۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
تعداد بازدید: ۱۹۵۰۵۷
واکنش‌های روز‌های اخیر درباره گشت ارشاد با فوت مهسا امینی، بهانه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته (۲۸ شهریور) با موضوع «حجاب و گشت ارشاد در ایران» شد.
کد خبر: ۲۱۷۵۹

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مسعود پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی، صادق کوشکی استاد دانشگاه، جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر و حجت الاسلام بیاتی پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب، شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع "حجاب و گشت ارشاد در ایران"، به بررسی ابعاد مختلف درباره عملکرد و سازو کار‌های آن پرداختند.

مجری: آقای کوشکی خیلی صریح و ساده گشت ارشاد آری یا خیر؟
آقای کوشکی: باید بگوییم قانون آری یا خیر، ببینید مجلس شورای اسلامی سال ۷۵ اگر اشتباه نکنم مصوبه‌ای دارد ماده واحده اش ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تصریح می‌کند که بی حجابی جرم است جرم انگاری کرده، و طبق قانون، نیروی انتظامی وظیفه دارد با جرایم مشهود مقابله کند در قانون مجلس، برای بی حجابی، بی عفتی، پوشیدن البسه‌ای که خلاف حجاب شرعی است مجازات تعیین شده، مجازات مثلاً جریمه، شلاق و. مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و این قانون شده در مورد اینکه این قانون درست است غلط است؟، پاسخگو هست یا نیست؟ بحث دیگری است که فعلاً هنوز قانون مصوب مجلس است.

کوشکی: نیروی انتظامی طبق قانون وظیفه دارد که این مصوبه را اجرا و با جرایم مشهود مقابله کند. آیا شما می‌توانید بگویید چرا نیروی انتظامی وظیفه قانونی اش را اجرا می‌کند؟ اصلاً این حرف، حرف درستی نیست. ما داریم در یک جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که این جامعه، جامعه قانونمند است. هیچ وقت دستگاهی را به خاطر انجام وظیفه قانونی اش سرزنش نمی‌کنند بلکه اگر کسانی هستند که فکر می‌کنند این قانون، غلط است باید بیایند و تلاش کنند که آن قانون را اگر که فکر می‌کنند غلط است تغییر دهند.

کوشکی: مثال می‌زنم. چون آقای پزشکیان در این برنامه حضور دارند ایشان چندین دوره در مجلس بودند در همین روز‌های اخیر شنیدیم تعدادی از نمایندگان مجلس با عبارت‌هایی که در شأنشان نیست به نیروی انتظامی حمله کردند و حتی یک نماینده مجلس با عبارت منحوس از مثلاً نیروی انتظامی یاد کرده است. نماینده دیگری گفته نمی‌دانم دستور تحقیق می‌دهیم در این باره، نمایندگان مجلس اگر می‌دیدند این قانون راهگشا و پاسخگو نیست این قانون را تغییر می‌دادند. آقای دکتر پزشکیان خودشان مثلاً مجلس دهم تشریف داشتند و در مجلس فعلی تشریف دارند، می‌آمدند می‌گفتند که قانون را عوض می‌کنیم و دیگر در این باره مثلاً جرم انگاری نیست و نیروی انتظامی وظیفه‌ای ندارد.

کوشکی: اگر قانون تغییر می‌کرد آیا نیروی انتظامی باز هم اصرار داشت که به وظیفه قانونی اش عمل کند. نکته اینجاست که قانونی را مجلس تصویب کرده و نیروی انتظامی حالا شده فرماندهی انتظامی (فراجا). بر اساس وظیفه ذاتی خود و مأموریتی که فرماندهی کل قوا به او محول کرده است، به صراحت فرمانده کل قوا گفتند " بحث امنیت اخلاقی یکی از مهمترین وظایف نیروی انتظامی است " این نهاد دارد این وظیفه قانونی را انجام می‌دهد. من تعجب می‌کنم. نمی‌دانم آیا نمایندگان مجلس به وظایفشان آشنا نیستند یا خدای نکرده می‌خواهند از الآن تبلیغات انتخاباتی کنند. اگر این قانون نارساست و پاسخگو نیست و اگر این قانون مشکل دارد و نیروی انتظامی که دارد اجرای وظیفه می‌کند چرا آن را سرزنش می‌کنید؟ بیایید قانون را عوض کنید. اگر قانون تغییر پیدا کند آن وقت نیروی انتظامی می‌گوید پس من در این رابطه وظیفه ندارم و به سراغ بقیه وظایف می‌روم.

مجری: شما به قانون اشاره کردید. نظرتان به عنوان یک کارشناس که می‌توانید به قانون و به نحوه اجرا نگاه کنید چیست؟
آقای کوشکی: ببینید واقعیتش این است که آن قانون الآن پاسخگو نیست. آن قانون به شدت مجری قانون یعنی نیروی انتظامی را زیر فشار می‌گذارد و می‌دانید الآن قوه قضائیه به وظیفه خودش در قبال این قانون عمل نمی‌کند. چرا، چون قوه قضائیه می‌گوید من باید مثلاً روزانه صد‌ها فردی را که مشمول این قانونند و این جرم را مرتکب شدند از نیروی انتظامی تحویل بگیرم و به دادسرا ببرم و تشکیل پرونده بدهم. آن‌ها را به مجازات شلاق یا مثلاً مجازات مالی که در قانون ۶۳۸ قید شده است محکوم کنم که این شدنی نیست. جالب اینجاست که زمانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴، ۸۵ درخصوص بحث حجاب و عفاف، مصوبه کلان و مفصلی داشتند. ۲۶ دستگاه دولتی از وزارت مسکن تا دستگاه‌های دیگر را ملزم کردند که در حوزه حجاب و عفاف باید وظایفشان را انجام دهند. در این میان به صراحت می‌گویم جز نیروی انتظامی هیچکدامشان به وظایفشان عمل نکردند نیروی انتظامی ام در چارچوب آن قانون محدودی که برایش تعیین شده است انجام وظیفه می‌کند.

