۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
تعداد بازدید: ۱۴۹۹۷۱
همه افراد کسانی را دیده‌اند که در صورت، ناحیه فک و دهانشان، ناهنجاری‌هایی دارند. مثلاً فک پایینشان جلوتر یا عقبت‌تر از حالت طبیعی است. در ادامه این گزارش خبرنگار سلامت خطوط به صورت کامل‌تری به بررسی این موضوع می‌پردازد.
کد خبر: ۱۹۳۲۷

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ «دکتر حمید زارعی» متخصص جراحی دهان، فک‌و‌صورت در گفت‌و‌گوی خبری با خبرنگار خطوط، تشریح کرد: «مشکلاتی که فرد مجبور به اصلاح ناهنجاری‌های فک‌و‌صورت می‌شود، چند منشأ دارد. یک منشأ آن، منشأ رشدی است. وقتی فرد، هر کدام از اجزای صورتش رشد نامناسب داشته باشد، درمانی برای آن در نظر گرفته می‌شود.»

اصلاح ناهنجاری‌های فک و صورت/ جراحی فک‌و‌صورت چه عوارضی در پی دارد؟

زارعی در مورد نقش ارتودنسی در جراحی فک‌و‌صورت گفت: «معمولا این نوع درمان به این صورت است که، فرد بعد از انجام مراحل ارتودنسی، آماده‌ی عمل جراحی می‌شود و بعد از جراحی، متخصص ارتودنسی درمان خود را تکمیل می‌کند.»

وی در خصوص مشکلات مادرزادی، افزود: «یک گروه دیگر از این مشکلات، مشکلات مادرزادی فک‌و‌صورت است مانند شکاف‌های لب و کام. نکته‌ای که در درمان موفقیت این افراد تاثیرگذار است، زمان‌بندی صحیح درمان است.»

این متخصص ادامه داد: «به طور مثال، نوزادی که با شکاف لب و کام متولد می‌شود، باید تا حدود ۳ ماهگی شکاف لب او ترمیم شود، ۹ تا ۱۲ ماهگی زمان ترمیم شکاف کام است و حدود ۵ تا ۹ سالگی ترمیم استخوان کف بینی که به ناحیه دهان ارتباط دارد، انجام می‌شود.»

زارعی در مورد مشکلات تصادفی گفت: «بعضی افراد دچار تصادفات یا سقوط از ارتفاع می‌شوند که در این صورت هم زمان‌بندی انجام آن خیلی مهم است. مثلاً فردی که دچار شکستگی ناحیه بینی یا گونه شده است، بهترین زمان درمان آن حدود یک هفته اول است.»

اصلاح ناهنجاری‌های فک و صورت/ جراحی فک‌و‌صورت چه عوارضی در پی دارد؟

آیا جراحی فک‌و‌صورت عوارضی دارد؟

وی در جواب این سوال که آیا جراحی فک‌و‌صورت عوارضی دارد. گفت: «هیچ جراحی نیست که عوارض نداشته باشد. کوچک‌ترین عوارض جراحی فک‌و‌صورت، بی‌حسی چانه، لب و قسمتی از فک است؛ که در خیلی از موارد موقت‌اند و تا یک‌سال این بی‌حسی بر می‌گردد، اما گاهی نیز به دلیل پتانسیل متغیر ترمیم عصب، بازگشت رخ نمی‌دهد.»

این متخصص ادامه داد: «بقیه عوارض آن مثل تورم و درد موقت است و بعد از گذشت چند هفته حل می‌شود.»

مراقبت‌های بعد از جراحی

زارعی در خصوص مراقبت‌های بعد از جراحی، گفت: «بعضی از افراد بعد از جراحی، فکشون باید تا مدتی بسته باشد و حدود ۴ هفته اول تغذیه خود را محدود به مایعات کنند و در ادامه طبق روالی که جراح به بیمار خود می‌دهد باید مراقبت‌ها رعایت شود.»

این متخصص در پایان تاکید کرد: «مراقبت‌های بعد از جراحی فک‌و‌صورت طبق شرایط فرد و نوع جراحی آن، متفاوت است و باید طبق دستورات پزشک جراح باشد.»

برچسب ها: عمل جراحی بهداشت دهان و دندان
ارسال نظر
آخرین اخبار