۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
تعداد بازدید: ۱۳۶۱۹۷
خطوط علت کم‌هزینه بودن سیگار در ایران را بررسی کرد:
متاسفانه دود حمایت‌ها از این کالای آسیب‌رسان به چشم ۷۵ میلیون نفر از جمعیتی می‌رود که مصرف‌کننده این محصولات نیستند.
کد خبر: ۱۹۷۵۴
نویسنده : محدثه عزیزی


دود حمایت از افراد سیگاری در چشم اقتصاد / ایران بازاری مناسب برای قاچاق سیگار است

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ مصرف دخانیات در سال‌های اخیر به ویژه در بین جوانان و زنان شیوع یافته است و سن شروع مصرف کاهش داشته است.

هزینه‌های اقتصادی

مصرف دخانیات چهارمین عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در ایران است. هزینه‌های اقتصادی سیگار قابل توجه است و سالانه صد‌ها میلیارد دلار ضرر اقتصادی در سراسر جهان به همراه دارد. استعمال دخانیات و فقر ارتباط ناگسستنی دارند. متاسفانه مصرف دخانیات باعث افزایش فقر و جلوگیری از توسعه اقتصادی می‌شود.

ایران گذرگاه امنی برای قاچاق سیگار است

سالانه ۴۰هزار میلیارد دلار سیگار قاچاق می‌شود.

کشور‌های چند ملیتی دخانیات ایران را بازاری مناسب برای محصولات خود و دروازه‌ای برای قاچاق سیگار از کشور‌های دیگر می‌دانند. همچنین شرکت‌های چند ملیتی ایران را به دو دلیل برای ترویج و گسترش سیگار انتخاب کردند. عامل اصلی: ایران جمعیت جوانی با نزدیک به ۴۰ میلیون نفر جوانا دارد به همین دلیل، محیط و بستر مناسبی به تشویق مصرف سیگار است. آمار‌ها نشان می‌دهد ترک سیگار برای کسانی که در سنین پایین شروع به کشیدن سیگار می‌کنند غیر ممکن است. عامل دوم اینکه، ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود بین آسیای مرکزی و اروپا گذرگاه امنی برای قاچاق سیگار و تنباکو است.

دود حمایت از افراد سیگاری در چشم اقتصاد / ایران بازاری مناسب برای قاچاق سیگار است

هزینه سیگار در کشور‌های مختلف

استرالیا گران‌ترین کشور جهان برای افراد سیگاری محسوب می‌شود. برای مثال یک بسته ۲۰ نخی ۲۵ دلار قیمت دارد.
نیوزلند از نظر قیمت سیگار در رتبه دوم قرار دارد. در این کشور یک پاکت ۲۰ عددی بیش از ۲۰ دلار قیمت دارد.
قیمت سیگار در ایالات متحده با سرعت کمتری در حال افزایش است و از بسته‌ای ۷دلار در سال جاری به بسته‌ای ۸ دلار در سال رسیده است.

در کشور ایران سیگار قیمتی معادل ۲/۵ دلار است. همچنین جالب است بدانید که در کشور نیجریه قیمت سیگار به میزان قابل توجهی پایین بوده، مردم این کشور برای خرید یک پاکت سیگار کمتر از یک دلار پرداخت می‌کنند. مسئله این‌جاست که چرا اینقدر قیمت سیگار در ایران و نیجریه نسبت به کشور‌های دیگر پایین‌تر است؟

یکی از دلایل این مسئله را می‌توان کاهش مالیات در نظر گرفت. متاسفانه سن مصرف سیگار به دلیل قیمت ارزان و در دسترس بودن به شدت کاهش یافته است. باید با افزایش مالیات بر دخانیات مانع از دسترس قرار گرفتن سیگار برای جوانان و نوجوانان شویم.

دود حمایت از افراد سیگاری در چشم اقتصاد / ایران بازاری مناسب برای قاچاق سیگار است

کم‌هزینه بودن سیگار باعث خلاف‌های غیر قانونی شده است

متاسفانه کاهش قیمت سیگار در ایران باعث قاچاق معکوس می‌شود، یعنی به جای اینکه از خارج وارد کشور ما شود، به دلیل ارزانی از کشور ایران می‌تواند صادر شود.
دولت باید باید به قیمت دخانیات توجه ویژه‌ای داشته باشد تا شاهد کاهش مصرف روزافزون آن باشیم.

برچسب ها: سیگار نرخ مالیات استعمال دخانیات
ارسال نظر
آخرین اخبار