۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
تعداد بازدید: ۸۵۰۴۰
بخشی از محوطه تاریخی شهداد که به صورت تخصصی به ذوب فلز اختصاص داشت، شناسایی شد.
کد خبر: ۱۹۱۱۴

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بر اساس اعلام سرپرست پروژه تکنولوژی فلزکاری کهن در جنوب شرقی ایران، در بررسی بخشی از محوطه شهداد، مکان‌های کهن مخصوص ذوب فلز کشف شد که نشان دهنده تمرکز فعالیت‌های صنعتی است.
ثریا الیکای دهنو گفت: مرحله نخست طرح تکنولوژی فلزکاری کهن در جنوب شرقی ایران، در شهداد کرمان انجام شد و طی آن بخشی از محوطه از نظر وجود مکان‌های مرتبط با صنعت فلزکاری باستان، بررسی شد، که در بررسی دقیقتر، با مکان‌های تخصصی ذوب فلز کهن مواجه شدیم که نشان دهنده، تمرکز فعالیت‌های صنعتی در این بخش از شهداد است.
وی اظهار داشت: پیش از این هم فعالیت‌ها نشان داد، حوزه کرمان از دیدگاه صنعت فلزکاری کهن، دارای اهمیت ویژه‌ای است و از قدیمی‌ترین مراکز تولیدات مفرغ بود. وی افزود: وجود معادن و تنوع تکنیکی و فنی اشیاء فلزی در عصر مفرغ، گویای پیشرفت صنعت فلزکاری در این حوزه فرهنگی و وجود پسماند‌های باقیمانده هم این ادعا را تایید می‌کند.

سرپرست پروژه تکنولوژی فلزکاری کهن در جنوب شرقی ایران افزود: در سطح محدوده مورد بررسی در حاشیه غربی کویر لوت، پراکندگی شواهد تاریخی فرهنگی همچون سرباره‌های ذوب مس، اشیاء مسی، ابزار‌های سنگی و قطعات سفالی پیش از تاریخ و آغاز شهرنشینی به چشم می‌خورد و در دوره‌های متأخرتر تاریخی و اسلامی چند رشته قنات از این محدوده گذر کرده است.

شواهدی از فلزکاری کهن در شهداد کرمان کشف شد

شهداد پرچم دار یکی از کهنترین خواستگاههای بشری هم  لقب گرفته است. در حفاریهای باستانشناسی در این منطقه کهن ترین پرچم فلزی جهان به دست آمده است. درفش شهداد فلزی  و مربع شکل و 23 در 23 سانتیمتر است و بر فراز خود عقابی دارد و بر میله ای نصب شده است./صداوسیماکشف شواهدی از فلزکاری کهن در شهداد کرمان

 
ارسال نظر
آخرین اخبار