به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ بهناز مهدیخواه یزداندوست عروسکها را سفیران فرهنگی خوانده و میگوید که با نگاهی فرهنگی به عروسک میتوان آنها را تبدیل به ابزاری مناسب برای گفتگو، اشاعه فرهنگ صلح و دوستی، یادآوری میراث شفاهی و تجلی هنر و زیبایی در جامعه کرد.
او در این زمینه میگوید: «عروسکهای نمایشی همواره و همهجا ابزاری قدرتمند و جادویی برای اشاعه فرهنگ و انتقال مفاهیمی از قبیل صلح و دوستی بودهاند- و اصلا به همین دلیل هم هست که میبینیم همهساله در دنیای آزاد فستیوالهای عروسکی عظیمی برپا شده و اجراگران تجربیات خود را با دیگران به اشتراک میگذارند».
خیمهشببازی
بهناز مهدیخواه که یکی از شناخته شدهترین دستاندرکاران خیمهشببازی نیز هست، با اشاره به این که «این نوع نمایش عروسکی در ایران در مناطق مختلف با نامهای گوناگونی شناخته میشود» ریشه و زادگاه خیمهشببازی را در هند میداند: «زادگاه این هنر هند است و گفته میشود که خیمهشببازی از هند و یا چین در حوالی قرن چهارم وارد ایران شده است. با این حال از همان ابتدای ورود، عروسکهایی با شخصیتها و قهرمانهای محبوب و معروف محلی و قومی به آن اضافه شده و قلب مخاطب را تسخیر کرده. به همین دلیل هم بوده که در گذرها و بازارها نمایشگران دورهگردی که بساط کرده و روایتی بداهه از مسائل روز ارائه میکردند، محبوب بودند- که البته محبوبترین این عروسکها هم مبارک بود که همیشه از زبان مردم سخن میگفت»...
حذف مبارک!
مبارک اما به نحو عجیبی در چند وقت اخیر کمرنگ شده است. به خصوص در پوستر نوزدهمین جشنواره بینالمللی عروسکی تهران– که پس از هجده دوره با یک بدعت تاملبرانگیز شاهد حذف نام و تصویر این چهره شناختهشده و جهانی عروسکی ایران هستیم.
اولین و شاید هم مهمترین مخالف این حذف بهروز غریبپور است. نمایشنامهنویس و کارگردانی که چند دهه تجربه و اعتبار خود را صرف برندسازی و هویتبخشی برای مبارک کرده- و حالا از کمرنگ شدن آن شاکی و ناراضی است و میگوید که «این عروسک که در بعضی از موزههای مهم عروسکی جهان وجود دارد، نماد و نشانی یادآور نام ایران است و هر کسی بخواهد آن را حذف کند یا تغییری در نام جشنواره بوجود بیاورد، نمیخواهد نام ایران در اذهان زنده بماند».
هادی حجازیفر نیز دیگر نمایشگری است که بحث حذف مبارک از جشنواره نمایش عروسکی را نگرانکننده عنوان کرده و میپرسد که «کدام آدم عاقلی برندی را که ساخته شده و شناخته شده است، حذف میکند»؟