۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
تعداد بازدید: ۲۲۶۱۷۷
گزارش خطوط به مناسبت روز کارآفرین از خلاقیت‌هایی که منجر به ارتقا نظام سلامت شد؛
فناوری و پزشکی سال‌هاست که دست‌به‌دست هم داده‌اند تا نظام سلامت در دنیا را ارتقا دهند. پیشرفت‌های مداوم در دارو‌سازی و زمینه پزشکی جان میلیون‌ها نفر را نجات داده و بسیاری دیگر را بهبود بخشیده است.
کد خبر: ۱۹۰۰۵

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ جامعه بسیار سریع‌تر از گذشته در حال حرکت است. به همین ترتیب اگر به پیشرفت علم پزشکی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که به زودی با جهانی جدید در زمینه پزشکی مواجه خواهیم بود. در ادامه به 10 فن‌آوری برتر پزشکی جدید در سال ۲.۲۲ می‌پردازیم.

۱۰ رویداد باور نکردنی در عرضه سلامت

فن‌آوریMRNA
اخیرا فن‌آوری MRNA مورد توجه قرار گرفته است.

این نوع فن‌آوری، یک مولکول تک‌رشته‌ای، حامل اطلاعات ژنتیکی که از DNA به دست آمده، است. این نمونه واکسن با ارائه یک کد ژنتیکی به سلول‌ها کار می‌کنند تا به آن‌ها اجازه تولید پروتئین‌های ویروسی را بدهد، پس از ایجاد پروتئین‌ها، بدن می‌تواند پاسخ ایمنی تولید کند. موفقیت در این نوع واکسن، رونق زیادی به تلاش‌ها برای ساخت سایر واکسن‌های MRNA داده است.

واقعیت مجازی

مدتی‌ست که واقعیت مجازی وجود داشته است. با این حال، اکنون واقعیت مجازی به طور فزاینده‌ای برای درمان و مدیریت طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و شرایط روانی، از استرس و اضطراب گرفته تا زوال عقل و اوتیسم، استفاده می‌شود. اما قابلیت‌های آن فقط به شرایط سلامت روان محدود نمی‌شود، بلکه با تغییر افکار و درک بیماران، برای مدیریت درد نیز استفاده می‌شود. همچنین فرآیند‌های آموزشی را برای متخصصان پزشکی بهبود بخشیده است.

نوروتکنولوژی

نوروتکنولوژی دارای پتانسیل بی‌حد و‌حصری برای بهبود بسیاری از جنبه‌های زندگی است. در حال حاظر نوروتکنولوژی در صنایع پزشکی و سلامتی اعمال می‌شود، اما در آینده برای زمینه‌های دیگر از جمله آموزش، مدیریت محل کار، امنیت ملی و حتی ورزش نیز قابل استفاده است. نوروتکنولوژی از نظر درمانی علاوه بر هیجان‌انگیز بودن بسیار بحث‌برانگیز نیز است. با افزایش مستمر و شناسایی اختلالات و شرایط عصبی، انتظار می‌رود که نوروتکنولوژی در سال‌های آینده رشد قابل توجهی را در بازار جهانی مراقبت‌های بهداشتی تجربه کند.

هوش مصنوعی

شاید باورتان نشود اما هوش مصنوعی یکی از هیجان‌انگیز‌ترین فناوری‌هاییست که چشم‌انداز مراقبت‌های بهداشتی را تغییر می‌دهد. ثابت شده است که هوش مصنوعی در تشخیص زود هنگام بیماری‌ها و تشخیص دقیق آن بسیار ارزشمند است. به عنوان مثال، استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت از سرطان سینه باعث می‌شود که بررسی ماموگرافی ۳۰ برابر سریع‌تر و با دقت ۹۹درصد انجام شود و نیاز به نمونه برداری‌های غیر ضروری را کاهش دهد.

