۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
تعداد بازدید: ۹۲۹۳۹
امروزه عوارض الکل بر کسی پوشیده نیست. مصرف الکل چه به صورت کوتاه‌مدت و چه بلند‌مدت، تاثیرات بسیار مخربی بر بدن انسان دارد. در ایران ۵ استان: تهران البرز، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده‌اند. متاسفانه الکل هفتمین عامل مرگ در کشور قرار گرفته و در کلیت، باعث مرگ ۲درصد از زنان و ۶درصد از مردان می‌شود.
کد خبر: ۱۹۴۶۰

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ مردان بیشتر از زنان در مصرف مشروبات الکی زیاده‌روی می‌کنند. اعتیاد به مصرف درازمدت الکل، می‌تواند باعث پیری زود‌رس شود. تاثیرات مصرف الکل شامل فشارخون بالا، آریتمی قلبی، سرطان‌های مختلف، ناهنجاری‌های گوارشی، پوکی استخوان و مشکلات روانی مانند افسردگی می‌باشد. در ادامه این گزارش به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

عوارض کوتاه‌مدت الکل

افزایش ناگهانی وزن

الکل یک محرک اشتهاآور است. ممکن است در هنگام نوشیدن آن، غذای بیشتری مصرف کنید یا غذا‌های ضعیف‌تری را برای خوردن انتخاب کنید.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

دید تار

نوشیدن مشروب باعث گشاد شدن و انقباض مردمک چشم میشود و توانایی چشم را برای تنظیم سایه‌ها و روشنایی کاهش می‌دهد.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

چشم‌های پرخون

اگر مقدار بیش از حد، الکل در سیستم بدن خود داشته باشید، رگ‌های خونی روی سطح چشم گشاد شده و ظاهری ملتهب و قرمز روی سطح چشم ایجاد می‌کند. همچنین الکل باعث بزرگ شدن رگ‌های سفیدی چشم می‌شود.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

بی‌خوابی

الکل با سیستم تنظیم‌کننده بدن تداخل پیدا و هموستاز خواب را تحریک می‌کند. در نتیجه خواب شبانه را مختل می‌کند.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

تشنج

وقتی تغییرات شیمایی زیادی به مغز حمله کنند، تشنج اتفاق می‌افتد. تشنج را می‌توان به کم‌آبی بدن و قند خون پایین که می‌تواند ناشی از نوشیدن الکل باشد، ربط داد.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

اضطراب

الکل سطح هورمون سروتونین شما را تغییر می‌دهد. همچنین باعث کاهش قندخون و افزایش ضربان قلب می‌شود. در نتیجه ممکن است افراد اضطراب بیشتری را تجربه کنند.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

گفتار مخدوش

وقتی الکل وارد سیستم بدن می‌شود، مغز رفلکس‌ها و توانایی زمان‌بندی حرکات را کاهش می‌دهد. همچنین الکل می‌تواند تولید گلوتامات در بدن را که باعث تحریک انرژی و هیجان می‌شود، سرکوب کند. درنتیجه مصرف‌کنندگان الکل، شروع به توهین کردن کلمات یا کند کردن گفتار خود می‌کنند.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

عرق کردن

نوشیدن الکل در افزایش ضربان قلب و بزرگ شدن رگ‌های خونی پوست، نقش زیادی دارد. درنتیجه باعث تحریک تعریق فرد نیز می‌شود.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

حالت تهوع

مصرف الکل باعث افزایش تولید اسید معده می‌شود که نتیجه آن احساس تهوع مداوم است.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

عوارض طولانی‌مدت الکل

کاهش عملکرد مغز

مصرف الکل یک بیماری در نظر گرفته می‌شود، زیرا عملکرد و ترکیب ژنتیکی مغز را تغییر و باعث کوچک شدن مغز می‌شود. درنتیجه برخی از بیماری‌های مغزی مانند زوال عقل و سندروم را به وجود می‌آورد.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

سرطان معده

اسید معده بیش از حد در سیستم بدن ناشی از نوشیدن الکل، مشکلات زیادی را مانند زخم معده یا خونریزی داخلی به وجود می‌آورد؛ که در نتیجه سطوح زیاد اسیده معده، باعث بروز سرطان معده می‌شود.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

نارسایی کلیه

الکل توانایی کلیه را برای فیلتر کردن مواد مضر خون کاهش می‌دهد. همچنین باعث کاهش عملکرد صحیح کلیه می‌شود و سلول‌هایی که برای انجام کار کلیه‌ها ضروری هستند، مختل می‌کند.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

نارسایی کبد

کبد، ارگان اولیه‌ای‌  است که الکل را پردازش می‌کند. هر سطح الکل باقی‌مانده در سیستم بدن منجر به سیروز، فیبروز و هپاتیت می‌شود.

۱۳ عارضه استفاده از الکل

برچسب ها: عوارض مشروبات الکلی الکل سرطان
ارسال نظر
آخرین اخبار