۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
تعداد بازدید: ۱۳۵۶۵۶
گزارش خطوط از زیر و بم افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
با وجود تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اما همچنان مصوبات اخیر، برای بسیاری از مردم در هاله ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۱۹۹۳۶

گره ای که به دست مجلس باز شد/ بازنشستگان همچنان نگران!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ امسال، سال پرهیاهو و جنجالی برای بازنشستگان تامین اجتماعی بود. سالی که با وجود افزایش قیمت ها و هزینه ای زندگی، قرار بود از ابتدای سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری‌ها به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح نیز به میزان ۳۸ درصد زیاد شود. اما حالا تقریبا سال به نیمه رسیده است که خبر آمد بعد از اعتراض های پیاپی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با افزایش حقوق ها و برگزاری جلسات متعدد در مجلس شورای اسلامی و همچنین ورود رئیس جمهور و معاون اول او به این ماجرا، در نهایت چهارشنبه 19 مرداد ماه اطلاعیه‌ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی درباره این موضوع اعلام شد.

ماجرا چه بود؟

بر اساس مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار، سازمان تامین اجتماعی می بایست از ابتدای سال حداقل مستمری‌ ها را به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح را نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد افزایش می داد. با این حال برخلاف این مصوبه و همچنین مصوبات سازمان تامین اجتماعی، دولت میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از مقدار مصوب و در حدود ۱۰ درصد ابلاغ کرد. همین هم شد که در چند ماه گذشته این موضوع منجر به اعتراضات بازنشستگان از دولت شد. از طرف دیگر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نیز با ورود به این موضوع از ابطال مصوبات اخیر هیات دولت در این رابطه خبر داد. در نهایت  اوایل مرداد ماه با ورود مستقیم رئیس جمهور برای رفع دغدغه بازنشستگان، بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در تشریح آخرین تصمیمات برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان اظهار کرد:«پیرو دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیئت دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی تفویض کرد.»

بر اساس مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار، سازمان تامین اجتماعی می بایست از ابتدای سال حداقل مستمری‌ ها را به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح را نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد افزایش می داد. با این حال برخلاف این مصوبه و همچنین مصوبات سازمان تامین اجتماعی، دولت میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از مقدار مصوب و در حدود ۱۰ درصد ابلاغ کرد.

واکنش بازنشستگان به خبر افزایش حقوق ها

با همه این ها حالا که سال به نیمه رسیده و تا کنون نیز از افزایش مستمری ها خبری نبوده است بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی، در شبکه های اجتماعی به این خبر واکنش نشان دادند. این در حالی است که محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تامین بودجه در این خصوص اعلام کرده بود که بخشی از این منابع به صورت تعهدی دیده شده ، لازم است به منابع نقدی تبدیل شود. میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در رابطه با زمان اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان نیز  بیان داشت که اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان است اما اظهار امیدواری کرد که  صدور احکام جدید در شهریورماه انجام پذیرد. اما با همه این تعیین تکلف ها بسیاری از بازنشستگان و خانواده های آن ها همچنان از این وعده ها اظهار نگرانی می کنند. کاربری به نام «م. ب» در واکنش به این اخبار در یکی از سایت های خبری نوشته است:« از دولتی که خلاف قانون عمل کرده و با فشار مجلس راهش را عوض کرده و پس از حدود ۶ ماه هنوز هم معلوم نیست.» یکی دیگر از کاربران با نام کاربری« یک بازنشسته» نیز معتقد است:« اگر قراره فقط اعلام کنید ۳۸ درصد افزایش حقوق بدون۵۱۵ هزار تومان مبلغ کمک معیشیتی، اصلا بخودتون زحمت ندین که قابل قبول نیست وزاء. بعدشم یه سوال از دولت وقتی که نون . مرغ .لبنیات .بنزین .برق .آب .ماست  رو میخواین گرون کنید یک روزه میگید و اجراش میکنید به مردم که می رسد 6 ماه زمان می برد؟!» و یکی دیگر از بازنشستگان نیز با آیدی«مرد خسته» نوشته است:« ببینید برای مصوبه قانونی افزایش حقوق بازنشستگان ۶ماه وقت تلف کردن که تصمیم بگیرند چه کار کنند ونهایتا بعد از شش ماه همون مصوبه را میخواهند اجرا کنند!»

 با همه این ها هرچند که موضوع افزایش حقوق بازنشستگان مستمری بگیر تامین اجتماعی در هفته گذشته تعیین تکلیف شده است و بر اساس قانون دولت و سازمان تامین اجتماعی مجور به تامین منابع و پرداخت مبالغ افزایش یافته به بازنشستگان هستند. اما آنچه که در چند روز گذشته درباره آن صحبتی به میان نیامد، پرداخت معوقات بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق بود که ظاهرا به آن اشاره ای نشده و مشخص نیست که معوقات بازنشستگان از فروردین چگونه محاسبه خواهد شد.

 

 

 

 

برچسب ها: تجمعات بازنشستگان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ععضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران در مجلس محمدباقر قالیباف کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رییس مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
ارسال نظر
آخرین اخبار