به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بزرگترین کشور تولیدکننده گوشیهای هوشمند جهان روزهای سختی را میگذراند و بازار داغ آن از سکه افتاده است.
رکود اقتصادی که در ماههای اخیر امان شرکتهای بزرگ فناوری را بریده، حالا به چین هم رحم نکرده است و گزارشهای اخیر موسسه تحقیقاتی IDC هم این موضوع را تایید میکند.
بر اساس این گزارشها، در سه ماه دوم سال جاری میلادی میزان تولید گوشیهای هوشمند در چین کاهش ۷/ ۱۴ درصدی داشته است.
شرکتهای بزرگ تولیدکننده تلفن همراه در این کشور نظیر شیائومی، ویوو (Vivo) و اوپو (Oppo) هم گزارشهایی از کاهش فروش محصولات خود در این دوره زمانی ارائه کردهاند.
هر چند عوامل مختلفی به کاهش تولید گوشی موبایل در چین منجر شدهاند و در این میان همهگیری کووید-۱۹ در سالهای اخیر نقش پررنگی داشته است، اما گویا مشکلی بزرگتر بر بازار موبایل چین سایه انداخته است.
موجی که حتی از پیش از شیوع کووید-۱۹ آغاز شده و حالا بیش از پیش بر این بازار تاثیر گذاشته است؛ اشباع سریع و بیوقفه با حضور بازیگران متنوع.
در واقع چین در یک دهه گذشته مشتاق بوده است تمام مردم این کشور به تلفنهای همراه – با اولویت برندهای داخلی- دسترسی داشته باشند. به همین خاطر دولت این کشور با اختصاص بودجههای کلان به سرعت شبکه ۴ G را در اکثر روستاهایش توسعه داد و به این ترتیب تولیدکنندگان داخلی مانند Oppo و Vivo این امکان را پیدا کردند که دستگاههای به ظاهر شیک خود را به صدها میلیون نفر در مناطق روستایی چین بفروشند؛ کاربرانی که بسیاری از آنها حتی صفحه نمایش لمسی امتحان نکرده بودند.
با این حال شرکتهای بزرگ و بینالمللی اپل، سامسونگ و موتورولا ترجیح دادند که ساکنان شهرهای بزرگتر را هدف بگیرند که کاربرانی آشنا با فناوری روز هستند و این شرکتها میتوانند محصولاتشان را با قیمتی گرانتر به آنها بفروشند.
دو شرکت سامسونگ و موتورولا بهدلیل نقص فنی محصول، قدمهای اشتباه در فرآیند بازاریابی و البته فشارهای ژئوپلیتیک به سرعت از بازار نه چندان رقابتی موبایل در چین خارج شدند.
کاهش شدید تقاضا
در سالهای اخیر و با افزایش تمایل چین به راهاندازی شبکههای پیشرفته ۵ G در سراسر کشورش، فرصتهای تازهای برای شرکتهای تولیدکننده موبایلهای هوشمند فراهم کرده است تا بتوانند محصولات جدیدشان را بفروشند.
این در حالی است که هزینههای بالای مربوط به استفاده از سرویس ۵ G باعث شده است که بسیاری از کاربران در چین تمایل چندانی به استفاده از موبایلهای مبتنی بر ۵ G نداشته باشند و همچنان به استفاده از سرویس ۴ G ادامه دهند.
بررسیهای IDC نشان میدهد که چین تا پایان سال میلادی گذشته بیش از ۶/ ۱ میلیارد تلفن همراه تولید کرده که این میزان بسیار بیشتر از جمعیت ۴/ ۱میلیاردی این کشور است. تولیدکنندگان موبایل در این کشور برای تعیین قیمت محصولاتشان هم رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اما میزان خرید این تلفنها بهشدت کاهش یافته است؛ چرا که از طرفی شرایط نامساعد اقتصادی عرصه را برای خریداران تنگ کرده و از طرف دیگر طولانی بودن عمر تلفنهای هوشمند جدید، باعث شده است تا مردم عجله زیادی برای تعویض تلفنهای هوشمند خود نداشته باشند.
«توبی ژو»، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی Canalys در این مورد میگوید: «مصرفکنندگان چینی این روزها از خرید تلفنهای هوشمند خودداری میکنند.» علاوه بر تمام اینها، به نظر میرسد در کنار مسائلی مانند همهگیری کووید-۱۹، اشباع بازار، رکود اقتصادی و در پی آن کم شدن تقاضا، مناقشات میان چین و تایوان – که حالا شدت گرفته است- صنعت تراشه چین را تحت تاثیر قرار دهد و به این ترتیب میزان تولید دستگاههای دیجیتال شخصی در این کشور را دستخوش تغییر کند.
با این حال سازندگان تلفنهای هوشمند در چین امیدوار بودند که تبلیغات بزرگ خرید آنلاین در ماه ژوئن و همچنین تخفیفات ویژه این شرکتها برای خریداران، بتواند میزان تقاضا در بازار موبایل را دوباره افزایش دهد؛ اما بر خلاف انتظار آنها این تلاشها هم نتوانستند بازار را به شرایطی که در سال گذشته داشت، برگردانند.
این شرایط برای تولیدکنندگان خارجی فعال در بازار موبایل چین طبیعتا سختتر هم هست. کاهش فروش در بازار موبایل چین، حتی دامنگیر محبوبترین تولیدکننده تلفنهای هوشمند جهان یعنی اپل هم شد؛ تا جایی که این شرکت – که بهندرت محصولاتش را با تخفیف میفروشد- چندی پیش برای جذب خریداران چینی، تخفیفی حیرتانگیز برای تمام مدلهای آیفون در بازارگاه بزرگ علیبابا در نظر گرفت.
بهطورکلی محدودیتهای شدید ناشی از کووید-۱۹ در چین، روی هر کسبوکاری تاثیر گذاشته است. قرنطینهها بخشهای خردهفروشی، تدارکات و حتی تولید را مختل کرده است./تجارت نیوز