۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
تعداد بازدید: ۶۱۳۶۶
محرابیان گفت: یکی از مهم ترین برنامه های ما احیای زاینده رود بوده و به طور قطع این امر امکان پذير است.
کد خبر: ۲۱۰۳۵

محرابیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آقای محرابیان وزیر نیرو در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه آب پاسخ داد.
سوال: آماری از وضعیت تنش آبی در سال‌های گذشته دارید؟
محرابیان: براساس آمار تابستان سال گذشته ۳۰۰ شهر کشور و ۸ هزار روستا تنش آبی داشتند. مجموع میزان بارش‌ها نسبت به نرمال سال، ۱۷ درصد کاهش داشته است امسال هم سال خشک محسوب می‌شود و شرایط برای تامین منابع آبی سخت‌تر است.
سوال: آیا بارش‌های اخیر در افزایش حجم ذخایر آبی توانسته کمک کند؟
محرابیان: بارش‌ها باعث افزایش سهم سد‌ها می‌شود. برآیند مجموع بارش‌ها مثبت بوده و حجم ذخایر تجدید پذیر را اضافه می‌کند البته اگر در نقاطی رخ دهد که سد داریم می‌توانیم مدیریت کنیم، اما اگر در سفره‌های زیرزمینی برود غنی می‌شود.
هرچه از شیوه‌های کنترل آبی بیشتر توانسته ایم استفاده کنیم با روش‌های مختلف از وقوع سیل جلوگیری کرده است.
سوال: چه اقداماتی در این بخش زمینه ساز تشدید وقوع سیل می‌شود؟
محرابیان: سازه‌های تقاطعی مانع گذر آب در حوزه باعث وقوع سیل می‌شود بنابراین باید در این بخش دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها همکاری کنند تا این سازه‌ها اصلاح شود.
۷۴۰۰ سازه‌های تقاطعی در این بخش شناسایی و استخراج شده اند و دستگاه‌ها مکلف شده اند که آن‌ها اصلاح کنند و اصلاح آن‌ها باعث جلوگیری از خسارت‌ها می‌شود.
بیش از ۹۰ درصد خسارت‌های سیل ناشی از سازه‌های تقاطعی است. نزدیک ۲۰۰ سازه اصلاح شده است، ولی امروز متوجه خطر می‌شویم و سازه‌ها را اصلاح می‌کنیم و هزینه‌های آن کمتر از سیلی است که رخ می‌دهد.
سوال: چه اقداماتی در حوزه آب صورت گرفته و چه برنامه ریزی انجام گرفته است؟
محرابیان: سه برنامه از جمله اصلاح حاکمیت و حکمرانی آب داریم که براساس آن سندی تهیه شده است. نخست توزیع آب در استان‌ها پیش بینی شده است طبق این سند میزان آبی که سالانه در اختیار داریم به صورت نیاز استانی توزیع می‌شود و با این ساز وکار مدیریت آب انجام می‌گیرد.
دومین مورد مدیریت مصرف آب است. امسال موفقیت ما در حوزه برق آبی براساس مدیریت مصرف است در بخش آب با مدیریت مصرف، از این میزان آب استفاده بهتری ببریم و شاهد رشد بهره وری و تولید بیشتر باشیم.
سومین مورد پروژه‌های زیربنایی است. این پروژه‌ها را در سه بخش دنبال می‌کنیم که براساس آن اقدام به توزیع آب کنیم.
براساس این برنامه‌ها تعداد شهر‌هایی که تنش آبی داشته اند کاهش یافته است و آب را به نحو مطلوب تری توزیع می‌کنیم.
در۱۰ هزار روستا عملیات آبرسانی را انجام داده ایم و ۱۲۰۰ روستا عملیات آبرسانی تمام شده است. عملیات در بسیاری از روستا‌ها در ماه‌های پیش رو و سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود که براساس این پروژه‌های آبرسانی این روستا‌ها شاهد تولید آب پایدار و با کیفیت خواهند بود.
در پروژه غدیر آب پایدار و با کیفیتی را برای استان خوزستان تامین کرده ایم.
سوال: مشکل آب همدان ریشه در چه بخشی دارد؟
محرابیان: مشکل آب همدان از دهه ۷۰ شروع شده بود. ۱۷ سال پیش پروژه آبرسانی کلید خورده بود سال‌های اولیه ۸۶ تا ۹۰ به علت بحث‌های نظارتی متوقف بود و در این مدت پیشرفت کمی داشته است.
