۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
تعداد بازدید: ۱۰۷۹۲۶
یک تحقیق جالب درباره گریه؛
اشک ریختن در مواقع مختلف می‌تواند اثر روحی و جسمی متفاوتی داشته باشد، اما چرا این اثر در مواقع مختلف متفاوت است؟
کد خبر: ۲۱۱۸۴

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

«گریه برای زن است! مرد که گریه نمی‌کند! گریه سبک می‌کند!» و هزار جمله دیگر را برای این کلمه شنیده‌ایم. اما واقعیت چیست؟ آیا واقعاً فقط زنان هستند که حق گریه کردن دارند؟ آیا اگر مردی گریه کرد، یعنی کار بدی کرده است؟ محققان برای این اتفاق به بررسی دلایل گریه در یک انسان پرداخته‌اند.

یک مطالعه مشترک آلمانی-انگلیسی در مورد دلایلی که افراد را به گریه وا می‌دارد، صحبت کرده و نتایج آن به ۵ بخش طبقه بندی شده ارائه داده است که توسط یک رشته نازک به نام «احساس» به هم مرتبط شده اند.

شاید انسان تنها موجودی باشد که به دلایل عاطفی گریه می‌کند. اما ماهیت این دلایل احساس‌ی چیست؟ روانشناسان دانشگاه‌های آلمانی اولم و ساسکس انگلیس سعی کردند در مجله Motivation and Emotion به این موضوع پاسخ دهند.

دلایل اشک ریختن انسان

۵ دلیل برای گریه کردن

دانشمندان در مطالعه ذکر شده، علل گریه را به ۵ دسته تقسیم کردند که عبارتند از:

۱. تنهایی

۲. احساس ناتوانی و عجز

۳. مقاومت بیش از توان

۴. هماهنگی

۵. تأثیر وسایل ارتباطی

محققان بر این باورند که طبقه‌بندی به این دسته‌ها بر اساس این ایده است که اشک‌های عاطفی همیشه زمانی اتفاق می‌افتند که نیاز‌های روان‌شناختی اساسی برآورده نمی‌شوند یا با شدت بیشتری پاسخ داده می‌شوند.

به عنوان مثال، روانشناسان می‌گویند که «تنهایی» ناشی از برآورده نشدن نیاز به نزدیک بودن است و در نتیجه می‌تواند منجر به گریه شود. فراق یکی از عزیزان یا دلتنگی در همین دسته قرار می‌گیرد.

به گفته این محققان، اشک شوق به نوبه خود پس از پاسخ شدید نیاز به هماهنگی رخ می‌دهد، مثلاً اشک شوق در مراسم عروسی.

وقتی مثلاً خبر مرگ کسی را می‌شنویم، اشک «عجز» سرازیر می‌شود.

به گفته محققان، اشک‌های «احساسی» را می‌توان به وضوح از اشک‌های به اصطلاح «پایه» تشخیص داد. دسته دوم اشک‌هایی هستند که چشم‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و از آن‌ها محافظت می‌کند.

لازم به ذکر است که محققان در این مطالعه، اشک‌هایی را که به عنوان واکنش بازتابی به سرما، باد یا هنگام بریدن پیاز می‌ریزند نادیده گرفتند.

علت اشک‌های عاطفی چیست؟

برای درک دلیل گریه انسان، محققان دو نظرسنجی آنلاین انجام دادند و از افراد در مورد علل گریه‌های عاطفی سوال کردند.

در آزمایشی دیگر، از افراد مورد سوال خواسته شد که خاطرات روزانه خود را بنویسند، که به عنوان مثال نشان داد که جوانان بیشتر از افراد مسن گریه می‌کنند، زیرا احساس سنگینی می‌کنند. جوانان هم انرژی زیادی برای فعالیت و مشارکت در اجتماع دارند و هم برای تخلیه این انرژی در مواجهه هر کدام از دلایل ذکر شده که گریه را حاصل می‌شود نیاز به ریختن اشک دارند. روانشناسان این مطالعه را مبنایی برای تحقیقات بیشتر در مورد پدیده اشک عاطفی می‌دانند.

یوهانس کیلر، یکی از نویسندگان این مقاله، رئیس گروه روانشناسی اجتماعی دانشگاه اولم، گفت: «تاکنون درباره تأثیر اشک بر اینکه آیا فردی از دیگری حمایت می‌کند یا خیر، آگاهی کافی وجود نداشته است. شناسایی پنج علت شایع گریه می‌تواند در پاسخ به این سوالات در آینده به پژوهشگران کمک شایانی کند»/مهر

برچسب ها: تحقیقیات علمی روانشناسی روان شناسی
ارسال نظر
آخرین اخبار