کوشکی: اگر قانون را به روز کنند نیروی انتظامی طبق آن، اگر بگویند اصلاً نه خیر وظیفه نیروی انتظامی نیست. عرض من اینجاست که آن ۲۵ دستگاهی که به وظیفه خود عمل نکردند درخصوص عفاف و حجاب هیچوقت سرزنش نمی‌شوند، اما نیروی انتظامی که به وظیفه اش عمل می‌کند مرتب سرزنش می‌شود این خیلی عجیب است می‌گویند به خاطر خطا‌هایی که مرتکب شده باید سرزنش شود. مثلاً به خاطر اینکه یک اتفاقی افتاده فردی مثلاً فوت کرده من می‌پرسم این را ما در بیمارستان هایمان خطای پزشکی اتفاق می‌افتد دیگر بالاخره ممکن است به خاطر خطا‌های پزشکی افراد زیادی در واقع جراحات غیر قابل بازگشتی داشته باشند فوت کنند، اما شده تا حالا کسی بیاید بگوید که، چون در این بیمارستان، در این دانشگاه علوم پزشکی مثلاً این تعدا بیمار در طول این یک سال یا چند سال اخیر به خاطر خطای پزشکان فوت کرده، ما با پزشکی مخالفیم ما با نهادی به نام بیمارستان مخالفیم؟. اصلاً این حرف منطقی است؟

مجری: آقای پزشکیان شما نظرتان چیست؟ شما خودتان یکی از موافقان آن قانونی که سال ۹۱ امضائی از شماست که با آقای احمدی نژاد، گفتید طرح عفاف و حجاب چرا اجرا نشده؟

آقای پزشکیان: نه، نه، ما سؤال از احمدی نژاد را به خاطر خیلی چیز‌ها داشتیم آن بندش برای آقای مطهری بود. مجموعاً بنده از رئیس جمهور به خاطر یک کار‌های دیگر اعتراض داشتم. این‌ها گفتند ما سؤال می‌کنیم یکی از بند‌ها آن بود که آقای مطهری مطرح کرده بود. من هیچ وقت، من هم رئیس گزینش بودم پاکسازی بودم از اول انقلاب تا حالا یک دختری را، یک زنی را به خاطر این کار‌ها توبیخ هم نکردند. می‌خواهم دو مسأله را خدمت شما عرض کنم. ۱ ـ یکی اینکه قانون است و باید اجرا شود که من تا اینجایش حرفی ندارم، بحثش هم ارشاد است، حالا ما می‌خواهیم ارشاد کنیم این روشی که ما رفتیم نتیجه اش این است نتیجه درست، یک بررسی باید کند. حضرت علی (ع) در خطبه‌ای می‌فرمایند که: کسی که عمیقاً می‌فهمند، کسی که با بصیرت عمل می‌کند، ابتدای کارش باید بداند، کار به نفعش است یا به ضررش، باید بداند هر عمل کننده‌ای آیا دارد به طرف هدف می‌رود یا از هدف دور می‌شود. نیروی انتظامی یا هر ارگان ارشادی که وجود دارد وظیفه اش این بوده قانون نوشتند برای ارشاد، هدف آن بهبود عفاف و حجاب است ارزیابی کنند. این مداخله‌ای که ما داریم انجام می‌دهیم آیا دارد بهتر می‌کند یا بدتر. وقتی بدتر می‌کند ادامه ندهید. اعلام کنید دولت به ما بگوید ما این کار را داریم می‌کنیم این باعث بدتر شدن اسلام و دین و عفاف و حجاب می‌شود. کاری که بدتر می‌شود چرا داریم ادامه می‌دهیم.

پزشکیان: یک تحقیق و یک بررسی می‌خواهد. بررسی کنند حالا نیروی انتظامی به اصطلاح آن واحدی که دارد تبلیغات امر به معروف، ببیند آیا این امر به معروف و نهی از منکرش باعث بهبود می‌شود یا باعث بدتر شدن؟. آن کسی که می‌خواهد امر به معروف کند خودش باید یک آدم آراسته، وارسته و روش بلد باشد. باید به مناسبت‌ترین روش ممکن نه اینکه مثلاً یک دختری را به زور، یک گناه کرده، یک آقای نامحرمی دستش را می‌گیرد بغلش می‌کند در ماشین می‌اندازد. آنجا برخورد‌های مناسب و گفتگویی با او نمی‌کند. او ناسزا می‌گوید و این هم ناسزا می‌گوید، یعنی به خاطر یک امر به یک معروفی که امر می‌خواهیم کنیم، ده منکر را مرتکب می‌شویم. ما اگر نتوانیم روش را علمی و بر اساس همان اسلام و دین انجام دهیم (ما دلمان می‌خواهد بچه‌های مردم عفاف داشته باشند) و وقتی چنین رفتاری می‌کنیم و دارند از دین و مذهب متنفر می‌شوند حداقل دیگر این روش را ادامه ندهیم، روشی را ادامه بدهیم که باعث بهبود این وضعیت شود نه تنفر از ما.

مجری: روش پیشنهادی شما به عنوان یک نماینده مجلس چیست؟ چون آقای کوشکی اشاره کردند که مجلس اگر احساس می‌کند قانون خوب نیست بیاید قانون را عوض کند.

آقای پزشکیان: من فکر نکردم. یک قانونی وجود دارد و یک اجرا. به قولی می‌گویند حرف درست را باید زد و حرف درست را باید درست اجرا کرد. اینکه ما باید ارشاد کنیم حرف درستی است. اینکه چگونه ارشاد کنیم که او ارشاد شود نه اینکه مثلاً متنفر شود و ضمن اینکه خودمان مرتکب نگاه نشویم. این را آن کسانی که می‌گویند ما متخصص امر به معروف و نهی از منکر هستیم باید اجرا کنند. آدمی که نتوانسته خودش را اصلاح کند می‌خواهد یکی دیگر را ارشاد کند. مگر می‌شود و نتیجه اش همین است که می‌بینید.

پزشکیان: ما داریم مردم را از باور‌ها و اعتقاد دور می‌کنیم. من در جایی گفتم و در رسانه‌ها خیلی از این حرف‌ها زدم. ما قبل از اینکه به اصطلاح از نظر قدرت، اسلام، به اصطلاح حکومت ما به وجود، راحت از دین و اعتقاد خودمان دفاع می‌کردیم الآن نمی‌توانند دفاع کنند می‌دانید چرا نمی‌توانند دفاع کنند برای اینکه می‌گویند آقا شما باید عمل می‌کردید حرف برای چی می‌زنید. من الآن دیگر توجیه چه چیزی را کنم. ما بعد از ۴۰ سال در این جامعه باید بچه هایمان را از نظر علمی و رفتاری و اخلاقی تربیت می‌کردیم. امریکایی‌ها که تربیت نکردند. صدا و سیما برای ما بود، مسجد‌ها برای ما بود، مدرسه‌ها برای ما بود، دانشگاه‌ها برای ما بود و اینکه همه جا ما بودیم. خب حالا این جوری شده ما مقصریم یا آن‌ها مقصرند؟ ما مقصریم، آن‌ها مقصر نیستند، ما نتوانستیم تربیت کنیم. آدم‌هایی را فرستادیم برای تربیت که علم و مهارتشان را نداشتند و اینکه تزکیه نشده بودند. وقتی او می‌خواهد حرف بزند برای اینکه جذب کند، دفع می‌کند. وقتی که داری دفع می‌کنی ادامه نده. نیروی انتظامی یا هر ارگانی که وقتی می‌بیند نتیجه عکس می‌دهد باید یک نامه می‌نوشت می‌گفت آقا این شما ارشاد می‌گویید، ما به جای ارشاد داریم خراب می‌کنیم خب این قانون را اصلاح کنید.