در سال گذشته با توجه به موجودی آب سد اکباتان و کم آبی اعلام کردیم که باید این پروژه تشدید شود و از طرف دیگر مشکلات تامین منابع مالی هم وجود داشت، اما با دستور رییس جمهور در اسفند ماه اعتبارات ویژه تخصیص یافت و امسال هم مجدد اعتبارات دیگری برای تسریع در اجرای پروژه اختصاص یافت و امیدوارم در شهریور فاز اول آن به اتمام برسد.
در سال گذشته ۴۳ درصد کاهش بارش و سال ۹۹ هم خشکسالی شدیدی داشته ایم و با توجه به وسعت کشاورزی در اطراف همدان این میزان ورودی آب به این استان بیشتر شده بود.
۳۰ تا ۳۵ درصد آب استان همدان را از منابع دیگر تامین کرده ایم. حجم آبی که هم اکنون تامین شده است ۱۶۰۰ میلیون بر لیتر است و با خط رینگی که احداث می‌شود بخشی از مشکل کمبود آب برطرف خواهد شد تا پایان هفته رینگ نصب شده در استان همدان و مشکل برطرف می‌شود.
سوال: مشکل آب شهرکرد را توضیح دهید.
محرابیان: هیچ مشکلی در محدویت آب نداریم. در شرایط گرم بارندگی و وقوع سیل در چند وقت اخیر باعث آب شدن یخچال‌های طبیعی در این استان شد. این سیل در کوهرنگ به گونه‌ای بود که ما در این استان دیگر آب نداشتیم، گل آب داشتیم و به‌گونه‌ای شده بود که ۶۰ درصد دیگر در این منطقه آب نداشتیم.
اما با برنامه ریزی صورت گرفته ۴ سامانه تعریف شد و در یک عملیات جهادی وظرف مدت کوتاه به مرور وارد مدار شده و هم اکنون در شهر کرد شرایطی داریم که منابع طبیعی باشد یا نباشد مشکل آب در این منطقه نداریم.
سوال: احیای زاینده رو به کجا رسید؟
محرابیان: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما احیای آن است، به طور قطع احیای زاینده رود امکان پذیر است. تمامی این صحبت‌ها که امکان پذیر نیست را رد می‌کنیم و احیا به گونه‌ای است که تامین آب مطمئن و پایدار است و رها سازی حداقل آبی در فصل‌ها و ماه‌های مختلف است.
جلسات متعدد با مسئولان مرتبط تشکیل شده است. در زاینده رود پروژه‌های مختلف مطرح شده، اما نیمه کاره رها شده است. هم اکنون با همفکری و همگرایی با متخصصان برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که اجرایی شود و عملیات اجرایی این طرح شروع شده، اما کند است. برنامه داریم که سرعت کار افزایش یابد البته به شرطی که تامین منابع مالی آن به موقع انجام شود.
سوال: وضعیت دریافت حق آبه ما از هیرمند به چه شکلی است؟
محرابیان: ما باید دیپلماسی آب را فعال کنیم و البته در این بخش هم تاکنون موفق بوده ایم. پای ثابت تمامی مذاکرات ما با کشور‌های خارجی موضوع آب است و احیای حقوق آب خود را همواره پیگیری می‌کنیم.
در حوزه افغانستان و ترکیه، ایران در منطقه پایین دست محسوب می‌شود که دریافت کننده است و پیش از این سازه‌هایی وجود داشت که مانع ورود آب می‌شد که طی سفر اخیر به این کشور‌ها این سازه‌ها باید برداشته می‌شد، طرف افغانستانی موافقت کرد و موضوع بعدی رها سازی حق آبه ایران بود. طبق ماده ۱۵۱ باید این اقدام صورت می‌گرفت که هم اکنون رها سازی انجام شده و امروز طبق آخرین آمار ۱۳.۵ متر مکعب بر ثانیه را دریافت کرده ایم.
مطالبات آبی ایران از هیرمند در سال‌های گذشته ۸۲۰ میلیون متر مکعب بوده که باید دریافت می‌کردیم که در حال پیگیری آن هستیم.
با توجه به سد‌هایی که ترکیه ایجاد کرده نگرانی‌هایی برای ایران ایجاد شده بود که در مذاکرات با وزیر کشاورزی کشور ترکیه توافقاتی صورت می‌گیرد که در پایان این ماه این مذاکرات برگزار می‌شود./باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: وزیر نیرو زاینده رود خشکی زاینده رود
ارسال نظر
آخرین اخبار