۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
تعداد بازدید: ۹۰۲۶۴
اولین بار در کشور توسط متخصصان توانمند پژوهشگاه فضایی ایران با حضور معاون وزیر انجام شد:
این محصولات شامل اولین سامانه تصویربرداری رادار دهانه مصنوعی پلاریمتری کشور، باتری جریانی وانادیومی و باتری لیتیوم یون است که در راستای رفع نیاز‌های صنعتی کشور و بهبود کسب‌وکار‌های فناورمحور، برای اولین بار در کشور توسط متخصصان توانمند پژوهشگاه فضایی ایران و با سرمایه‌گذاری شرکت داده‌گستر عصر نوین (های‌وب) طراحی و ساخته شدند.
کد خبر: ۲۱۱۶۶

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در این مراسم که حسن سالاریه، معاون وزیر و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران و جمعی از مدیران ارشد، صاحبان صنایع و ذی‌نفعان محصولات سرریز فضایی کشور از سه محصول دانش‌بنیان و موردنیاز حوزه‌های سنجش‌ازدور راداری، ذخیره‌ساز انرژی و باتری خودرو رونمایی شد.
این محصولات شامل اولین سامانه تصویربرداری رادار دهانه مصنوعی پلاریمتری کشور، باتری جریانی وانادیومی و باتری لیتیوم یون است که در راستای رفع نیاز‌های صنعتی کشور و بهبود کسب‌وکار‌های فناورمحور، برای اولین بار در کشور توسط متخصصان توانمند پژوهشگاه فضایی ایران و با سرمایه‌گذاری شرکت داده‌گستر عصر نوین (های‌وب) طراحی و ساخته شدند.

رونمایی از سه محصول دانش بنیان
سالاریه، سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران درباره این سه محصول فناورانه گفت: سامانه تصویربرداری رادار دهانه مصنوعی پلاریمتری کشور، نخستین سامانه سنجشی هواپایه سار پلاریمتری است که باقابلیت نصب بر روی سکو‌های متحرک (هواپیما و پهپاد) و با تشکیل تصاویر هم‌زمان در پلاریزاسیون‌های مختلف، یک تصویر راداری شبه رنگی با حد تفکیک بالا از ناحیه هدف ایجاد کرده و اطلاعات بیشتری را نسبت به سامانه سار تک پلاریزه از منطقه مورد نظر ارائه می‌کند.
وی ضمن اشاره به مزایا و ویژگی‌های منحصربه فرد این سامانه تصویربرداری مانند قابلیت تصویربرداری در تمامی شرایط جوی (ابری، بارانی و...)، قابلیت تصویربرداری در شب و روز، مستقل بودن حد تفکیک تصویر راداری از فاصله و امکان کشف اهداف یا اشیای فلزی استتار شده؛ به برخی از زمینه‌های کاربرد این سامانه مانند حوزه کشاورزی و دسته‌بندی محصولات، مدیریت حوادث غیرمترقبه، مطالعه جنگل‌ها، نقشه‌برداری‌های توپوگرافیک، زمین‌شناسی، پایش دریا و اکتشاف آلودگی نفتی اشاره کرد.
سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران درباره دومین محصول رونمایی شده نیز گفت: باتری‌جریانی اکسایشی- کاهشی وانادیومی یکی از جدیدترین سیستم‌های ذخیره انرژی است که دانش طراحی و فناوری ساخت آن در اختیار معدود کشور‌های پیشرفته است. باتری وانادیومی دارای ویژگی‌های برجسته‌ای، چون ایمنی بالا، مستقل بودن توان و انرژی، قابلیت کاربرد در مقیاس‌های بزرگ، پاسخ سریع، عمر طولانی، راندمان بالا و سازگاری با محیط‌زیست است.
وی افزود: باتری طراحی و ساخته شده در پژوهشگاه فضایی ایران، نخستین نمونه باتری جریانی وانادیومی بومی‌سازی‌شده با انرژی چهار کیلووات‌ساعت، ولتاژ متوسط ۲۴ ولت و مجهز به سیستم مدیریت باتری است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله کاربرد‌های این سیستم ذخیره انرژی را شامل هم‌ترازی سطح بار الکتریکی، پیک‌سایی، منبع تغذیه بدون وقفه و ترکیب با انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و اعلام کرد؛ پژوهشگاه فضایی ایران با استفاده از دانش و توانمندی‌های کسب شده قادر است طراحی و ساخت باتری‌های جریانی وانادیومی با ظرفیت موردنیاز صنایع مختلف کشور را بر اساس مشخصه فنی و الزامات مورد نظر به انجام رساند.
سالاریه در ادامه درباره سل‌های باتری خودرو‌های برقی گفت: باتری‌های لیتیوم - یون رایج‌ترین ابزار ذخیره انرژی در خودرو‌های برقی هستند که این موضوع به‌دلیل دانسیته انرژی، طول عمر و بازدهی بالای این باتری‌ها است. یکی از مهم‌ترین مراحل در توسعه خودرو‌های برقی، طراحی و تولید سل‌های باتری لیتیوم - یون است که عامل اصلی عدم پیشرفت قابل قبول این خودرو‌ها در ایران بوده است. پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران با به‌کارگیری سرریز فناوری حوزه‌های فضایی موفق به طراحی و ساخت اولین سل باتری لیتیوم - یون پاکتی به‌منظور استفاده در خودرو‌های برقی در کشور شده‌اند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با طراحی و تولید سل‌های باتری فوق در مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران می‌توان گفت، گام مهمی در زمینه بومی‌سازی تولید خودرو‌های برقی در کشور برداشته شده است./پژوهشگاه فضایی ایران

برچسب ها: صنایع انرژی باتری دانش بنیان حوزه دانش بنیان تصویربرداری پژوهشگاه فضایی ایران فناوری‌های دانش‌بنیان
ارسال نظر
آخرین اخبار