۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
تعداد بازدید: ۶۱۱۳۱
اصفهان- اجبار یا اختیار در تهیه و انتخاب فرم مدارس با، اما و اگر‌هایی روبرو شده که در اصل تصمیم‌گیری نهایی را به شورای مدرسه و انجمن اولیا واگذار کردند و تغییر هر ساله فرم گلایه والدین است.
کد خبر: ۲۱۳۶۱

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

گروه استان‌ها: «هیچ اجباری در تهیه لباس فرم وجود ندارد» این خبر قطعی آموزش و پرورش در خصوص فرم مدارس است که البته با، اما و اگر‌هایی همراه شده و والدین را همچنان بر سر دوراهی و گمراهی خرید فرم مدارس قرار داده است. به عبارتی با وجود اینکه آموزش و پرورش اذعان به اجباری نبودن فرم مدارس دارد، اما در نهایت تصمیم قطعی را به شورای مدرسه موکول کرده و عملاً پوشش فرم مدارس اختیاری و در دست والدین نیست.

اعلام این خبر، اما با واکنش‌های مختلفی همراه شد که برخی از والدین به عدم اطلاع‌رسانی سریع و به موقع اعتراض داشتند تا بتوانند از فرم مدارس سال گذشته استفاده کنند و به اجبار برای خرید مجدد هزینه نکنند. محبوبه سلطانی مادر دوقلو‌هایی است که سال چهارم دبستان هستند و خرید لباس را برای دوقلو‌های خود پرهزینه دانست و گفت: متأسفانه برخی از مدارس هر ساله فرم مدارس را تغییر می‌دهند و پول اضافه از والدین دریافت می‌کنند که این شرایط را برای خانواده‌هایی که چند فرزند دارند دشوار می‌کند. برای هر دست لباس و فرم باید حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرد و این تغییر رنگ و شکل هر ساله مشکل‌ساز شده است.

معضل چی بپوشم در مدارس

مجید ولایتی هم از دیگر والدینی بود که دل خوشی نسبت به اخبار نداشت و گفت: این موضوع هم مانند زمانی است که اعلام کردند مدارس برای ثبت نام پولی دریافت نکنند، در حالی که هیچ مدرسه‌ای حتی دولتی بدون هزینه اصلاً ثبت نام نمی‌کنند! حتی برخی از مدارس ادعا می‌کنند که رسانه‌ها برای خودشان حرفی را می‌زنند و باید برای فرم اقدام کنید.

اما در این میان برخی از والدین با نبود فرم مدارس و برداشتن اجبار وجود فرم مدارس مخالفت کردند و می‌گفتند که در صورت نبود اجبار برای فرم یکسان مدارس باید همیشه «درگیر نوع پوشش مناسب مدرسه و چی بپوشم» باشند. سیده نرگس ابراهیمی تجربه معلمی و حضور در مدارس را داشته و معتقد است که برای فرزندانش ترجیح می‌دهد که فرم مدرسه خریداری کند، در این باره گفت: هزینه فرم مدارس البته برای استفاده چند سال مدرسه رفتن از یک شلوار لی بچگانه مقرون به صرفه‌تر است.

طاهره کمویی هم از دیگر والدینی است که نبود فرم مدارس و برداشتن اجبار را مساوی با تبدیل شدن مدارس به سالن مد و لباس می‌دانست و این موضوع را به شدت منع می‌کرد.
خرید فرم جدید مدرسه، چالش هرساله ی والدین است!
واگذاری اختیار به شورای مدارس و انجمن اولیا

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نیز با تاکید بر اینکه مدیر مدرسه حق اجبار کردن دانش‌آموز برای تهیه فرم مدرسه را ندارد، به خبرنگار مهر گفت: پوشش دانش‌آموزی در مدرسه قانون خود را دارد و باید شرایط زندگی و تحصیل در ایران به عنوان یک کشور اسلامی، مدنظر قرار بگیرد و خطوط قرمز در نحوه پوشش رعایت شود. در صورتی که دانش‌آموز فرمی متفاوت با سایر دانش‌آموزان، اما عرف‌پسند و مورد تأیید مدیر مدرسه برگزیند، مشکلی وجود ندارد و مدیر حق اجبار دانش‌آموز برای انتخاب فرم مدرسه را ندارد، اما احتمال می‌رود این موضوع آسیب روحی برای دانش‌آموز به همراه داشته باشد.

