۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
تعداد بازدید: ۹۸۸۵۶
بابت مشکل به‌وجود آمده برای آب شرب شهرکرد؛
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با بیست و یکمین روز بروز بحران و ایجاد شرایط اضطرار ناشی از فعالیت سامانه بارشی در استان علاوه بر عذرخواهی از مردم استان، از صبوری آنان و همکاری کشاورزان به‌ویژه برای تأمین آب قدردانی می‌کنم.
کد خبر: ۲۰۲۸۷

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری از مردم عذرخواهی کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی حیدری ۲۶ مردادماه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته مشکل یخ‌زدگی برای چشمه کوهرنگ ایجاد و این مشکل با دو خط پدافندی مدیریت شد، اما به‌علت سرد بودن هوا در آن موقع، مصرف آب کم بود و مشکلی ایجاد نشد، پس از بروز یخ‌زدگی برای چشمه کوهرنگ آسیب‌شناسی آن با هدف ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع دوباره این مشکل در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با بیست و یکمین روز بروز بحران و ایجاد شرایط اضطرار ناشی از فعالیت سامانه بارشی در استان علاوه بر عذرخواهی از مردم استان، از صبوری آنان و همکاری کشاورزان به‌ویژه برای تأمین آب قدردانی می‌کنم.

وی به بررسی روش‌های پدافندی برای حل مشکل آب شرب اشاره و تصریح کرد: تکمیل خط انتقال آب از سامان به‌عنوان نخستین مورد مطرح شد که البته در آن زمان قدرت انتقال آب را نداشت و ضوابط اصولی در آن رعایت نشده بود و شرایط ایده‌آلی برای تقویت نداشت، به‌همین منظور اصلاح این خط انتقال آب قبل از بروز بحران کنونی آغاز شده بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز بحرانی کنونی آب، در مرحله نخست ۹۰ لیتر بر ثانیه آب پمپاژ شد، اما امکان انتقال آب تا مخازن منظریه را نداشت، به‌همین منظور آب ابتدا به یک مخزن در مسیر منتقل و سپس به منظریه انتقال داده شد که حجم آن تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

وی با اشاره به انتقال کل حجم آب در شب‌ها به شهرکرد در این مدت، افزود: از طرح عمان سامانی امکان انتقال آب تا ۲۰۰ لیتر بر ثانیه وجود داشت که در اواخر وقت شب گذشته نتیجه داد و هم‌اکنون در حال انتقال است، در این مدت از میدان شهداء (چهارمحال) تا میدان قمربنی‌هاشم (ع) فشار آب کم بود که البته این کاهش فشار در دوران قبل از بحران کنونی نیز در روزهای جمعه و تعطیل به علت نداشتن ظرفیت انتقال آب کافی از طریق شبکه‌های اجرا شده در سال‌های گذشته وجود داشت.

حیدری یادآور شد: به‌همین علت ۱۰ روز قبل از بحران کنونی عملیات اصلاح آن آغاز شده بود و هم‌اکنون در حال انجام است و در بازه یکی دو ماهه مشکل ضعف در این شبکه رفع می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم نیاز در شناسایی منابع جدید آب در استان، گفت: براساس مطالعات سال‌های گذشته، منبع چشمه کوهرنگ در اسفندماه و فروردین‌ماه گل‌آلود می‌شود، ولی حجم آلودگی در حد ایجاد مشکل نبود اما به‌دنبال منبع جدیدتر بودیم که شرکت آب منطقه‌ای استان مأموریت یافت منبع جدیدتری در همان نزدیکی پیدا کند، در همین راستا حفر دو حلقه چاه آهکی در نزدیکی شیخ‌علیخان و منتقل کردن آب آن به خط کوهرنگ در کمتر از یک ماه گذشته تمام شده و به پایان رسیده است.

وی افزود: به‌همین منظور در سفر اخیر معاون وزیر نیرو به چهارمحال و بختیاری قرار شد این خط اجرا شده تا مشکل آب شهرکرد به‌صورت جدی رفع شود، مورد بعد خط استفاده از آب چشمه دیمه با ۷ تا ۹ کیلومتر لوله‌گذاری است که قرار شد اعتبار اجرای این طرح در نظر گرفته شود.

حیدری یادآور شد: با اجرای این دو خط انتقال آب، وابستگی آب شهرکرد و شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال آب کوهرنگ تا شهرکرد به این چشمه حذف می‌شود، هر زمان آب چشمه کوهرنگ تمیز و قابل استفاده شود، به‌عنوان منبع اصلی و اولیه مناطق در مسیر وارد مدار خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: در این مدت استفاده از آب‌ طرح فدک در دستور کار قرار گرفت که با توجه به پایان فصل کشاورزی امکان قطع آب موجود وجود نداشت اما هیأت مدیره و کشاورزان طرح‌های عمان سامانی و فدک برای تزریق ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به شبکه شهرکرد همکاری کردند که حداکثر تا فردا صبح وارد مدار می‌شود.

وی عنوان کرد: در این مدت چهار پکیج تصفیه آماده آب از قم و تهران به استان ارسال شد که دو دستگاه آن نصب شده است و دو دستگاه دیگر تا امشب وصل می‌شود تا کیفیت بهداشتی آب مورد تأیید باشد، با توجه به ۵۵ کیلومتر فاصله انتقال آب از طرح فدک تا شهرکرد باید ابتدا آب از مسیر عبور داده و شست‌وشو شود و پس از رفع مشکلات احتمالی خط، آب دو تا سه روز دیگر به شهرکرد می‌رسد و مشکلات رفع می‌شود.

حیدری یادآور شد: در زمان آلودگی چشمه کوهرنگ از خط‌های پدافندی و در زمان رفع مشکل از همان خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ استفاده می‌شود، در هشت شبانه‌روز گذشته پیمانکاران چهارمحال و بختیاری تلاش جدی برای رفع مشکلات مرتبط با انتقال آب به شهرکرد داشته‌اند./ الف

برچسب ها: آب شرب چشمه کوهرنگ شهرکرد
ارسال نظر
آخرین اخبار