۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
تعداد بازدید: ۹۵۷۶۱
رئیس سازمان دامپزشکی ضمن اشاره به اینکه تا دو سال آینده ۵ بیماری دامی را در کشور ریشه کن خواهیم کرد، درباره کشتارهای غیربهداشتی تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم کشتارهای غیرمجاز که در شهرشان انجام می‌شود را به سامانه ۱۵۱۲ گزارش دهند.
کد خبر: ۲۱۰۷۵

 بیماری دامی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سیدمحمد آقا میری در نشست خبری که امروز صبح به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد در تشریح عملکرد یکساله سازمان دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی بنا دارد که ۵ بیماری دامی در کشور اعم از آبله، تب برفکی، هاری، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و شاربن را طی دوسال ریشه کن کند.
وی ادامه داد: از حدود سه ماه گذشته تب کریمه کنگو در کشور شیوع پیدا کرد که خوشبختانه با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از شیوع آن جلوگیری به عمل آمد. تاکنون نیز ۶۷ نفر درگیر این بیماری شدند و ۷ نفر نیز تلفات داشتیم.
وی در ادامه در خصوص کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۶۷ کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان داشتیم که امروز تعداد این کانون به ۲۹رسید. کل سال ۱۴۰۰، ۷۱ میلیون راس دام علیه این بیماری واکسینه شدند که امسال تاکنون ۵۰ میلیون راس دام علیه بیماری واکسینه شده‌اند و قصد داریم تا دو سال آینده این بیماری را نیز در کشور ریشه کن کنیم.
تعیین زمان بندی برای ارائه خدمات دامپزشکی
رییس سازمان دامپزشکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: زمان بر بودن خدمات دامپزشکی یکی از مشکلات پیش روی خدمات گیرندگان در این بخش بود. طی اقدامی که انجام دادیم برای کلیه خدمات احصا شده در سازمان های دامپزشکی، زمان بندی قائل شدیم تا مشخص شود متقاضی چقدر زمان برای دریافت خدماتش نیاز دارد. همچنین ارتباط مستقیمی مردمی با رییس سازمان قرار دادیم تا چنانچه کارمندی در دامپزشکی تخطی کرد آن را عزل کنیم و به هیات‌های بدوی تحویل دهیم.
کاهش زمان ترخیص نهاده های دامی
وی تصریح کرد: در گذشته زمان ترخیص نهاده های دامی از ۲۵ روز تا ۲ماه طول می کشید. امروز زمان ترخیص را به پنج روز رساندیم و چنانچه در هر اداره ای بیش از پنج روز ارائه خدمات طول بکشد مسئول مربوطه عزل و به هیات های تخلفاتی ارجاع خواهیم داد.
تشکیل کمیته ارزی
آقامیری در ادامه گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان دامپزشکی تشکیل کمیته ارزی بود که مشخص شود تخصیص ارز برای کالاهای دامپزشکی از جمله دارو و واکسن و...چقدر بوده است و این محصولات با چه قیمتی وارد می شود. ما متولی قیمت‌گذاری نیستیم اما برای ما مهم است که اگر قیمت یک کالا در دنیا ۱۰۰ دلار است، در ایران ۵۰۰ دلار نباشد.
افزایش قیمتی در کالاهای دامپزشکی نداشتیم
وی افزود: علی رغم مردمی سازی یارانه‌ها نه تنها افرایش قیمتی در کالاهای دامپزشکی نداشتیم بلکه کاهش قیمت هم داریم و این کاهش قیمت به صورت دومینووار اتفاق می افتد. امروز به همه تولیدکنندگان به صورت دوستانه اعلام می کنیم که نسبت به قیمت گذاری محصولات دارویی خود تجدیدنظر کنند زیرا به زودی همه آنها را رصد خواهیم کرد و اگر قیمت آنها از اصول قیمت گذاری خارج باشد، با آنها برخورد خواهد شد. اجازه نخواهیم داد عده ای از فرصت های تحریمی سوءاستفاده کنند.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش به مجهز کردن آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: باقی مانده دارویی و سموم را از طریق آزمایشگاه های بخش خصوصی فعال خواهیم کرد. مردم ما مستحق دریافت بهترین و کم عارضه‌ترین پروتئین هستند و باید نظارت خود را در این بخش تشدید کنیم.
