۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
تعداد بازدید: ۱۷۱۰۹۳
فواید باورنکردنی موسیقی بر جسم و روح افراد!
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با شنیدن موسیقی احساس بهتری داشته باشید؟ گاهی وقت‌ها هیچ چیزی به اندازه شنیدن یک موسیقی دلنشین حال افراد را خوب نمی‌کند.
کد خبر: ۲۰۵۳۷
نویسنده : محدثه عزیزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ موسیقی تاثیرات زیادی بر جسم، ذهن و روح افراد می‌گذارد، می‌تواند یادگیری، تمرکز و حافظه را بهبود بخشد. همچنین باعث تقویت آمادگی ذهنی، افزایش عملکرد فیزیکی و کاهش درد می‌شود. در این گزارش خبرنگار سلامت خطوط فواید گوش‌دادن به موسیقی را بررسی کرده است.

فواید باورنکردنی موسیقی بر جسم و روح افراد

فواید موسیقی بر مغز

تمام حواس انسان از جمله شنوایی توسط مغز پردازش می‌شود. فعال نگه داشتن مغز با تحریک آن به روش‌های مختلف می‌تواند از سلامت مغز محافظت کند. به همین دلیل گوش دادن به موسیقی تاثیرات مثبتی بر سلامت مغز می‌گذارد. در ادامه این گزارش نگاهی به تاثیرات موسیقی بر سلامت مغز می‌اندازیم.

بیشتر نواحی مغز را تحریک می‌کند

موسیقی تقریبا تمام مناطق و شبکه‌های مختلف مغز را فعال و ارتباطات بین قسمت‌های مختلف مغز را تقویت می‌کند. در‌واقع تنها فعالیت دیگری که به اندازه موسیقی مناطق مختلف مغز را فعال می‌کند، شرکت در تعاملات اجتماعی است.

یادگیری، حافظه و شناخت را تقویت می‌کند

گوش دادن به موسیقی در زمینه ملایم، مهارت‌های شناختی را بهبود می‌بخشد. محققان بر این باورند که نوع موسیقی بسیار مهم است. به همین دلیل موسیقی آرام‌بخش مانند کلاسیک را توصیه می‌کنند.

باعث کاهش بیماری‌های دوران میانسالی می‌شود

موسیقی می‌تواند بخشی از درمان بیماری‌هایی مانند بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل باشد. افراد مسن که با چنین شرایطی زندگی می‌کنند، اغلب از موسیقی درمانی سود می‌برند. همچنین موسیقی می‌تواند به بهبود شناخت و کمک به بهبود خاطرات از دست‌رفته، به افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند.

موسیقی مایه‌ی آرامش ذهن و تجدید قوای جسم است و حتی در زمینه‌ی مدیریت درد و رنج به برخی افراد کمک بسیار زیادی می‌کند.

فواید باورنکردنی موسیقی بر جسم و روح افراد

خلاقیت را افزایش می‌دهد

خلاقیت یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های انسان است. طبق یک مطالعه گوش دادن به موسیقی شاد باعث افزایش خلاقیت افراد می‌شود.

فواید موسیقی بر سلامت روان

به تنظیم خلق‌و‌خو کمک می‌کند

هنگام گوش دادن به موسیقی، سطح هورمون استرس کورتیزول کاهش می‌یابد. این موضوع باعث افزایش هورمون دوپامین می‌شود که در آخر به بهبود خلق‌و‌خوی فرد کمک می‌کند.

فواید باورنکردنی موسیقی بر جسم و روح افراد

استرس را کاهش می‌دهد

تنظیم سطح کورتیزول با موسیقی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. گوش دادن به موسیقی به طور منظم استرس‌های حاد را از بین می‌برد. این موضوع باعث جلوگیری از استرس مزمن می‌شود.

اضطراب و افسردگی را برطرف می‌کند

گوش دادن به موسیقی، دوپامین را که مرکز پاداش و لذت مغز است، آزاد می‌کند. دریافت منظم دوپامین به تسکین علائم افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

فواید موسیقی بر سلامت جسمانی

فواید موسیقی به سلامتی در مغز متوقف نمی‌شود. موسیقی همچنین می‌تواند از سلامت جسمانی فرد حمایت کند.

قلب را سالم نگه می‌دارد

تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش باعث کاهش ضربان قلب و فشارخون می‌شود. این موضوع سلامت قلب را تضمین می‌کند، زیرا خون آزادانه‌تر جریان می‌یابد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند‌

می‌دانیم که هورمون‌های استرس سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کنند، اما مدیریت سطح استرس از طریق گوش‌دادن به موسیقی باعث تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود. این موضوع به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

درد را تسکین می‌دهد

گوش دادن به موسیقی به افراد کمک می‌کند تا درد کمتری را احساس کنند. به همین دلیل موسیقی درمانی ابزاری است که اغلب در مدیریت درد استفاده می‌شود.

در کم خوردن غذا تاثیر دارد

گوش دادن به موسیقی بر میزان غذایی که می‌خورید، تاثیر می‌گذارد. در یک مطالعه محققان دریافتند افرادی که در یک رستوران فست‌فود با موسیقی آرامش‌بخش غذا می‌خورند، ۱۸ درصد کالری کمتری نسبت به دیگر افراد عادی دریافت می‌کنند.

برچسب ها: سلامت روان موسیقی فواید
ارسال نظر
آخرین اخبار