شهرام صانعی تصمیم‌گیری بر مدل فرم دانش‌آموزان و حتی انعقاد تفاهم‌نامه با تولیدی‌ها، نظارت بر دوخت و دوز، قیمت و کیفیت را در اختیار انجمن اولیا و مربیان مدرسه دانست و افزود: تیم‌های ارزیابی و انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس که خود نمایندگان سایر اولیا هستند، به منظور بازرسی و هماهنگی به واحد‌های توزیع مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: تصمیم نظارت اولیای دانش‌آموزان بر تهیه فرم مدارس که برای اولین بار طی سال جاری گرفته شد، دارای مزایای فراوانی است که از آن جمله می‌توان به نظارت حداقل پنج نفر از اولیای دانش‌آموزان روی دوخت و دوز فرم مدارس، اشاره کرد و قطعاً این امر موجب افزایش میزان رضایت بیشتر خواهد شد.

سادگی یا تجمل در فرم مدارس

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به انتخاب فرم مجلل دانش‌آموزی در مدارس غیردولتی، تصریح کرد: بازدید و نظارت این حیطه به عهده رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی واقع شده است.

وی البته به تاکید ستاد امربه‌معروف و نهی‌از منکر استان اصفهان بر پرهیز از تجمل در فرم‌های لباس دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: به طور کلی مسئولیت اصلی کنترل این موضوع به انجمن‌های مدارس بازمی‌گردد و در صورتی که این موضوع مشاهده شود، برخورد لازم صورت می‌گیرد.

صانعی در پاسخ به عدم کیفیت فرم مدارس و نارضایتی والدین در این راستا، گفت: تهیه البسه مرغوب به طور قطع در یادگیری و بازدهی دانش‌آموزان تأثیرگذار خواهد بود و احساس خوشایندی برای آن‌ها دارد و از صفر تا صد این فرآیند در سال جاری توسط نمایندگان اولیای دانش‌آموزان کنترل خواهد شد.

کیفیتی که برای آن هزینه نمی‌شود!

طبق مشاهدات، گلایه و شکایت از کیفیت فرم مدارس در بین والدین باعث شده تا خود به دنبال پارچه مرغوب و خیاط بگردند و با قیمت مناسبی بتوانند فرم با کیفیت تهیه کنند. آن‌ها به لحاظ کیفیت بر این اعتقاد داشتند که باید چندین سال امکان استفاده بدون رنگ پریدگی، سوراخ شدن و پاره شدن و حتی جنس نخی داشته باشد تا احساس راحتی در لباس داشته باشند.

ربیعی، نایب رئیس اتحادیه خیاطان اصفهان نیز در خصوص کیفیت فرم مدارس گفت: بحث کیفیت مدارس مانند ضرب‌المثلی است که می‌گویند هرچه قدر پول بدهی آش می‌خوری؛ در واقع مدارس همان میزان که برای فرم مدارس و خرید پارچه با کیفیت هزینه می‌کنند، لباس مرغوبی هم دریافت می‌کنند؛ این در حالی است که ما در استان اصفهان و کشورمان از نظر پارچه و لای چسب و ملزومات پوشاک با کیفیت و تولید داخل کمبودی نداریم.

با وجودی که یکی از اهداف اصلی تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان نظم بخشیدن به وضعیت مدارس است، اما باید برای تحمیل هزینه‌ها و خرید مجدد لباس تمهیداتی در نظر گرفته شود و عدم اجبار برای خرید لباس هم از سوی آموزش و پرورش بیشتر با این هدف مطرح شده است. اما آنچه که خواسته اصلی والدین است جلوگیری هرساله تغییر فرم مدارس است تا آن‌ها بتوانند با یک بار خرید با کیفیت لباس، برای چندین سال بهره ببرند و مجبور به خرید فرم لباس برای هر سال نباشند./مهر

برچسب ها: مدرسه فرم مدرسه چالش والدین دبستان
ارسال نظر
آخرین اخبار