به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ ماجرا از انتشار خبر رونمایی از ۱۲ اثر دیدهنشده پرویز کلانتری به صورت مالکیت مجازی آغاز شد- که طبق آن گفته شد دوازده نقاشی تاکنون دیدهنشده پرویز کلانتری هنرمند نوگرای ایرانی- درباره رقصهای اقلیمهای گوناگون ایران که در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ با تکنیک آبرنگ خلق شدهاند- در رویداد «آرتانیوم» معرفی و عرضه خواهد شد.
درباره پرویز کلانتری
پرویز کلانتری (۱۳۱۰- ۱۳۹۵) نقاش، طراح، نویسنده و روزنامهنگار معاصر ایرانی و از نقاشانِ مطرح نوگرای ایران بود که در طول عمر حرفهای خود جنبههایی از زندگی اجتماعی، بنیانهای اعتقادی، فرهنگ عامیانه، معماری کویر و بافتهای از دست رفته را به تصویر کشیده بود. نقاشیهای کلانتری که منابعی بیهمتا برای مطالعه تاریخ اجتماعی و مشخصاً مردمشناسی به شمار میروند، چهره شاخص و آشنایی به او داده بودند و بسیاری از مردم ایران، از نسلها و طبقات مختلف با او و آثارش آشنایی داشتند- که البته بخش اعظمی از این آشنایی برمیگشت به این واقعیت که بسیاری از نقاشیهای آشنای کتابهای درسی دبستانی چون «روباه و خروس»، «چوپان دروغگو»، «حسنک کجایی؟»، «مرغابیها و لاکپشت» و «روباه و زاغ» از آثار او بودند.
پرویز کلانتری که در دوران حرفهای خود نمایشگاههای زیادی در ایران و دیگر نقاط دنیا برگزار کرده بود؛ پیش از درگذشت در اواخر اردیبهشت سال 1395 در وادی نویسندگی و روزنامهنگاری نیز به فعالیت پرداخته بود- که چند مجموعه داستان از جمله کتابهای ولی افتاد مشکلها، چهار روایت و نیچه نه، فقط بگو مشد اسماعیل ازجمله این آثار است...
حاشیههای مالکیت مجازی
زمانی که «آرتانیوم» که به عنوان تنها مرکز عرضه آثار هنری انافتی یا مالکیت مجازی ایرانی شناخته میشود- که بر پایه رمزارز اتریوم فعالیت دارد- اعلام کرد که در نخستین رویداد آرتانیوم به میزبانی خانه هنرمندان ایران از نسخههای رمزگذاریشده شماری از آثار پرویز کلانتری بهصورت انافتی مالکیت مجازی رونمایی میکند؛ بحثهای زیادی درگرفت و حاشیهها و جنجالهای زیادی کلید زده شد. از جمله اعتراضات پرشماری که در فضای مجازی از این کار صورت گرفت...
اعتراض خانواده پرویز کلانتری
یکی از جدیترین اعتراضات نسبت به عرضه نقاشیهای تاکنون دیدهنشده پرویز کلانتری بهصورت انافتی از سوی خانواده این هنرمند به عمل آمد- که نسبت به ارائه آثار انافتی بدون اجازه استاد معترض بودند و اعتراض خود را نیز به طور مکتوب به خانه هنرمندان اعلام کردند. در این زمینه نگار کلانتری دختر پرویز کلانتری در اعتراض به انافتی شدن آثار پدرش گفت که از طریق مجاری قانونی نسبت به این اتفاق شکایت خواهد کرد.
نگار کلانتری گفت: «این آثار که گویا از مجموعه رقصهای ایرانی هستند، سالها پیش توسط یک مجموعهدار خریداری شده بود و حالا قصد دارند انافتی این آثار را نیز ارائه کنند- که ما به شدت به این کار اعتراض داریم و موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری میکنیم».
دختر پرویز کلانتری که خود نیز نقاش است، میگوید: «واضح است که صاحب آثار صاحب فیزیکی تابلوها است و اجازه دارد آنها را بفروشد. اما انافتی فراوری دیگری از یک محصول هنری است و ساحت دیگری از آن ارائه میکند، بنابراین به این دلیل که مالکیت معنوی اثر هنری در اختیار هنرمند است، بدون اجازه او یا خانوادهاش نمی توان چنین کاری انجام داد».
انافتی چیست؟
انافتی که نشاندهنده حروف اختصاری عبارت «توکن غیرقابل معاوضه» ( (Non-Fungible Tokenاست، به عنوان یک روش جدید برای کسب درآمد شناخته میشود- و بحثهای زیادی در چند وقت اخیر به وجود آورده است. به طور خلاصه میتوان گفت که انافتیها نوع خاصی از فایل دیجیتالی هستند که یک واحد ارزش را نشان میدهند و داراییهای قابل تأیید با شناسهها و ویژگیهای منحصر به فردی هستند که به آنها ارزش میدهد و نمیتوان آن را با دارایی دیگری مبادله کرد. بلکه فقط در شبکهای که ایجاد شدهاند قابل مبادله هستند.
به عنوان مثال؛ "بیتکوین" یک دارایی قابل تعویض است، زیرا یک بیتکوین با بیتکوین دیگر قابل تعویض است و ارزش هیچ بیتکوینی بیشتر یا کمتر از بیتکوینهای دیگر نیست. اما اگر تنها یک بیتکوین در جهان وجود داشت، وجود آن منحصر به فرد و بسیار ارزشمندتر بود و آن را غیر قابل تعویض میکرد. مانند یک اثر هنری اورژینال- مانند یک نقاشی- که اگرآن را با یک تابلوی دیگر حتی از همان هنرمند عوض کنید، تابلوی متفاوتی خواهید داشت. این همان چیزی است که در انافتیها روی میدهد که به عنوان یک دارایی دیجیتالی میتوانند هر چیزی باشند: از یک نقاشی و طرح تا یک قطعه موسیقی، یک متن، یا هر چیز دیگری- با این توضیح که دیجیتال باشند...