تشکیل کمیته ملی ارتقای شیر بهداشتی
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: کمیته ملی ارتقای شیر بهداشتی را ایجاد کردیم و هدف نهایی این است که هزار دامداری طبق استانداردهای روز دنیا مدیریت بهداشتی شوند و شیر تولید شده آنها را ابتدا به صادرات و سپس به بازارهای داخلی اختصاص دهیم و به مرور زمان نیز آن را به سایر دامدارهای تسری دهیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دام های عشایر نیز اشاره کرد و گفت: دام های عشایر کوچ رو هستند و می توانند بیماری‌ها را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل کنند. طرح جهاد دامپزشکی را از دام های عشایر شروع کردیم. در این طرح سازمان عشایر و سپاه نیز در کنار ما هستند.
تشکیل کمیته مبارزه با کشتار غیرمجاز
آقامیری با اشاره به اینکه تشکیل ستاد مرکزی و ملی مبارزه با کشتارهای غیرمجاز است گفت: این ستاد تشکیل و اقدامات آن مشخص شده است و به زودی فعالیت خود را در تمام استان ها آغاز خواهد کرد و با همکاری استانداران، وزارت کشور و وزارت جهاد جلوی کشتار غیرمجاز را خواهیم گرفت.
مردم کشتارهای غیرمجاز را گزارش دهند
وی اضافه کرد: برخی از کشتارهای غیرمجاز ارتزاق می‌کنند. این کشتارها شامل کشتارهای غیربهداشتی، کشتار دام مولد و کشتار دام غیرحلال است. برای کشتار اسب و الاغ گزارش‌هایی داشتیم که با آنها برخورد شده است. از مردم تقاضا کردیم برای حمایت از این طرح اطلاعات خودشان را در خصوص کشتارهای غیرمجاز که در شهرشان انجام می شود، به سامانه ۱۵۱۲ گزارش دهند که حتما پیگیری خواهد شد.
دام‌های که غیرمجاز کشتار می شوند آلودگی دارند
رئیس سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: عده ای در کنار خیابان و جاده اقدام به کشتار و فروش دام می‌کنند. گوشتی که در معرض هوا قرار بگیرد، ۱۰۰ درصد غیر بهداشتی است. اگر مردم به سلامت خود اهمیت می‌دهند، تقاضا داریم گوشت‌هایی که خارج از ضوابط سازمان دامپزشکی کشتار می‌شوند را خریداری نکنند. آلودگی در این گوشت‌ها بسیار بالا است و احتمال درگیری با انواع بیماری ها وجود دارد.
وی در ادامه به ترویج و آموزش نیز اشاره کرد و گفت: باید به جای واکسیناسیون دامداران خود را آموزش دهیم که چه اقداماتی انجام دهند تا دامشان به بیماری مبتلا نشود و خودشان نیز درگیر بیماری نشوند.
ارائه خدمات رایگان به عشایر
وی در ادامه اظهار کرد: تمام واکسن‌هایی که عشایر در گذشته خریداری می‌کردند و کل خدمات بهداشتی که توسط جهاد دامپزشکی ارائه می‌شود، برای عشایر به صورت رایگان ارائه خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دز واکسن برای دام‌های موجود در کشور نیاز است، گفت: از این میزان ۹۱ درصد یعنی۵۵۰ میلیون دز در داخل تولید می‌شود و ۵۰ میلیون دز وارداتی است. در بخش طیور نیز حدود ۱۰.۵ میلیارد دز واکسن نیاز است که حدود ۳.۵ میلیارد دز آن تولید داخل و ۷ میلیارد دز وارداتی است. همچنین ۱۲۰میلیون دز واکسن‌ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیاز داشتیم که توسط دو شرکت ۶۰ میلیون دز آن در داخل تولید شد. این ۶۰ میلیون دز از خروج ۲.۵ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌کند.
آقامیری تصریح کرد: برای تکمیل سیاست‌های خودکفایی در تولید واکسن، دامپزشکی مصمم شده است از طریق مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی بذر واکسن را تولید و در اختیار شرکت‌های خصوصی و تولید کنندگان واکسن قرار دهد. یک واکسن نوترکیب هم در حال ثبت و بررسی داریم.
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه به دنبال ایجاد روابط بین المللی هستیم، گفت: روابطمان را با کشورها به جز آنهایی که خط قرمز ما را رد می‌کنند، توسعه خواهیم داد. موافقت نامه‌هایی را امضا و بیش از ۴۵ کشور را مدنظر قرار دادیم و قصد داریم برای شرکت‌های داخلی بازاریابی انجام دهیم.
وی همچنین از آزادسازی صادرات محصولات طیور به عراق، میگو و آبزیان به اتحادیه اروپا، ماهیان سردابی و گرمایی به اقلیم کردستان و از ارائه مجوز صادرات ۴۰ تا ۴۵ هزار دام به قطر خبر داد./ایسنا

برچسب ها: صادرات دام زنده دامپزشکی سازمان دامپزشکی کشور
ارسال نظر
آخرین اخبار