مجری: آقای کوشکی شما فکر می‌کنید که شیوه صحیح و درست چیست؟ چون آقای پزشکیان با اصل و نکته‌ای که شما گفتید مشکلی نداشتند، ولی در شیوه نکاتی را مطرح کردند شما فکر می‌کنید در شیوه اجرا چگونه باید عمل می‌شده که نشده است؟

آقای کوشکی: من فکر می‌کنم، چون قانونگذاران ما (من خیلی احترام قائلم برای سرورم) دقیقاً مثل همین الآنِ آقای پزشکی که رفتار و نطق کردند که کار نماینده مجلس نطق کردن نیست. کار نماینده مجلس قانونگذاری است. ایشان چندین دوره نماینده مجلس بودند و همه مجلس دهم آکنده از دوستان ایشان بوده. این نطقشان را تبدیل می‌کردند به یک طرح، شیوه کارِ نماینده مجلس قانونگذاری است، شیوه بهینه و در واقع آنچه که نتیجه پژوهش بود مجلس و مرکز پژوهش‌ها دارد را سفارش می‌دادند و آن را تبدیل می‌کردند به طرح. طرح را به تصویب می‌رساندند و می‌شد قانون. نیروی انتظامی هم اصلاً از اجرای این بحث کنار گذاشته می‌شد. مثلاً وزارت ارشاد می‌شد متولی آن. اشکال از اینجاست که دوستان آنجایی که باید وظیفه قانونی را انجا بدهند آقایان نمایندگان و خانم‌های نماینده مجلس، نطق و کلی گویی می‌کنند.

کوشکی: من واقعاً تعجب می‌کنم از کسی که سال‌ها به تعبیر خودشان از سال ۵۸، ۵۹ در کار دولتی بودند. مگر یک دستگاه حق دارد که به قانونی که به آن مأمور است اعتراض کند این چه حرفی است، نیروی انتظامی بیاید بگوید که من این قانون را اجرا نمی‌کنم. فرداروزی فلان دانشگاه و علوم پزشکی هم می‌گوید من این مصوبه هیأت وزیران یا قانون را اجرا نمی‌کنم الآن فرمودند که اعتراض کند سنگ رو سنگ بند نمی‌شود، نماینده مجلس.

پزشکیان: کی اعتراض کند؟، کی اعتراض کند؟

کوشکی: ببینید نکته سر اینجاست که چیز پیچیده‌ای نمی‌گوییم. ایشان و همه کسانی که در مجلس با این قانون مشکل دارند این‌ها چه یک دوره باشند چه چند دوره، می‌آمدند می‌گفتند این قانون راهگشا نبوده، پاسخگو نبوده بخشی از مردم به آن اعتراض دارند ما می‌خواهیم این قانون را عوض کنیم طرح می‌دادند. چیز پیچیده‌ای نیست. دوستمان می‌گویند که نیروی انتظامی بگوید نتیجه نمی‌دهد عوض می‌کنم، این چه حرفی است. کجای دنیا اصلاً در کدام نظام حقوقی، نیروی انتظامی مجری قانون است، ضابط قانون است، نویسنده قانون نیست که. این یک نکته، فرافکنی تا این حد. یک بحث دیگر که باز هم تعجب می‌کنم اینکه ما چیزی به اسم ارشاد نداریم اصلاً چنین چیزی نیست، زمانی، سال‌های پیش، یک نام اعتباری بوده به نام گشت ارشاد چنین پدیده‌ای وجود ندارد پلیس وظیفه اش ارشاد کسی نیست. پلیس اجرای قانون می‌کند قانون می‌گوید مبارزه با جرایم مشهود، خب تا جایی که این قانون هست اگر این قانون عوض شد پلیس چنین وظیفه‌ای نداشت چنین کاری نمی‌کند درست، حالا پلیس وظیفه اش این است که مجرم را بازداشت کند. جرم مشهود است طبق آن ماده‌ای که گفتیم تحویل قوه قضائیه بدهد و هیچ وظیفه ارشادی ندارد پس هر آنچه که اینجا از نهج البلاغه قرائت کردند تمام آن‌ها اصلاً بلاموضوع است و این نشان نشان می‌دهد که آقای پزشکیان یا قانون را نمی‌دانند یا اینکه می‌خواستند نطق کنند. خب به کجا می‌رسیم الآن قوه قضائیه مجرم را تحویل نمی‌گیرد نیروی انتظامی می‌گوید من زیر فشار و مطالبات مردمی هستم، زیر فشار و مطالبات مراجع و متدینین هستم. وضعیت حجاب در خیابان‌های ما الان واقعاً از خیابان‌های اروپا و امریکا بدتر شده است.

مجری: خب شما خودتان اشاره کردید که پلیس مجری قانون است یعنی الآن وظیفه نهاد دیگری را نباید انجام بده.

کوشکی: همین جا خب اینجا پلیس می‌بیند که این فرد را بازداشت می‌کند.

مجری: یعنی کار قوه قضائیه را نباید انجام بدهد؟
کوشکی: نه دیگه نمی‌تواند مجازات کند که. ضابط، مجرم را می‌گیرد و تحویل دادسرا می‌دهد. الآن دادسرا تحویل نمی‌گیرد به هر دلیلی خودشان بیایند پاسخ دهند، این وسط چه می‌کند یک تعهد می‌گیرد از این‌ها، می‌گوید من وقتی یک مجرم را گرفتم چه کنم یا نباید او را بازداشت کنم که وظیفه می‌گوید بازداشت کن، حالا که بازداشت می‌کنم قوه قضائیه تحویل نمی‌گیرد چه کنم بیایم بگویم خیلی خب من یک تعهد می‌گیرم حالا خود نیروی انتظامی یک ابتکار به خرج داده خواسته جور آن ۲۵ دستگاهی را که به وظیفه شان عمل نکردند، بکشد. گفته من می‌آیم این وسط یک دوره دو ساعت آشنایی با قانون می‌گذارم که این شهروندانی که این قانون را رعایت نکردند بدانند که این قانون است. می‌تواند این کار را نکند. در صحبت‌های آقای پزشکیان من نیت خالصانه ایشان را قبول دارم و دو سه بار به نیروی انتظامی اهانت شد این رفتار درستی نیست.

