۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
تعداد بازدید: ۷۰۰۰۲
گزارش خطوط درباره نمایشگاه جدید علی‌اکبر صادقی پدر سورئالیسم ایران
این روزها نمایشگاه جدید علی‌اکبر صادقی- که در تاریخ هنر این مرز و بوم به عنوان پدر سورئالیسم ایران شناخته می‌شود- در گالری مدار موازی در حال برگزاری است. این نمایشگاه که به نام «دیوانه» تا جمعه ۱۱ شهریور برپا خواهد بود؛ در فضای شگفت‌انگیزی جریان دارد که به گفته منتقدان و کارشناسان هنرهای تجسمی ویژگی‌های ظاهری خواب‌ها و رویاها و تخیلات دیوانه‌وار کودکانی را که پدران‌شان در راه آزادی شهید شده‌اند، بازتاب می‌دهد. علی‌اکبر صادقی درباره نمایشگاهش گفته: «همه همیشه می‌گن این نقاشی‌ها رو چطوری می‌کشی و چطوری فکر می‌کنی؟ من همیشه می‌گم برای اینکه من دیوانه‌ام»!
کد خبر: ۲۰۰۳۹

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ نمایشگاه «دیوانه» که از 3 تیر تا 11 شهریور در معرض نگاه مخاطبان خواهد بود؛ شامل یک سری نقاشی‌های اکریلیک علی‌اکبر صادقی بر بوم است- که از سال 1369 به این سو کار شده‌اند. نمایشگاه «دیوانه» هم‌چنین شماری از نقاب‌هایی را نیز که صادقی با همکاری پلتفرم آرت‌مارت تولید کرده، به معرض تماشا گذاشته است. نمایشگاهی که منتقدین عقیده دارند هنرمند با تصاویر و نقاب‌هایش مخاطب را در مقابل دوگانه خیر و شر، خوب و بد، فرشته و شیطان، عدل و ظلم، صلح و جنگ، دورویی و صداقت، نهان و عیان و درون و بیرون قرار داده است. گفتنی است که تعداد قابل توجهی از آثار این نمایشگاه به قیمت یک میلیون تومان به فروش گذاشته شده‌اند- که برای کسانی که می‌خواهند آثاری از نابغه هنرهای تجسمی ایران را داشته باشند، فرصتی مغتنم است...
 
درباره خود خود دیوانه!
 
علی‌اکبر صادقی که پیشینه‌ای دیرینه در صحنه هنر ایران دارد، علاوه بر نقاشی‌ها و نقاب‌هایش با شماری از نقاشی‌های بزرگش- که ارجاعاتی عمیق به مکاتب نگارگری و فرهنگ فولکلور و تصاویر عامیانه دارند- نیز شناخته می‌شود و البته با آثاری که در زمینه‌های مختلف از قبیل ساخت انیمیشن‌های سینمایی، پوستر فیلم، گرافیک تبلیغاتی و البته تصویرسازی کتاب خلق کرده است.
صادقی که دوم آذر ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمده؛ به خاطر آثاری که حامل عمیق‌ترین دغدغه‌های انسان معاصرند، یکی از چهره‌های ماندگار کشور نیز به شمار می‌آید و تنها در ۲۰ سال گذشته توانسته در ۲۵ نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده- و در عین حال ۷ کتاب از مجموعه نوشته‌هایش را نیز به چاپ رساند.
این هنرمند به عنوان تصویرگر کتاب نیز در مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصویرسازی بیش از ۱۵ کتاب از جمله «آتش باش تا برافروزی»، «عبدالرزاق پهلوان»، «گردآفرید»، «شطرنج بازی کنیم»، «مادر پیامبر»، «آنها زنده‌اند، زندگی‌نامهٔ حضرت زینب»، «با هم زندگی کنیم»، «گذری به چهارمحال و بختیاری»، «پیروزی»، «عبادتی چون تفکر نیست»، «پهلوان پهلوانان» و «سفرهای سندباد بحری» را به انجام رسانده است. آثاری که صادقی عقیده دارد که جزو تاریخ تصویرسازی ایران به شمار می‌آیند و مسوولان باید با دقت نظر بیش‌تری به چاپ‌شان بپردازند. در میان این آثار، کتاب‌هایی از جمله «عبادتی چون تفکر نیست»، «پهلوان پهلوانان» و «سفرهای سندباد بحری» تاکنون توانسته‌اند ۴ جایزهٔ بین‌المللی را ازآن خود سازند.
على‌اکبر صادقى برنده چندین جایزه معتبر تصویرگرى کتاب و نقاشى‌متحرک شده و نمایشگاه‌هاى متعدد انفرادى و گروهى در داخل و خارج از ایران از آثارش برگزار شده ‌است که از مهم‌ترین آن‌ها مى‌توان به نمایشگاه «مرورى بر آثار و زندگى على اکبر صادقى» در موزه هنرهاى معاصر تهران اشاره کرد- که در سال 97 هم‌زمان با آن كتابى جامع از دوره‌های مختلف کاری او نيز منتشر شد. همچنین آثار او در هر سه نمايش مصورنامه و در نمایشگاه گروهى «لبه نرم تیغ» که گالرى دستان در کرک استریت لندن (۱۴۰۰) برپا کرده بود به نمایش درآمد.
 
