود در پشت سر، می‌توانند اندازه سینه‌های خود را مشاهده کنند. کشیدگی پوست سینه، خارج شدن ترشحات خونی یا چرکی از نوک سینه، درد‌های ثابت و پایداری که حتی با اتمام قاعدگی، کاهش پیدا نکند، و اگر نوک سینه بیرون بوده و بعد از مدتی فرو رود. همه این موارد علامت‌های مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه داشت.»

توصیه به خانم‌های ۴۰ سال به بعد

نیرو‌منش ادامه داد: «خانم‌های ۴۰سال به بالا باید ماموگرافی پایه انجام دهند؛ و بعد از آن هر یک یا دوسال یک بار، ماموگرافی لازم انجام شود. در ماموگرافی حتی توده‌هایی که با دست نمی‌توان تشخیص داد، مشخص است و خانم‌ها باید نتیجه ماموگرافی را به عنوان سوابق خود نگه دارند.»

علت افزایش سرطان سینه

ازدواج به‌موقع و شیردهی نوزاد، می‌تواند از بروز سرطان سینه جلوگیری کند.

وی افزود: «خانم‌ها نسبت به دهه‌های قبل بیشتر به خود توجه و به پزشک برای معاینه مراجعه می‌کنند، به همین دلیل یکی از علت‌های افزایش این نوع سرطان، توجه بیشتر افراد به غربالگری و تشخیص زود‌رس بیماری‌ست. همچنین عوامل محیطی، مواد شیمیایی موجود در سیستم بدن از طریق مواد غذایی، اشعه‌های غیر‌طبیعی، دیر ازدواج کردن خانم‌ها، عدم حاملگی و سن بالای یائسگی تاثیر مثبتی در ایجاد سرطان سینه دارد. چون این نوع سرطان تحت‌تاثیر هورمون‌های زنانه است.»

منجر شدن سرطان سینه به مرگ

متخصص زنان ادامه داد: «متاسفانه برخی افراد معاینات لازم را انجام نمی‌دهند و به علت ترس از این بیماری به پزشک مراجعه نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود با پیشرفت بیماری و بزرگ‌تر شدن سینه‌ها رو‌به‌رو شویم. همچنین به غدد‌های زیربغل و قسمت‌های مختلف بدن دست‌اندازی می‌کند. در نهایت باعث مرگ افراد می‌شود.»

باید به علائم سرطان سینه توجه داشت/ ترس از معاینه و بی‌خیالی نسبت به توده سرطانی منجر به مرگ افراد می‌شود

نیرومنش در پایان صحبت‌های خود گفت: «آگاهی خانم‌ها به سرطان سینه خود و مراجعه به‌موقع به پزشک، در درمان سریع این نوع سرطان تاثیر مثبتی دارد و باعث عمر عادی افراد می‌شود.»

برچسب ها: سرطان سینه سرطان مرگ یائسگی
ارسال نظر
آخرین اخبار