مجری: آقای جلیل محبی شما در مرکز پژوهش‌های مجلس سمت داشته اید. آیا تا به الآن طرحی مبنی بر اینکه چگونه باید گشت ارشاد یا همین قوانینی که تا الآن در برنامه از آن نام بردیم آمده که بازنگری شود. اتفاق جدیدی بیفتد یا خیر؟

آقای محبی: نه همچنین طرحی وجود ندارد.

مجری: عرض کردم که شما در مرکز پژوهش‌ها سمت داشتید آیا در آن سال‌هایی که آنجا حضور داشتید نکاتی که مطرح شد قوانینی که مطرح شد در خصوص گشت ارشاد داریم صحبت می‌کنیم بازنگری شد طرح‌هایی برای شما آمد از مرکز پژوهش‌ها خواسته شد که آیا مثلاً نظری و نظر کارشناسی دهد که بازنگری شود در قوانین موجود یا خیر؟

آقای جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط تلفنی با این برنامه: مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص طرح‌ها و لوایح عموماً نظر می‌دهد و تا الآن طرح و لایحه‌ای در این زمینه نیامده از طریق دولت به مجلس و یا از طریق ۱۵ نماینده‌ای که طرح را اعلام وصول می‌کنند تا الآن نیامده است.

مجری: پس یعنی در واقع نه دولت از شما خواسته و نه مجلس از شما خواسته که یک همچنین کاری را انجام بدهید.

آقای محبی: بله. ما یک قانونیم ، یک نحوه اجرای قانون و یک سیاست‌های حاکم بر نحوه اجرای قانون داریم. پس این سه مورد هست. آقای دکتر کوشکی گفت که برای آن نحوه مجازات شلاق در نظر گرفته شده در حالی که اصلاً شلاق در قانون نیست و فقط مجازات نقدی است. حبسی هم که در نظر گرفته شده با توجه به قواعد قانون مجازات اسلامی تبدیل به جزای نقدی می‌شود، چون زیر سه ماه بنابراین مجازاتی که برای پوششی در نظر گرفته شده در قانون مجازات اسلامی مجازات جزای نقدی است چیز دیگری نیست.

محبی: الآن هم اگر قانونگذار بخواهد قانون را تغییر دهد چیزی به جز جزای نقدی نمی‌گذارد یعنی این را تبدیل به شلاق یا حبس بکند پس همانجا جزای نقدی در نظر گرفته می‌شود ممکن است یک تغییراتی در مورد حدود و ثغورش بدهد، چون قانون گفته که محدوده شرعی باید رعایت شود. الآن خود ناجا هم محدوده شرعی را به آن ندارد یعنی آن را قاعده خودش قرار نداده است پس پوششی‌های بد را یعنی آنجا‌هایی که خیلی پوشش نامناسب هست مثلاً می‌خواهد پرونده تشکیل دهد و به دادسرا بفرستد یا ارشاد کند. پس به نظر من آن چیزی که مشکل است اصلاً قانون نیست، یعنی ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تغییر هم کند چیزی آنچنان تغییرات زیادی اگر بخواهد کند و شما بخواهید قانون را مبتنی بر حفظ حجاب در جامعه ایرانی ـ اسلامی در واقع حفظ کنید و نگه دارید قانون آنچنان تغییری نمی‌کند، اما آن موضوع این نیست که آقای کوشکی می‌گوید ناجا فقط مجری قانون است و قانون را مجلس باید بنویسد.

محبی: قانون را مجلس می‌نویسد در قوانین کیفری ما یک عنصر مادی برای آن گذاشته می‌شود یک مجازات در نظر گرفته می‌شود این می‌رود در عرصه عمل با توجه به آیین دادرسی کیفری یک فرآیندی در مورد آن طی می‌شود. الآن آن فرآیند اشکال است مثلاً اگر شما از بنده بپرسید که نیروی انتظامی در خصوص کشف جرایم خشونت بار و قتل و این‌ها اداره آگاهی کشور به چه نحوی عمل می‌کند می‌گویم که عالی عمل می‌کند یعنی کشور ما در کشف اینگونه جرایم جزو کشور‌های پیشرفته محسوب می‌شود، اما آیا در این زمینه درست عمل می‌کند من آن موقعی که ستاد امر به معروف بودم بار‌ها با این عزیزان جلسه گذاشتم و راهکار‌های جایگزینی گفتم. سه نظام حقوقی در دنیا وجود دارد که به جرایم مشهود این شکلی و به طرق مقتضی تعامل می‌کند.

مجری: راهکار‌های جایگزینتان چه بوده است؟

محبی: هم نظام غربی که در ویترین است و هم نظام اروپایی و هم نظام امریکایی با جرایم و استریت تایمز و جرایم خیابانی در واقع یک تعامل ویژه دارد. آیا نیروی انتظامی به این فکر می‌کند. نه نیروی انتظامی جرم بدحجابی ماده ۶۳۸ را مانند بقیه جرایم دارد رسیدگی می‌کند مانند بقیه موارد، اما این هم به نظر من مورد فرعی است. مورد اصلی، مسأله سیاست است، آن سیاست در کشور ما اینگونه است که یک اتفاق ناگواری مثل فوت خانم امینی می‌افتد آن موقع ما شروع می‌کنیم در این زمینه صحبت کردن. این طور نیست که ما تصمیم بگیریم همان تصمیم را اجرایی کنیم.

مجری: آقای محبی آن راهکار‌هایی را که به عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر موقعی که مسئولیت داشتید و پیشنهاد دادید، می‌فرمایید؟

محبی : اصولاً این امر به معروف و نهی از منکر نیست. نیروی انتظامی وظیفه ضابطیت دارد زیر نظر دادستان عمل می‌کند این اصلاً وظیفه امر به معروف و نهی از منکر نیست. امر به معروف و نهی از منکر شرایط خودش را دارد نسبت به مردم. ما صد بار گفته ایم که آقا گفته که مسئولان اولویت است، یعنی امر به معروف در مسئولان اولویت است .حالا این یک چالشی است که به این کاری ندارم.


مجری: این کاری که شما می‌فرمایید نباید لحظه‌ای و آنی و در مواقع بحران باشد در مواقع غیر بحران کدام نهاد و ارگانی باید می‌آمد و اگر اشکالی در کار وجود داشت به زعم ارگان‌های مربوطه یا آن افرادی که مشکل دار می‌دیدند قضیه را باید ورود می‌کردند و اصلاحیه‌ای به قوانین موجود و به رویه موجود می‌زدند.

