۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
تعداد بازدید: ۱۰۰۴۰۶
ماتیاس دولروپ اسپروگل، اقتصاددان ارشد سیدبانک گفت:انتظار می‌رود قیمت‌های فعلی هزینه‌های سالانه کالا‌های مصرفی را برای یک خانواده متوسط دانمارکی به میزان ۴۰۰۰۰ کرون (۵۴۰۰ دلار) در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش دهد.
کد خبر: ۲۱۵۶۲
نرخ تورم دانمارک به بالاترین رقم خود در ۴۰ سال اخیر رسید

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ،نرخ تورم در دانمارک در حالی به بالاترین رقم خود در حدود چهار دهه گذشته رسید که قیمت مواد غذایی و حامل‌های انرژی در سراسر اتحادیه اروپا به شدت افزایش یافته است.

بر اساس داده‌هایی که در روز دوشنبه توسط اداره آمار دانمارک مستقر در کپنهاگ فاش شد، ماه گذشته، شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور شاهد افزایش ۸.۹ درصدی نسبت به سال گذشته بود که سریع‌ترین نرخ از اوایل سال ۱۹۸۳ محسوب می‌شود. این رقم در ماه ژوئیه ۸.۷ درصد ثبت شده بود.

به گفته ماتیاس دولروپ اسپروگل، اقتصاددان ارشد سیدبانک، انتظار می‌رود قیمت‌های فعلی هزینه‌های سالانه کالا‌های مصرفی را برای یک خانواده متوسط دانمارکی به میزان ۴۰۰۰۰ کرون (۵۴۰۰ دلار) در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش دهد.

تورم پاشنه آشیل اقتصاد اروپا


 اسپروگل گفت: تورم پاشنه آشیل اقتصاد دانمارک و هم اقتصاد اروپاست.

نرخ تورم هسته، بدون احتساب اثرات ناشی از نگرانی‌های انرژی، از ۵.۵ درصد در ماه ژوئیه به ۶ درصد در ماه اوت افزایش یافت.

مقامات دانمارک اواخر ماه اوت، پیش‌بینی رشد اقتصادی را برای سال جاری و سال آینده میلادی کاهش دادند، چرا که تورم افسارگسیخته همچنان قدرت خرید مردم و بازار کار را از بین می‌برد.

بر اساس آخرین چشم انداز منتشر شده توسط وزارت دارایی دانمارک، تولید ناخالص داخلی این کشور تنها ۲.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت که کمتر از پیش بینی ۳.۴ درصدی ماه می‌است. پیش بینی می‌شود در سال آینده اقتصاد این کشور ۰.۸ درصد رشد کند که کمتر از پیش بینی ۱.۹ درصد قبلی است.

در عین حال، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم در سال جاری میلادی به طور متوسط ۷.۳ درصد افزایش یابد و سپس در سال ۲۰۲۳ به ۳.۳ درصد کاهش یابد.

انتهای پیام/راشاتودی.

برچسب ها: اتحادیه اروپا تورم
ارسال نظر
آخرین اخبار