۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: ۶۰۷۴۰
معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:
۳۵۰ میلیارد تومان بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا پایان هفته جاری واریز می‌شود و براین اساس ۵۰ درصد بودجه تعمیر و تجهیز تحقق پیدا می‌کند.
کد خبر: ۲۱۲۲۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی خطیبی در سومین روز از اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار داشت: ۱۷۰ میلیارد تومان از بودجه این بخش آخر مرداد به حساب دانشگاه ها واریز شد و بر این اساس ۵۰ درصد از بودجه تعمیر و تجهیز تحقق پیدا کرده‌ است.

خطیبی این حوزه را با مسائلی روبرو دانست که در زمینه مالی و اداری به چهار سوال کلی ختم شده است.

معاون وزیر علوم سهم آموزش عالی را از بودجه کل کشور ۲ و نیم درصد تا ۴ درصد دانست و گفت: ترکیب مناسب ورودی و خروجی منابع و نیازها چیست و اقتصاد آموزش عالی چطور باید اداره شود؟


واریز ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها تا پایان هفته جاری
وی گفت: دانشگاه ها ۴ هزار میلیارد تومان تملک دارایی در سال جاری دارند، و مسئله این است که این تملک دارایی ها به کدام سو باید هدایت شود؟در حال حاضر ۲ میلیون متر مربع فضای دانشگاهی نیمه کاره، رها شده که اگر با همین بودجه پیش برود ، زمان اتمام این طرح ها ۱۱ سال زمان می برد.

معاون مالی و اداری وزارت علوم با اشاره به اهمیت ترکیب رشته ها گفت: امروز ۵۷۰ هزار نفر دانشجوی روزانه داریم، آیا ترکیب رشته فعلی کفایت می کند یا باید رشته های دیگری را توسعه دهیم؟ سوال دیگر توزیع اعتبارات آموزش عالی است که اکنون بر اساس سرانه دانشجو صورت می گیرد؛ ولی آیا ممکن است این روند را تغییر داد؟ و بودجه ریزواریزی را بر اساس معیارهای دیگر تعریف کنیم؟

خطیبی گفت:‌ از سال ۹۳ تا ۹۹ سهم دانشجویان شهریه پرداز و تحصیل رایگان به ترتیب ۲۳ درصد شهریه پرداز و بقیه رایگان بوده اند و در سال ۹۹ تعداد دانشجویان شهریه پرداز به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

خطیبی درباره کل بودجه آموزش عالی گفت: مجموعه بودجه آموزش عالی در سال ۱۴۰۱. حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان است که ۹۳ درصد آن برای حقوق و دستمزد کارکنان هزینه شده است. اگر به همین شکل پیش برود، آموزش عالی با تبدیل شدن به آموزش و پرورش فاصله ای ندارد، یعنی اعتباری از سازمان برنامه و بودجه بگیرد و بعد دستمزد بدهد و تمام. در حالی که آموزش عالی منابع زیادی دارد که مولد نیست و برای مولد سازی آن باید تلاش کرد.

معاون مالی و اداری وزارت علوم گفت: بررسی درآمد اختصاصی دانشگاه ها در سال ۱۴۰۰ نشان می دهد ۷۵ درصد درآمد اختصاصی، از منابع غیر از حوزه تخصصی دانشگاه شامل اجاره ساختمان، فروش اموال منقول، برگزاری دوره های آزاد، شهریه و سود سپرده است.

وی تاکید کرد: آموزش عالی باید وابستگی کمتری به بودجه دولتی داشته باشد، تا بتواند کارهای جدی و تحقیقاتی انجام دهد. درآمد اختصاصی دانشگاه ها باید افزایش یابد.

اجلاس رؤسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با موضوع بازگشایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی؛ لوازم، راهکارها، پیامدها از روز پنجشنبه (۱۰ شهریور) با حضور وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آغاز شد.

در این اجلاس پنل های آموزشی، پژوهشی و فناوری با حضور روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با موضوع لوازم، راهکارها و پیامدهای بازگشایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار می‌شود. این اجلاس امروز (شنبه دوازدهم شهریور) به کار خود پایان می‌دهد./خبرگزاری صدا وسیما

 
ارسال نظر
آخرین اخبار