مجری: آقای پزشکیان در طول تاریخ سیاسی بعد از انقلاب اگر نگاه بکنیم در گزارش هم نمونه‌هایی از آن را دیدیم نظر جناح‌های مختلف سیاسی در موضع حجاب یا به طور کلی گشت ارشاد متفاوت بوده بعضاً عوض شد فکر می‌کنید الآن این مسأله به یک مسأله سیاسی تبدیل شده یا خیر؟

پزشکیان: آقای کوشکی گفت ما سخنرانی می‌کنیم. خدمت شما بگویم ما دلیل آوردیم ما قبلاً با چپی‌ها بحث می‌کردیم و می‌گفتیم اول بگو موضعت چی است؟ تا ببینیم با چه زبانی با شما صحبت کنیم. من از امام و از قرآن و از کتاب گفتم با این روش کار می‌کنم. قانون کارش جزئی نویسی نیست. من وزیر بهداشت بودم می‌فهمم اجرا یعنی چی و بعد قانون گذاری هم، قانون راه درست را نشان می‌دهد از این راه برو، اما اینکه چه جوری باید برود یعنی فرآیند درون سیستم را. مجری است که باید آیین نامه بنویسید و بخشنامه بنویسد آن روش به چه شکلی باید اجرا شود مجری باید بنویسد نه اینکه قانونگذار جزئیات را بنویسد که مثلاً حالا که می‌خواهی با این جزئیات این، این کار را بکن و آن مجری چه کاره است؟ مجری مهارت دارد علم دارد. مجری در سطح بالا، سیاستگذار است سطح پایین تکنیکال و سیاستگذار است سطح پایین‌تر کلاً تکنیکال است یعنی کار‌های تکنیکی می‌کند نه اینکه مثلاً فرض کنید بیاید سیاستگذاری کند. در نتیجه حرفی که من زدم از نظر علمی این است یک قبل و بعد ارزیابی می‌کنند هر کی می‌خواهد اجرا کند هر اقدامی می‌خواهد انجام بگیرد آنی که اقدام می‌خواهد کند باید ارزیابی کند و گزارش بدهد، نه اینکه مجلس بیاید اقدام را جزئیاتش را بنویسد خودش بیاید گزارش و این‌ها دارند اجرا می‌کنند البته من نیروی انتظامی را مقصر نمی‌دانم.

مجری: از نظر شما کی مقصر است؟

پزشکیان: روش‌هایی که ما داریم از من پرسید قانونی که نوشته شده اشکال دارد، ولی شده قانون، حالا آن‌هایی که باید اجرا کنند حداقل این اصول علمی را و اصول مدیریتی و اجرایی را، من اجرایی حرف زدم سخنرانی نکردم.

مجری: چرا خودتان قانون را اصلاح نمی‌کنید در مجلس؟

پزشکیان: من می‌گویم این آدم‌هایی که دارند اجرا می‌کنند بلد نیستند اجرا کنند، چون حداقل خلاف قانون و خلاف شرع که نباید بشود.

مجری: خب شما چرا ورود نکردید، سؤال نکردید؟

پزشکیان: شما یک صحبت از من پیدا کنید راجع به امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد حرف زده باشم و پشتیبانی کرده باشم. بچه‌هایی که تندروی می‌خواهند کنند و خیال می‌کنند با زور می‌شود. دو تا حرف است ببینید من خیلی مساجد حرف زدم یک روحانی درست و حسابی آنجا هست کل محله را ارشاد می‌کند یک جایی است همه را از دین بیزار می‌کند روش است که همان چیز‌هایی که برایتان خواندم کسی که می‌خواهد ارشاد کند خودش باید وارسته باشد کسی که پایبند به این اصول نیست نمی‌تواند درست آن را اجرا بکند این است که ما می‌خواهیم یک باور و اعتقاد را توسط اعمال زور و قدرت اعمال کنیم این از نظر علمی شدنی نیست. حالا آیه و حدیث می‌خوانیم می‌گویند سخنرانی می‌کنید علمی بگوییم اصلاً از نظر علمی غیر ممکن است با این روش‌ها ما بتوانیم مردم را به اصطلاح به عفاف و حجاب مثلاً پایبندشان کنیم خب روش باید داشته باشیم.

مجری: شما اشاره کردید که قانون مشکل دارد.

پزشکیان: بله به نظر من اصلاً این روشی که قانون نوشته.

مجری: تا این مرحله اول که قانون اشاره می‌کنید چرا شما به عنوان مجلس تا الآن ورودی نداشتید برای اصلاح آن؟

پزشکیان: جوی که در مجلس وجود داشته و این فشاری که از نظر اعتقادی، ما همیشه احساسی برخورد می‌کنیم با مسائل، نه علمی و منطقی و اعتقادی و عمیق، در احساس این که می‌گوییم نباید این جوری باشد خب نباید، حالا چگونه.

مجری: یعنی شما احساسی برخورد نمی‌کنید؟

پزشکیان: تا جایی که خودم را می‌شناسم تا آنجایی که می‌فهمم. اگر بلد نیستم که اصلاح کنم خرابترش نکنم. ما داریم خرابترش می‌کنیم ما، چون بلد نیستیم بالاخره آن چیزی که در زندگی آدم می‌تواند، ما یعنی حاکمیت. ما یعنی همه ارگان‌هایی که الآن آقای کوشکی گفتند همه ارگان‌ها همه فشار‌ها افتاده دست نیروی انتظامی، همان قوه قضائیه وقتی این را می‌گیرند خب نمی‌تواند ادامه دهد، همه را باید بگیرند، چون ما داریم زور می‌گوییم.

مجری: یعنی شما به این معتقدید که، چون ما را جمع می‌بندید خودتان هم به عنوان نماینده مجلس.

پزشکیان: بله ما مقصریم بنده هم مقصرم بالاخره ما با یک سری به اصطلاح چارچوب‌هایی که بردیم درست کردیم نتیجه‌ای که به وجود آوردیم هم از نظر اسلامی، هم از نظر اجتماعی، هم از نظر اقتصادی مشکل ایجاد کردیم برای مردم، بعد هم به این و آن بد و بیراه می‌گوییم. مقصر ما هستیم، مقصر فرد دیگری نیست. ما هستیم که نتوانستیم آن را درست تربیت کنیم. حالا سهم من در جای خودش، سهم روحانیت در جای خودش، مسجد در جای خودش، صدا و سیما در جای خودش همه باید بیایند پاسخ دهند نه اینکه بروند آن دختر را بگیرند و کتک بزنند و مثلاً برنامه‌ای درست شود که جنازه اش را تحویل دهیم بعد هم نیاییم شفاف سازی کنیم، آن را شفاف بیاییم و به مردم بگوییم که مثلاً این جوری بود و ما مقصر مثلاً ما نبودیم و وضعیت این بوده. نه اینکه هر روز یک طوری خبری بگوییم و بعد هر کی بخواهد حرف بزند برایش برخورد‌های غیراخلاقی دیگری درست کنیم.