۱۰ رویداد باور نکردنی در عرضه سلامت

علاوه براین این نوع هوش، به پزشکان کمک می‌کند تا برنامه‌های درمانی جامع‌تری ایجاد و به بیماران این امکان را می‌دهد که شرایط خود را به طور موثر‌تری مدیریت کنند. تحقیق و کشف دارو یکی از جدیدترین کاربرد‌های هوش مصنوعی در علوم زیستی است. این نوع هوش، زمان لازم برای بازاریابی داروی جدید و هزینه‌های مرتبط با آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

چاپ سه بعدی

چاپگر‌های سه‌بعدی به سرعت به یکی از داغ‌ترین فناوری‌های موجود در بازار تبدیل شده‌اند. در مراقبت‌های بهداشتی از این نوع چاپگر‌ها می‌توان برای ایجاد ایمپلنت و حتی مفاصل در حین جراحی استفاده کرد.
استفاده از پرینت سه‌بعدی برای برنامه‌ریزی قبل از جراحی، در حال افزایش است. استفاده از یک کپی واقع‌گرایانه از آناتومی بیمار به جراحان اجازه می‌دهد تا روش‌هایی که قبلاً قادر به انجام آن‌ها نبودند را نیز انجام دهند. توانایی برنامه‌ریزی یک جراحی پیچیده و آموزش قبل از خود عمل با استفاده از پرینت‌های سه‌بعدی، نه‌تن‌ها میزان موفقیت را افزایش می‌دهد، بلکه زمان حظور در اتاق عمل و زمان بهبودی را نیز کاهش می‌دهد.

پزشکی دقیق

پزشکی دقیق، تنوع فردی در ژنتیک، محیط و سبک زندگی را برای هر بیمار در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، هنگام استفاده از داروی دقیق برای درمان یک بیمار مبتلا به سرطان، می‌توان دارو را بر‌اساس ترکیب ژنتیکی منحصر به فرد بیمار نیز طراحی کرد. داروی شخصی بسیار موثر‌تر از سایر انواع درمان است، زیرا براساس ژنتیک بیمار به تومور‌ها حمله می‌کند و باعث جهش ژنی می‌شود؛ و در نهایت باعث از بین رفتن تومور سرطان می‌شود.

کریسپر

کریسپر نوعی تکنولوژی جدید ویرایش ژنتیکی‌ست که می‌تواند به پیشرفت ژن‌درمانی کمک زیادی کند. در روش کریسپر دانشمندان می‌توانند مستقیما ژن معیوب را اصلاح کنند، آن‌ها DNA معیوب را جدا کرده و به جای آن یک DNA سالم می‌گذارند. قاعدتاً، این روش باید خیلی بهتر از اضافه کردن یک ژن جدید جواب دهد، چون در این صورت خطرات ناشی از اضافه کردن یک ژن غریبه و خارجی از میان می‌رود. گاهی اوقات ممکن است این ژن خارجی در مکان اشتباهی قرار گیرد و منجر به سرطان شود. اما ژنی که با کنترل کریسپر ترمیم شده، تحت کنترل خواهد بود.

پزشکی از راه دور

بهداشت و پزشکی از راه دور از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹ به طور فزاینده‌ای مورد تقاضا قرار گرفته‌اند. این نوع پزشکی به طور خاص به خدمات بالینی از راه دور اشاره دارد، در‌حالی که بهداشت از راه دور خدمات غیر بالینی را در بر می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی پزشکی از راه دور تا سال ۲۰۲۶ از ۶۸.۳۶ میلیارد دلار به ۲۱۸.۴۹ میلیارد دلار افزایش یابد.

پوشیدنی‌های بهداشتی

امروزه مردم از ابزار‌های پوشیدنی، با تلفن از آمادگی جسمانی و ضربان قلب گرفته تا الگو‌های خواب خود استفاده می‌کنند. با جمعیت سالخورده در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته، پوشیدنی‌ها می‌توانند با کمک به بیماران برای نظارت و بهبود تناسب اندام، در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی‌-عروقی موثر باشند.

۱۰ رویداد باور نکردنی در عرضه سلامت

فن‌آوری در سلامت روان

شاید شما به دنبال راهی جدید برای درمان افسردگی باشید. تا سال ۲۰۳۰ تخمین زده می‌شود که، افسرگی عامل اصلی بار بیماری در جهان خواهد بود و نیاز به درمان‌های جدید را بیش از هر زمان دیگری ضروری می‌کند. در طول سال گذشته، بسیاری از فن‌آوری‌های جدید ظهور کرده‌اند که می‌توانند به رفع نیاز‌های بهداشت روانی بیماران کمک کنند.
به طور فزاینده‌ای برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توانند پذیرش بیمار را تکمیل کنند و یک تشخیص اولیه را قبل از ملاقات بیمار ارائه دهند.

برچسب ها: فناوری‌های نوین هوش مصنوعی سلامت روان
ارسال نظر
آخرین اخبار