۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
تعداد بازدید: ۲۸۹۴۹۰
پایداری خانواده در طول تاریخ، حاکی از انگیزه یا انگیزه‌هایی برای حفظ روابط و پیوند میان اعضای آن است ریشه فقر عاطفی و معنوی انسان‌ها که امروزه افراد زیادی با آن درگیرهستند، نداشتن تفسیر درست از خانواده و نداشتن التزام عملی وتعهد در زندگی است صداقت تأمین‌کنندة سلامت روان است و به انسان شجاعت و شهامت می‌بخشد، درحالی که عدم صداقت، همیشه انسان را در هاله‌ای از ترس فرو می‌برد و پیوسته هراس از آشکارشدن حقیقت دارد. چنین فردی، نمی‌تواند در جهت کارآمدی خانواده خود گام‌های جدی بردارد.
کد خبر: ۱۹۶۸۳

گفتاری از لیلا صالح آبادی، مشاور خانواده

نقش شجاعت و وفاداری در رضایت از زندگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در گفتار و صداقت در کردار، انسان را محبوب دل‌ها و مورد اعتماد اعضای خانوادة خود و جامعة انسانی می‌گرداند.

همراه با صداقت، شجاعت، اصلی مهم در زندگی است. افراد شجاع معمولا در زندگی موفق‌تر هستند. شجاعت عبارت است از تمایل به پاسخگویی بدون ترس. به طور کلی شجاعت یعنی مقاومت ورشادت در هنگام بحران‌ها، که سبب تقویت اعتماد به نفس میگرددواین امکان را می‌دهد به توانایی‌های خود ایمان داشته باشیم؛ لذا مهم است که بدانید شجاعت فقدان ترس نیست. شجاعت یعنی وقتی غضبناک می‌شویم بتوانیم غضب را به موقع کنترل نماییم.

الگوی شجاعت ورشادت ووفاداری را می‌توان در خانواده عاشورایی جستجو نمود، در واقعه کربلا وحماسه عاشورا، ودر نگاه به قلّه‌های رفیع ایمان و شجاعت و وفا و رشادت، چشم ما به وارسته مردی بزرگ و بی بدیل می‌افتد، به نام حضرت عبّاس (ع) ملقب به قمر بنی هاشم ویا حضرت ابوالفضل (ع) فرزند رشید امیرالمؤمنین (ع) که در فضل و کمال و فتوّت و رادمردی، الگویی برجسته است. در اخلاص و استقامت و پایمردی، نمونه است و در هر خصلت نیک و صفت ارزشمندی، که کرامت یک انسان به آن بسته است، سرمشق است. ما پیوسته دین باوری و حقجویی و باطل ستیزی و جانبازی را از او آموخته ایم و وامدار مکتب جهاد و شهادتی هستیم که او درآن مکتب علمدار است و همچون خورشید، درخشان، از صحنه‌های ایثار و دلاوری و وفا درحماسه عاشورا، آینه‌ای فضیلت نما از اخلاص و آگاهی و معرفت و وفا پیش چشم جهانیان نهاد.

پایداری زندگی خانوادگی براساس رضایت از زندگی مشترک استواراست؛ بنابراین تعهد مهمترین نکته برای داشتن یک زندگی مشترک سالم و پایدار است.

تعهد میان زوجین، یعنی این که هر دو طرف بخواهند رابطه خود را در گذر زمان حفظ کنند و به آن وفادار بمانند و این که فرد خود و همسرش را در کنار یکدیگر ببیند و آینده مشترکی را با عشق، مهر و محبت برای خودشان بسازند. تعهد و مسئولیت‌پذیری از جمله ارزش‌هایی است که جزو معیار‌های اساسی یک ازدواج موفق محسوب می‌شود.

حس وفاداری و مسئولیت‌پذیری بینش فرد را نسبت به رفع موانع پیش رو گسترده‌تر کرده و شجاعت آنان را در برخورد با مشکلات و گذر از ناهمواری‌های زندگی افزایش می‌دهد.

وفاداری در رابطه‌ی زندگی خانوادگی، یعنی اینکه با همسرتان کاملا یکی و متحد شوید. چیزی که پیوند زناشویی بیشتر از هر چیزی به آن نیاز دارد، تعهد کامل نسبت به همدیگر است، وفادار بودن نسبت به همسر یعنی تقویت پیوند با صمیمیتی که خاص رابطه زوجین باشد.

وفاداری یعنی در مورد همسرتان بدگویی نکنیدو حتما هم اجازه ندهید کسی در مورد او بدگویی نماید. واز به کار بردن هر گونه کلام منفی خودداری کنید؛ و چنانچه مشکلی دارید بایستی بتوانید مسئله را با همسرتان مطرح نمایید وآن را حل کنید. زندگی شما پُر از افراد مهم و دوست داشتنی است، اما همسر شما باید مقدم بر همه باشد. وفاداری با تمام وجود یعنی همسرتان الویت صد در صد شما باشد. وتعهد ووفاداری یعنی اینکه زوجین باید واقعیت پذیر باشند و با واقعیت یکدیگر زندگی کنند نه با ذهنیت و تصوری که در ذهن خودشان پرورانده اند.

مهم‌ترین عامل اختلاف و بحران در خانواده، شکستن تعهداتی است که زوجین در آغاز زندگی با یکدیگر می‌بندند. گاهی برخی از افراد، تعهداتی که در روز اول ازدواج با همسر خود بسته بودند را فراموش کرده و عهد و پیمانی که در ابتدا پذیرفته‌اند را نادیده می‌گیرند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند. بدون تعهد، یک احساس ناامنی ایجاد می‌شود که نگرانی و تشویشی ناخودآگاه را در افراد بوجود خواهد آورد.

راهکار‌های افزایش تعهد و وفاداری و صمیمیت در خانواده:



• داشتن مهارت لازم برای برقراری ارتباط صحیح ویادگیری مهارت‌های زندگی.

• رعایت محبت و عدالت در خانواده وتوجه به خواسته‌ها ونیاز‌های یکدیگر.

• یادگیری اصول انتقاد کردن و انتقادپذیری.

• استفاده از کلمات جادویی، به معنای مودبانه حرف زدن واحترام گذاشتن به یکدیگر.

• قدردانی کردن برای امور روزانه و ساده زندگی از یکدیگر.

• داشتن تعامل مثبت که با مرور خاطراتتان از شنیدن آن‌ها لذت ببرید.

• مشارکت در تصمیم گیری‌ها و برقراری جلسات خانوادگی ومشارکت فرزندان در برخی تصمیم گیری‌ها.

ارسال نظر
آخرین اخبار