مجری: این نکته‌ای که فرمودید دال بر مستنداتی است که به شما رسیده یا خیر؟

پزشکیان: الآن یک اتفاقی افتاده است و مردم گلایه دارند. شفاف سازی کنید نه اینکه هرکی آمد حرفی زد بگویید این‌ها ضد نظام اند و یا اروپایی‌ها و با خارجی ها.

مجری: آن شفاف سازی که مدنظر شماست چگونه است؟

پزشکیان: یعنی اینکه اگر الآن یک اتفاقی افتاده ریاست جمهوری گفتند و اینکه تسلیت هم گفتند به خانواده و هم یک اتفاقی در یک جایی منجر به یک چیزی شده که واقعاً از نظر روحی آدم ناراحت می‌شود خب حالا این مردم تصور می‌کنندکه من دارم روش شفاف سازی را می‌خواهم بهتان بگویم من وزیر بودم خبرنگاری که از کانادا آمده بود فوت کرد در زندان بعد دولت، من را مسئول کرد که بروم ارزیابی کنم و رفتیم ارزیابی کردیم و دیدیم که در زندان او را زده اند. حالا عکس هم نشان می‌دهد این را بگویند. دولت بیاید یک تیم بگذارد ارزیابی کند و بعد این تیم بگوید که آقا هیچ اتفاقی، دو نفر هم از این آدم‌هایی که غرض و مرض دارند بگذارد کاری ندارد که، وقتی ریگی در کفش من نیست از چی می‌ترسید که شفافش کنی، ما برخورد نامناسب با این خانم نکردیم، خُب شفافش کن تا مردم از این التهاب درآیند تا بهانه هم دست رسانه‌های ضد انقلاب و آن طرف مرزی نیفتد.

مجری: شما به عنوان مجلس با اینکه این اتفاقات شفاف و شفاف‌تر شود چه کاری انجام خواهید داد؟

پزشکیان: مشکلی که ما در مجلس داریم الآن مجلس یک دست است حالا برادرمان گفت که شما مجلس فلان، من جزء هیچ دسته و گروهی نبوده و نیستم من دنبال آن چیزی هستم که اسلام و دین و بنده همین جوری قبول نکردم اسلام را، تصور می‌کنم اسلام یعنی عدالت، یعنی حق، یعنی انصاف، یعنی آزادگی، یعنی صداقت، راستی، از پیامبران پیمان گرفتیم که صداقت را از ما می‌خواهد ما با مردم صادق باشیم. مردم با ما دشمن نیستند.

مجری: آقای بیاتی چه باید کرد بر این نکاتی که تا اینجای برنامه مطرح شد.

حجت الاسلام بیاتی پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب در ارتباط تلفنی: من یک اول یک اعتراضی داشته باشم نسبت به برگزاری همچنین گفتگویی در زمانی که یک فضای ملتهبی به وجود آمده و دشمنان ما دارد در این زمینه کار می‌کند ما درباره یک ارزشی که به آن معتقدیم برایش قانون داریم باید بیاییم آنجا و در فضای انفعالی بحث کنیم.

مجری: فضا انفعالی نبود و موافقان و مخالفان آقای کوشکی، آقای پزشکیان و آقای محبی راجع به دیدگاهیشان تا اینجا صحبت کردند.

بیاتی: بنده به عنوان یک فعال مردمی در موضوع زیست عفیفانه خدمت شما هستم و یک حرفی با مسئولان دارم و یک درد و دل از طرف مردم دارم ببینید ما در حوزه بی عفتی ها، بی حیایی‌ها یا اصلاً خود همین حجاب که البته عفاف فقط حجاب نیست، ولی درباره بدحجابی‌های شدیدتر از امثال خانم امینی ما مواردی را داریم در سلبریتی‌ها یا در خانواده بعضی از مسئولان و بعد ما نسبت به آن‌ها سکوت می‌کنیم نسبت به آن‌ها در واقع از کنارش می‌گذریم.

مجری: آن مایی که می‌فرمایید کی هست؟

بیاتی: ما یعنی همین گشت ارشاد، ما یعنی همین پلیس، ما یعنی همین قوه قضائیه، ما یعنی همین وزارت ارشاد، در سال‌های متمادی نه مال امسال سال هاست متأسفانه این رویه شده که وقتی یک سلبریتی یک رفتار خیلی بدتر از این را انجام می‌دهد و یک حجاب و پوشش بسیار زننده‌تر از این در یک مجموعه عمومی انجام می‌دهد ما نسبت به او سکوت می‌کنیم چرا؟ چون آن شخصی که بلندگو دارد می‌آییم و سکوت می‌کنیم نسبت بهش ورود نمی‌کنیم بعد بنده‌ی خدا کف خیابان دارد حرکت می‌کند و او هم الگو گرفته گروه مرجع داشته و شما به آن کار نداشتید بعد حالا نسبت به این اعتراض می‌کنید. من یک نکته‌ای را درباره من پلیس در این قضای به قول معروف مظلوم می‌دانم، ولی یک بند در بند‌های قانونی را که وظیفه پلیس هم هست انجام نداده و خواهش می‌کنیم همین الآن این را پلیس بشنود و دنبال کند و آن هم اعلام حدود و قواعد حجاب اسلامی است برای مردم واقعاً خیلی از مردم ما آن قواعد و حدود را نمی‌دانند.

مجری: فکر می‌کنم آقای پزشکیان و آقای کوشکی هر دو سؤالشان این است که پلیس چگونه باید این کار را انجام بدهد؟

کوشکی: وظیفه همین دوستمان و نهاد روحانیت است ببینید قانون تعیین می‌کند که چه کسی چه باید انجام دهد و کدام قانونی. دوست من، شما به عنوان یک روحانی، آقای محترم، کجا قانون به پلیس گفته باید احکام حجاب را بگویید این چه حرفی است. شمابه عنوان یک روحانی باید احکام حجاب را بگویید نه پلیس.

بیاتی: شما بحث قانون را توجه کنید اعلام یعنی به مردم اطلاع رسانی بشود اینکه بله من به عنوان طلبه، ۱۵ سال هم کارم همین است دوستان بروند جستجو بکنند در فضای مجازی می‌بینند.

کوشکی: خب اعلان این نکته هم وظیفه رسانه هاست کجای قانون به نیروی انتظامی گفته باید این‌ها را اعلام کنی؟ برادر من بر اساس قانون صحبت کنید.

بیاتی: بند قانون را نخواندید آقای کوشکی شما.

کوشکی: قانون گفته نیروی انتظامی باید اعلام کند؟

بیاتی: بله بله بله.