صادقی خارج از بوم
خواب‌ها و رویاهای یک دیوانه درباره دیوانه! 
علی‌اکبر صادقی علاوه بر نقاشی در دنیای انیمیشن نیز نامی بزرگ دارد. او که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دست به ساخت چند فیلم انیمیشن زده؛ تنها با اولین انیمیشنش که در سال ۱۳۵۰ با نام «هفت شهر» ساخته، بیش از ۱۵ جایزهٔ بین‌المللی به دست آورده است. این هنرمند در دورهٔ همکاری‌اش با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چندین و چند فیلم انیمیشن از جمله «رخ»، «ملک خورشید»، «هفت شهر»، «گلباران»، «من آنم که» و «زال و سیمرغ» را تولید کرده است- که نشان از یک همکاری پربار میان او و کانون دارد.
خود صادقی درباره آغاز این همکاری می‌گوید: «ماجرای ورود من به کانون به دوران سربازی‌ام بازمی‌گردد؛ در آن دوران من افسر وظیفهٔ نیروی هوایی بودم که به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصویرسازی کتاب «پهلوان پهلوانان» را انجام دادم که با استقبال خوبی از سوی مسوولان این سازمان مواجه شد. در آن زمان به دلیل سبک خاص نقاشی‌هایم در میان جامعهٔ هنری آن زمان و مردم شناخته‌شده بودم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز بیش‌تر سعی داشت تا به دنبال هنرمندان خاص رفته و با جذب آنان به مجموعه، باعث شده بود تا در این حوزه شناخته‌شده باشم. پس از آن بود که به دعوت مسوولان و به‌ویژه فیروز شیروانلو به کانون رفتم و به عنوان تصویرساز کتاب در این مجموعه به همکاری پرداختم و تصویرسازی حدود ۱۶ یا ۱۷ کتاب را انجام دادم که همگی در ردهٔ کتاب‌های موفق و پر مخاطب کودکان و نوجوانان قرار گرفتند و هنوز هم برخی از آن آثار تجدید چاپ می‌شوند»...
 
نقاش روی بوم
 خواب‌ها و رویاهای یک دیوانه درباره دیوانه!
علی‌اکبر صادقی که یکی از معدود هنرمندانی است که ویژگی‌های ظاهری‌اش را می‌توان در آثاری که خلق می‌کند، به تماشا نشست؛ از این ویژگی در نمایشگاه «دیوانه» استفاده هوشمندانه‌ای کرده است و در گوشه گوشه نمایشگاه می‌توان به آثار و تابلوهایی برخورد که در آن‌ها آشکارا چهره خود علی‌اکبر صادقی سرشار از هیجان و با رنگ‌های متنوع به عنوان سوژه مورد استفاده قرار گرفته است...
علاقه‌مندان می‌تواند تا ۱۱ شهریور ماه برای بازدید از نمایشگاه «دیوانه» همه‌روزه به جز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۱۹ به نشانی تهران، خیابان حافظ، نرسیده به چهار راه کالج، نبش کوچه بامشاد، پلاک ۴۰۹ مراجعه کنند.
 
 

برچسب ها: هنرهای تجسمی تابلو نقاشی نمایشگاه نقاشی نقاشی موزه نقاشی نقاشی
ارسال نظر
آخرین اخبار