۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
تعداد بازدید: ۱۱۲۶۰۴
نوجوانی مرحله‌ای از رشد انسان است که طی آن فرد نوجوان در پی تجربه احساسات جنسی می‌رود. در دوران بلوغ این احساسات شدت می‌یابد و به بخش مهمی از زندگی نوجوان تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۲۰۹۰۱
نویسنده : محدثه عزیزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گرایش جنسی به الگوی پایدار تمایلات جنسی فرد اشاره دارد. نکته مهم این است که گرایش‌های جنسی با انحرافات جنسی تفاوت دارد و نباید بدون نشانه‌های کافی آن را اختلال شمرد. اما موضوع این است که علت این گرایش‌های جنسی چیست؟ مهرنوش مهدی‌زاده، روانشناس کودک و نوجوان در گفتگو با خطوط به تشریح این مسئله می‌پردازد:

گرایش‌های جنسی؛ اختلال یا انحراف؟ / اولین تحرکات عاطفی نوجوانان چگونه اتفاق می‌افتد؟ /توصیه به خانواده‌ها

مهدی‌زاده می‌گوید: «مسئله گرایش جنسی نوجوانان به هم‌جنس‌های‌شان را در دو دسته کلی می‌توان نگاه کرد. یک دسته نوجوان‌هایی هستند که با ورود به این سن مشخص می‌شود که گرایشی به هم سن‌و‌سال و هم‌جنس‌های خودشان دارند.»

او در خصوص این گرایش ادامه می‌دهد: «این گرایش پایه‌های فیزیولوژیک دارد و از جنسی‌ست که احتمالا در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند و دیر یا زود تبدیل به انتخاب قطعی و واقعی نوجوانان می‌شود.»

این روانشناس علت این گرایش را نشانه‌هایی برشمرد: «با وجود این شرایط، نشانه‌های این نوع گرایش با هم‌جنس در طول رشد نوجوان نیز دیده می‌شود. مثلا کودکان مبتلا به این گرایش در دوران الگوسازی شبیه به هم‌جنس‌های خود نیستند، بازی‌هایشان، تمایلاتشان و نوع لباس پوشیدن آن‌ها باهم فرق می‌کند، از پذیرش نقش‌ها و ویژگی‌های مرتبط با جنس زن و مرد بسته به جنس خود خودداری می‌کنند و با آن‌ها راحت نیستند و هرچه که به نوجوانی نزدیک‌تر شوند، این گرایش پررنگ‌تر می‌شود.»

گرایش‌های جنسی؛ اختلال یا انحراف؟ / اولین تحرکات عاطفی نوجوانان چگونه اتفاق می‌افتد؟ /توصیه به خانواده‌ها

مهدی‌زاده در خصوص دسته‌ی دیگر این گرایش می‌گوید: «دسته‌ی دیگر این گرایش به صورت زود‌گذر است یعنی گرایش به هم‌جنس در نوجوان دیده می‌شود، اما قرار بر انتخاب قطعی نوجوان نیست. این نوع گرایش فقط برای یک مدت کوتاهی فکر نوجوان را درگیر می‌کند. همچنین این موضوع تحت‌تاثیر دلایل مختلف شکل می‌گیرد.»

ساختار خانواده‌ و تبلیغات جهانی در گرایش‌های جنسی نوجوانان تاثیر دارد. یک دسته از مسائل گرایش‌های جنسی نوجوانان به صورت زود‌گذر است اما دسته‌ی دیگر آن در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.

او در خصوص اولین دلیل این موضوع ادامه می‌دهد: «اولین دلیل این است که، اولین تحرکات عاطفی نوجوانان به ویژه دختر‌ها در نوجوانی، نسبت به هم‌جنس‌هاشون اتفاق می‌افتد. مواردی مثل دسترسی بیشتر به هم‌جنس خود، روابط نزدیک و صمیمانه‌تر و احساس درک و پذیرفته‌شدن از سوی همسالان خود در ایجاد این نوع گرایش تاثیر دارد.»

این روانشناس دلیل دوم را مطرح کرد: «از دیگر دلایلی که باید به آن اشاره کرد، تغییر نگاه دختر‌ها و پسر‌ها به نقش‌های جنسیتی در دنیای مدرن است. این موضوع تحت‌تاثیر پیچیدگی‌های بیشتر دنیای مدرن و دسترسی بیشتر به اطلاعات است. همچنین دیگر نوجوانان همانند گذشته تمایل به انجام کار‌هایی براساس جنسیت ندارند یعنی براساس علایق و توانایی‌های شخصی خود رفتار می‌کنند.»

گرایش‌های جنسی؛ اختلال یا انحراف؟ / اولین تحرکات عاطفی نوجوانان چگونه اتفاق می‌افتد؟ /توصیه به خانواده‌ها

به نگاه مهدی‌زاده، خیلی وقت‌ها ساختار خانواده و عملکرد ضعیف الگو‌های مردانه و زنانه در پذیرفتن نقش دختر‌ها و پسر‌ها تاثیر دارد. به طور مثال در صورتی که عملکرد مرد خانواده در ارتباط گرفتن با خانم‌ها ضعیف باشد، در آینده نیز دختر خانواده در انتخاب همسر خود دچار تردید می‌شود و به عنوان فردی سخت‌گیر عمل می‌کند. همچنین آن احساس قدرت و استقلالی که در دنیای مدرن فضای بیشتری برای تجربه کردن دارد در واقع به نوع دیگری تجربه می‌کند.

او ادامه می‌دهد: «مسئله آخری که در گرایش جنسی نوجوانان تاثیر دارد، تبلیغات جهانی است. در‌واقع در سال‌های اخیر گروه‌هایی با گرایش‌های متفاوت توسط قدرت‌های جهانی مطرح و برجسته شدند که به عنوان الگو‌های نوجوان هستند. چیزی که نوجوانان را به این مسائل جذب می‌کند، بحث دیده‌شدن آن‌ها، اثر‌گذاری آن‌ها و قدرتشان است و طبیعتا از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند که در این الگوبرداری مبحث گرایش جنسی نیز می‌گنجد.»

توصیه به خانواده‌ها

این روانشناس در آخر چند توصیه به خانواده‌ها ‌می‌کند که به شرح زیر است:

«توجه به رفتار‌های کودکان در سنین دو تا پنج سالگی و میزان تناسب علایق و سلایق با هم‌جنس‌ها

توجه به دوران دوستی‌های کودکان و فراهم کردن فرصت برقراری رابطه با هم‌جنس‌ها در راستای الگوبرداری رفتار‌های وابسته به جنس

ایجاد فرصت کافی برای برقراری ارتباط با والد هم‌جنس به منظور تکمیل فرایند الگوبرداری نقش جنسی

ارائه یک الگوی سالم‌تر از رابطه زوجی توسط پدر و مادر

دادن قدرت و حق انتخاب در سال‌های نوجوانی. به این دلیل که نوجوان وادار با انتخاب‌های اغراق‌آمیز برای نمایش قدرت نشود

پذیرش تفاوت‌های فردی کودکان

داشتن گوش شنوا»

گرایش‌های جنسی؛ اختلال یا انحراف؟ / اولین تحرکات عاطفی نوجوانان چگونه اتفاق می‌افتد؟ /توصیه به خانواده‌ها

برچسب ها: نوجوانان نوجوان تبلیغات احساسات دوران بلوغ اختلال خانواده
ارسال نظر
آخرین اخبار