مجری: کدام بند قانون را اشاره می‌کنید آقای بیاتی؟

بیاتی: در واقع بند پنجم از قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عفاف و حجاب.

مجری: می‌شود بند قانونی را (بند ۵ را) برای ما بخوانید.

بیاتی: خب ببینید حالا این نکته اول من بود.

مجری: می‌شود این بندی را که فرمودید بخوانید برای ما.

بیاتی: مصوبه ۴۲۷ همین الآن هر کس جستجو کند در اینترنت بنویسد مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث حجاب می‌آید، آنجا وظایف نیروی انتظامی بند پنجم یا ششم است. وظیفه نیروی انتظامی که اعلام بوده نمی‌دانم مردم ما همه شان را نمی‌دانند، ولی بالاخره یک عده‌ای هستند که اطلاع ندارند می‌گوید آقا این حجاب من که اشکال ندارد یعنی واقعاً برایش نکته است که آقا این چه اشکالی دارد چرا؟ چون ما الآن در موقعیتی هستیم که یک حجاب عرفی داریم و یک حجاب شرعی داریم و بعد افراد اینجا به لحاظ عرف، چون اشکال نمی‌دانند فکر می‌کنند به لحاظ شرعی هم اشکال ندارد. حالا، چون قانون برای مان حجاب شرعی ملاک و معیار است. بند ۵ قانونی را برای شما بخوانم.

مجری: آقای محبی شما نظرتان را بفرمایید با توجه به این نکاتی که الآن آقای بیاتی اشاره کردند این بحثی که پیش آمد الآن شما فکر می‌کنید که چه کسی باید این حدودی را که مشخص می‌شود اعلام کند آیا اساساً وظیفه پلیس است یا خیر یا نه، چون شما حقوقدان هستید از این جهت از شما این سؤال را می‌پرسم.

محبی: در مطالعات حکمرانی در دنیا اینگونه می‌گویند که ۱۶ درصد مردم حدوداً با مجازات سر به راه می‌شوند و قانون را تمکین می‌کنند. ۱۶ درصد مردم با آموزش و ۶۸ درصد مردم با تعامل، شما تعامل را که ندارید من به شما بگویم من جرم شناسی خواندم جرم شناسم تنها جرمی که در کشور ما آموزش داده می‌شود ماده ۷ قانون راه هاست و نریختن نخاله‌های ساختمانی در حاشیه جاده هاست که شما در بیابان که می‌روید می‌بینید گفتند خاک نریزید اینجا، آموزش هم که نمی‌بینید بعد ما می‌خواهیم با آن ۱۶ درصد باقی مانده به روش غلط در واقع معضل یا مشکل یا هر چی که اسمش را بگذارید در کشور حل کنیم در حالی که تعدادی از این افراد اصولاً خودشان را بدحجاب نمی‌دانند خودشان را باحجاب می‌دانند یعنی نگرشش اون جوری است می‌گوید که این حجاب من، حجاب خوب است حالا بعضی‌ها هم کار سیاسی می‌کنند و بعضی‌ها در واقع نفوذی اند هر چی آن‌ها درصد بسیار بسیار پایینی اند شما وقتی که آموزش ندادید که حجاب چی است قرآن چی گفته خود صدا و سیما چند بار آیه حجاب را در واقع پخش کرده در آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما آن افرادی که باید این را آموزش بدهند و کتبی که باید این موضوع درآن باشد چقدر است. تازه اگر این باشد می‌شود ۳۲ درصد یعنی مجازات و آموزش با هم ۶۸ درصد تعامل می‌ماند یعنی حاکمیت باید بتواند با جامعه تعامل بکند بتواند حرفش را بزند و آن حرفش را بشنود.

مجری: آقای محبی به نظر شما پلیس الآن تعامل ندارد جریمه نمی‌گذارد چه جوری است؟

محبی: آن پلیس از آن ۱۶ درصد بازدارندگی مجازات ماده ۶۳۸ فقط قسمت ضابطیتش را انجام می‌دهد یعنی بخشی از آن، آن هم من می‌گویم که غلط انجام می‌دهد درست انجام نمی‌دهد، ولی فرض کنید پلیس آن ۱۶ درصد را کامل و صحیح انجام می‌دهد پس باقی آن مواردی که موجب می‌شود جامعه در یک موضوعی. همکاری بکند و قانون را اجرا کند چی می‌شود، الآن در مورد سلبریتی‌ها و خانواده مسئولین صحبت کردند. وقتی که طرف می‌بیند که خانواده، ما خودمان ندیدیم من در دوره‌های سابق مجلس، من کارمند مجلسم در دوره‌های سابق مجلس یعنی در برخی از موارد که خانواده نماینده‌ها را می‌دیدیم می‌بینید که دخترش زنش از آن که در خیابان هست بدتر است وقتی که تو خانواده خودت را نمی‌توانی قانع کنی چطور می‌توانی با جامعه تعامل کنی. این موارد در کنار هم معنا پیدا می‌کند. می‌بینید یک جرم خشونت بار در کشور اتفاق می‌افتد همه فضای مجازی، همه مسئولان، همه مردم، زن و مرد، کوچک و بزرگ مطالبه می‌کنند پلیس تخصص دارد دستگیری می‌کند. قضات ما در دادگاهی که ... متخصص ... دیوان عالی کشور تخصص دارد هیأت عمومی دیوان عالی کشور که تشکیل می‌شود ۱۳۰ نفر حدوداً با ۳۰ سال سابقه می‌نشینند ضرب کنید ببینید چقدر سابقه می‌شود می‌نشینند در هیأت عمومی دیوان عالی کشور برای رأی ... یا رأی وحدت رویه در یک زمینه نظر می‌دهند کجا در مورد بقیه موارد این گفتگو‌ها صورت می‌گیرد. اقای بیاتی که صحبت کردند با دغدغه شخصی خودشان سال‌ها در این زمینه دارند کار می‌کنند کدام نهاد‌های ما حمایت می‌کنند از اینکه در این زمینه مطالعاتی اصلاً انجام شود.

مجری: فکر می‌کنید که شیوه درست و کار درست چی هست و کدام دستگاه باید چه کاری را مشخصاً انجام دهداگر مجلس هست اگر مسئولین دولتی هستند مسئولین انتظامی هستند.

محبی: من الآن می‌توانم بگویم می‌توانم پاسخ شما را بدهم در یکی دو دقیقه می‌توانم بگویم، اما با یکی دو دقیقه جمع نمی‌شود. موضوع یعنی مسأله همین است که ما فکر می‌کنیم با یکی دو دقیقه نظر یکی را شنیدن می‌توان معضل اجتماعی را به این گستردگی حل کرد. صدا و سیما بیاید وسط، گفتگو‌های مفصل بگذارد امروز دنیا برای تصمیم گیری و تصمیم سازی در سیاستگذاری از واژه اِسلُو استفاده می‌کند یعنی آرام تصمیم بگیرید تانتایج تصمیم گیری‌ها را دوباره بتوانند به بحث بگذارید در موردش گفتگو کنید. اگر این اتفاق نیفتد با یکی دو دقیقه و با یک جلسه که شما زحمت کشیدید.

