۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۰
تعداد بازدید: ۷۴۵۱۱
«فلانی دچار افسردگی پس از زایمان شده است» شاید همگی این جمله را شنیده باشیم و به راحتی از کنار آن عبور کرده باشیم. اما از تیم سلامت خطوط به شما نصیحت که به راحتی از این قضیه عبور نکنید. در این گزارش با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۹۷۵۵
نویسنده : محدثه عزیزی

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ چه اتفاقی پس از زایمان رخ می‌دهد که همسر، خواهر و یا آشنا‌های شما درگیر این بیماری می‌شوند؟
افسردگی پس از زایمان یک نوع بیماری که از میان ۱۰۰ خانم که صاحب نوزاد می‌شوند، ۱۰ تا ۱۵ نفر مبتلا به این بیماری می‌شوند. حدود یک سوم از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، شروع علائمشان در طول دوران بارداری است و این علائم پس از زایمان نیز ادامه خواهد داشت.

دلایل افسردگی زنان پس از زایمان؟ / نقش مردان و راه‌های درمان؟

دکتر «علیرضا تبریزی» فارغ‌التحصیل روانشناسی عمومی و دوره دکترای روانشناسی، در این خصوص به خبرنگار خطوط گفت: «از دو دیدگاه می‌توانیم به مسئله افسردگی پس از زایمان نگاه کنیم. عوامل فیزیولوژیکی و محیطی»

دکتر تبریزی در مورد عوامل فیزیولوژیکی این بیماری گفت: «زمانی که فرزند به دنیا می‌آید، هورمون‌های بدن بلا‌فاصله تغییر می‌کنند و تغییرات ناگهانی هورمون‌ها باعث می‌شود که خانم‌ها تغییرات خلق را تجربه کنند و دچار مشکلات نداشتن احساس شادی، زود‌رنج بودن، حساسیت‌های زیاد و... شوند.»

وی افزود: «به مرور زمان تغییرات هورمونی به حالت نرمال باز می‌گردد، اما طول خواهد کشید.»

این روانشناس ادامه داد: «اگر علت افسردگی پس از زایمان فقط تغییرات هورمونی باشد، با کمک پزشک و تجویز دارو این مسئله حل می‌شود.»

تبریزی در مورد نقش عوامل محیطی گفت: «یک خانم در طول دوران بارداری، یک هدفی به نام فرزند‌آوری را در نظر گرفته است و ۹ ماه تلاش می‌کند تا به این هدف برسد، اما بعد از این‌که کودک خود را به دنیا می‌آورد انگار که دیگر هدفی ندارد. یک مادر باید تلاش کند تا هدف جدیدی را دنبال کند و انگیزه‌ای برای رسیدن به هدف خود داشته باشد.»

نقش اطرافیان و پدر نوزاد

وی افزود: «علت دیگر در عوامل محیطی، ارتباطات اطرافیان با مادر است. یک مادر در طول ۹ ماه بارداری خود با همه در ارتباط بوده و اطرافیان در مورد دوران بارداری از او سوالات زیادی می‌پرسند، از جمله این‌که به چه صورت پیش می‌رود؟... ویار داری یا نه؟... به کمکی احتیاج داری؟ خلاصه تمام توجه‌ها به مادر بوده است.»

این روانشناس در ادامه تصریح کرد: «یک پدر وقتی وارد خانه می‌شود، قبل از پرسیدن حال همسر به سراغ کودک خود می‌رود و حال او را می‌پرسد. فامیل و دوستان در زمان مهمانی فقط برای کودک هدیه می‌آورند و به او توجه می‌کنند. در این صورت، این کمبود توجه‌های عاطفی، مادر را به سمت افسردگی سوق می‌دهد.»

دلایل افسردگی زنان پس از زایمان؟ / نقش مردان و راه‌های درمان؟

تبریزی در خصوص مهم‌ترین عامل محیطی، گفت: «مهم‌ترین عامل محیطی که در حل این مشکل تاثیر دارد، پدر خانواده است. همسر نقش بسیار مهمی برای ابراز توجهات مثبت دارد. اما اگر پدر، همسر خود را حمایت و پشتیبانی نکند و همسر خود را عدم رسیدگی به امور منزل محکوم کند، این افسردگی تشدید می‌شود.»

توصیه به خانم‌های باردار

این روانشناس در پایان خطاب به مادران باردار گفت: خانم‌های بارداری که از مشکلات افسردگی پس از زایمان می‌ترسند، از همین الان نکات لازم را به همسر خود آموزش دهند، همه افراد نیاز به آموزش دارند. آموزش روشی برای پیشگیری از بروز مشکلات و حل سریع این بیماری است.

دلایل افسردگی زنان پس از زایمان؟ / نقش مردان و راه‌های درمان؟

برچسب ها: افسردگی زایمان درمان افسردگی راه های درمان افسردگی افسردگی
ارسال نظر
آخرین اخبار