۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
تعداد بازدید: ۱۳۳۱۹۰
کد خبر: ۲۱۴۱۴

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

یکی از نهاد‌هایی که با وجود نوپابودنش در دو سه سال اخیر، حاشیه‌های مختلفی داشته «ساترا» است.

فارغ از مسائل حقوقی و ساختاری و سازمانی ساترا، یکی دیگر از مسائلی که درباره این مجموعه پیش از سال جاری و امسال، سوالات زیادی را بین اهالی رسانه ایجاد کرده، بودجه‌اش است.

بودجه‌ای که پیش از عید با شایعه ۱۱ هزار میلیاردی، حساسیت‌های زیادی ایجاد کرده بود و با تکذیب ساترا، آن عدد اصلاح و فراموش شد.

بودجه ساترا ۲ برابر شد، تدبیر را هم ۲ برابر کنید! 

برای اینکه به بودجه ساترا برسیم باید اطلاعاتی از بودجه فضای مجازی به دست بیاوریم. برنامه حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی به فصل رسانه افزوده شده و سهم آن هم ۵.۶ درصد از اعتبارات جاری فصل رسانه است. اعتبارات این برنامه حدود ۳۱۴ میلیارد تومان است که بین ۴ دستگاه با نسبت ۸۱ درصد صداوسیما، ۷.۸ درصد سازمان تبلیغات اسلامی، ۸.۷ درصد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۵.۲ درصد شورای عالی حوزه‌های علمیه میان دستگاه‌های فوق توزیع شده است. باز هم اینجا سهم صداوسیما بیشتر از سایر مراکز و سازمان‌های فرهنگی دیگر است.

مجموع بودجه صداوسیما با احتساب بودجه ساترا، برنامه تولید منابع صوتی و تصویری، درآمد اختصاصی و اعتبارات متفرقه، در مقایسه با سال گذشته، حدود ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. درحالی‌که بودجه کل فرهنگی کشور کم شده، بودجه سازمان صداوسیما افزایش پیدا کرده است و اگر مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان، جمع ردیف‌های ساترا و تامین و تولید منابع صوتی‌وتصویری (خارج از سقف اول) را که اصلا تحقق نیافته، از بودجه سال گذشته کم کنیم، افزایش بودجه صداوسیما معادل ۵۱ درصد خواهد بود. این عدد اختصاص‌یافته به ساترا تاکنون تکذیب نشده است.

درباره درآمد‌های صداوسیما هم بد نیست بدانید که نسبت درآمد اختصاصی این سازمان از محل تبلیغات بازرگانی به کل بودجه این سازمان در لایحه ۱۴۰۱ معادل ۳۹ درصد پیش‌بینی شده است. این رقم در سال گذشته بدون احتساب بودجه ساترا، ۳۱ درصد بوده است و با احتساب آن ۲۲ درصد.

اعتبارات امور فرهنگ از حدود بیست‌و سه هزار و دویست میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به رقم حدود بیست‌ودو هزار و نهصد میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

کاهش سهم اعتبارات امور فرهنگ از منابع بودجه عمومی نشان می‌دهد که دولت تمرکز اندکی بر سیاست حمایتی از بخش فرهنگ داشته است. به همین دلیل، سهم اعتبارات امور فرهنگ از مجموع امور ده‌گانه از ۷.۲در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به ۲.۲ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. بودجه ساترا در سال ۱۴۰۰ در حدود دوهزار میلیارد تومان بوده و در سال جاری دو برابر شده است./روزنامه فرهیختگان

برچسب ها: ساترا بودجه صداوسیما فضای مجازی
ارسال نظر
آخرین اخبار