۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
تعداد بازدید: ۶۹۴۰۷
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی؛
نیکزاد از پیگیری برای افزایش بودجه میراث‌فرهنگی کشور خبر داد.
کد خبر: ۲۰۰۹۵

بودجه میراث‌فرهنگی را افزایش می‌دهیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی نیکزاد در دومین روز از پنجمین همایش سراسری افق تحول که با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد گفت: میراث فرهنگی، بیانگر هنرمندی، طبیعت دوستی و آگاهی ایرانیان است.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت صیانت از آثار تاریخی تأکید کرد: مجلس با توجه به اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی به دنبال افزایش بودجه این حوزه است.
نیکزاد با بیان اینکه میراث‌فرهنگی شناسنامه هویتی ایران است گفت: در یک دوراهی قرار داریم، از یک طرف این هویت باید حفظ شود و از طرفی مشکلاتی وجود دارد که کار را سخت می‌کند.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: بنا‌های نوین که با علم روز ساخته شده‌اند در زمین لرزه گاهی از بین می‌روند، اما بسیاری از بنا‌های تاریخی تا زمانی که ما دخالت غیر مسئولانه نداشتیم ماندگار بودند، ساخت بنای خنک و مطبوع در دل کویر نیز هنر مهندسی ایرانیان است.
نیکزاد گفت: در دوره‌ای وزیر مسکن و شهرسازی بودم و بنا‌های زیادی ساختم، اما واقعیت این است که ساختمان‌سازی که ما انجام می‌دهیم به تعبیر یکی از دوستان مانند این است که مردم را وارد قفس کردیم، برای همین به دنبال این بودیم که هرجایی که امکان داشت ویلایی می‌ساختیم.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما هنوز نتوانستیم شهری مانند شهر‌های تاریخی بسازیم که مسجدمحور و محله‌محور باشد، وقتی به شهر‌های قدیمی نگاه می‌کنیم شاهد سنت‌ها و رفتار‌های بسیار خوبی در بین مردم آن شهر‌ها هستیم.
نیکزاد خطاب به مدیران پایگاه‌های میراث فرهنگی گفت: برخی‌ها این بنا‌ها را خشت و آجر می‌بینند، اما شما عمق آثار تاریخی و ارزش آن‌ها را درک می‌کنید و از این رو من به همه شما خدا قوت می‌گویم.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود، اما با توجه به این که برابر قانون نباید بیشتر از ۱۰ درصد بودجه تغییر کند دست مجلس در این باره بسته است.
نیکزاد گفت: با این حال مجلس با توجه به اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی به دنبال این است تا بودجه میراث‌فرهنگی را افزایش دهد.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به موضوع اهمیت صیانت از بافت‌های تاریخی اشاره کرد و افزود: این که یک منطقه را مشخص کنیم و دورش را خط بکشیم و بگوییم بافت تاریخی، این درست نیست، پیشنهاد من این است که بافت کهن حفظ شود و بافت‌های غیرکهن بر اساس سیاست‌ها و دستورالعمل‌هایی که تهیه می‌شود، ساخته شود.
نیکزاد گفت: ما در مجلس آماده هرگونه همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه بافت‌ها و بنا‌های تاریخی هستیم و تاکنون نیز اقدامات خوبی در مجلس انجام و در برنامه هفتم توسعه نیز به این حوزه توجه شده است.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد من این است که یک کارگروه با هدف تهیه چند حکم با موضوع مأموریت‌های این وزارتخانه تشکیل شود.
نیکزاد گفت: آقایان ضرغامی و دارابی تجربیات بسیار خوبی دارند و یقین دارم با توجه به تجربه و سابقه مدیریتی این دو مدیر، شاهد اتفاقات خوبی در این وزارتخانه باشیم./ صدا و سیما

 
ارسال نظر
آخرین اخبار