مجری: آقای بیاتی شما آن بند و ماده قانونی که به آن اشاره کردید پیدا کردید؟

بیاتی: بله، اعلام حدود و ضوابط قانونی عفاف و ملاک‌های بدحجابی در جامعه به منظور تشخیص مصادیق آن این بند ۱ وظایف پلیس است. حالا بحث در واقع پنجمش هم تذکر به افراد بدحجاب.

کوشکی: ما باید اینجا ببینیم یک اتفاقی، چون تیتر شما بحث گشت ارشاد که الآن سال هاست که وجود ندارد نیروی انتظامی همان جور که یکی از دوستان هم اشاره کردند ضابط قضائی است الآن اینجا عبارت‌های زیادی به کار برده شده که مثلاً کتک زدن. این یک اتهام است باید ثابت شود که این فرد خدای ناکرده باهاش برخورد غیرقانونی شده که اگر شده باشد جرم است، ولی دوربین دارد از لحظه‌ای که ایشان از خودرو پیاده می‌شود تا پزشکی قانونی آنچه که نوشته و منتشر شده می‌دانید که مرجع تشخیص اینکه آیا این فرد مثلا ًمضروب شده و به خاطر این ضرب و جرح فوت شده یا نه پزشکی قانونی است. همه آقایان پزشکان متخصص روی سر ما جا دارند، ولی قانوناً پزشکی قانونی نظر می‌دهد آن هم پزشک متخصص است اصلاً یک رشته جداست پزشکی قانونی گفته که ما شکستگی جمجمه و ... را ندیدیم حالا باز هم تحقیق کنند، ولی اینکه الآن می‌گوییم که بخوانید شما گزارش مفصل است، ولی اینکه شکستگی جمجمه و ... را رد کردند پس تا وقتی که آن کمیته‌های تحقیق قطعی اعلان نظر نکردند ما حق نداریم بگوییم کتک خورده این یک نکته. نکته دوم ظاهراً دوستان اصل را بر این گذاشتند که همه آقایان و خانم‌هایی که در مبارزه با بی حجابی در نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند این‌ها همه آدم‌های بداخلاق، بد دهن، نه خیر این جوری نیست من خود آقای پزشکیان که آدم بسیار مردمی است رفتارهایش را دیدم و این مردمی بودنش هم تحسین می‌کنم. ایشان اگر می‌تواند نیم ساعت به جای یکی از مأموران ایفای وظیفه کند به خدا نمی‌تواند به قدری این‌ها آدم‌های صبوری اند به قدری این‌ها آدم‌های زحمت کشی هستند همه زحمات این‌ها را داریم به خاطر اتفاقی که هنوز مقصر بودنش نیروی انتظامی نیست اینجا و جا‌های دیگر الآن پر شده. البته لندنی‌ها شروع کردند که نیروی انتظامی خشن است بد دهن است فحاش است بلد نیست کی گفته، آن کسانی که دارند در آن لباس خدمت می‌کنند که اگر نبودند الآن فساد و فحشا مملکت ما را برداشته بود این‌ها بدون حمایت قانونی بدون حمایت قضائی بدون حمایت رسانه‌ای فقط به اتکاء به خدا دارند کار می‌کنند به فرض یک مورد این مأمور دست یک خانمی را گرفته باشد که خطاست آیا درست است که به خاطر خطای یک مأمور، ما همه این‌ها را زیر سؤال ببریم من از آقای دکتر می‌پرسم اگر خدای نکرده پزشکی زیر میزی گرفت که ایشان می‌دانند یعنی چی اگر خدای ناکرده پزشکی خدای نکرده در حوزه امانتداری ناموسی ببینید می‌خواهم بگویم ایشان متوجه خودشان دقیقاً می‌دانند که نکته ام چی است من بحثم آقای دکتر نیست.

پزشکیان: من نیروی انتظامی را در این رابطه مقصر نمی‌دانم من گفتم روش کار روش درستی نیست این روش یک قسمتش به این‌ها رسیده الآن برادر عزیزمان از مجلس که مرکز تحقیقات بوده آقای محبی داشت می‌فرمود می‌گفت که شصت و چند درصد تعامل است تعامل فرهنگی را با این‌ها کی باید داشته باشد.

کوشکی: قانونگذار اصلاً بیاید بگوید ما سازمان تبلیغات داریم وزارت ارشاد داریم آموزش و پرورش داریم، وزارت علوم داریم این‌ها را مأمور کند آن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که بالا دستی تلقی می‌شود برای ۲۶ دستگاه وظیفه تعیین شده ۲۵ دستگاه دیگر آن در این زمینه هیچ گامی برنداشتند خب حالا ببینید یک دستگاهی به نام نیروی انتظامی بعد فراموش نکنیم نیروی انتظامی بیش از ۵۰ وظیفه دارد. یکی از این وظایف بحث عفاف و حجاب است آن هم اختیار بهش ندادند قانونگذار نیامده روی آن تدوین کند خودش هم که بخواهد در این زمینه آیین نامه بگذارد چی می‌شود. نتیجه این می‌شود که ۲ مورد، ۳ مورد، ۱۰ مورد تخلف مأمور را رسانه‌های لندنی فضای مجازی ولنگار تعمیم دادند و کار به اینجا رسیده که همه می‌آیند می‌گویند نیروی انتظامی در این زمینه خطاکار است.

مجری: پس شما می‌فرمایید که مجلس باید ورود بکند؟

کوشکی: حتما ورود کند آن ۲۶ دستگاه که مشخص شده ۲۵ تا لطفاً وظایفشان را انجام بدهند اگر هم می‌بینند که اشکال دارد قانون را عوض کنند برخلاف صحبت آقای محبی اتفاقاً.

مجری: مجلس الآن در این حوزه‌ای که می‌فرمایید باید کار خاصی را انجام بدهد؟

کوشکی: بله باید قانون تصویب کند و طرح بدهد. نمایندگان منتظر لایحه از طرف قوه قضائیه، دولت نشوند.

برچسب ها: مهسا امینی گشت ارشاد صداوسیما محمد صادق کوشکی مسعود پزشکیان
ارسال نظر
ناشناس
۰۴:۵۵ - ۰۱ مهر ۱۴۰۱
دیگر وقتی نمانده است
آخرین اخبار