۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
تعداد بازدید: ۵۱۵۳۴
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: با شرکتی دانش‌بنیان جهت شناسایی انشعابات غیرمجاز در حال همکاری هستیم و همچنین، با دانشگاه شریف همکاری جهت استفاده از فیبر نوری برای پایش خطوط را آغاز کرده‌ایم و تست استفاده از فیبر نوری نیز با موفقیت انجام شده و به دنبال استفاده از این روش برای خطوط اصلی انتقال نفت خام و فرآورده هستیم.
کد خبر: ۲۱۹۸۳
همکاری شرکت دانش بنیان برای کشف انشعابات غیر مجاز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشستی خبری اظهار داشت: مجموع طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده در ایران بالغ بر ۱۴ هزار کیلومتر است و در سال گذشته در مجموع ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال نفت و فرآورده در پهنه ایران داشته‌ایم که از این مقدار ۶۸ میلیارد لیتر نفت خام و ۶۰ میلیارد لیتر فرآورده‌های نفتی بوده است.

وی افزود: در شش ماهه نخست سال گذشته میزان انتقال نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی به ترتیب ۳۳ میلیارد لیتر و ۳۰ میلیارد لیتر بود که این مقادیر در ۶ ماهه نخست سال جاری به ترتیب به ۳۴.۵ میلیارد لیتر و ۳۱.۷ میلیارد لیتر رسید؛ در واقع در نیمه نخست سال جاری در مجموع بیش از ۶۶ میلیارد لیتر نفت هام و فرآورده توسط خطوط لوله در کشور انتقال داده شده است.

رحیمی با بیان اینکه "حدود ۵۹ درصد انتقال فرآورده‌های نفتی کشور با خط لوله انجام می‌شود"، گفت: با توسعه خطوط لوله و احداث خطوط جدیدی مثل تابش و فارس که تفاهم‌نامه‌های مربوط به آن‌ها در دولت سیزدهم به امضا رسیده، سهم انتقال نفت خام و فرآورده با خطوط لوله افزایش یافته و به همین نسبت به تردد تانکر‌های جاده‌پیما کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: جابه‌جایی ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده که سال گذشته توسط خطوط لوله انجام شده، برابر با تردد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفتکش ۳۰ هزار لیتری است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران هزینه جابه‌جایی نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی توسط خطوط لوله را به طور متوسط در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۰۰ ریال به ازای هر لیتر اعلام کرد و گفت: این رقم در سال جاری افزایشی ۳۸ درصدی دارد.

وی افزود: با وجود آنکه نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را از جنوبی‌ترین نقاط کشور به شمالی‌ترین نقاط کشور انتقال می‌دهیم، هزینه انتقال توسط خطوط لوله، یک‌پنجم هزینه انتقال توسط تانکر‌های جاده‌پیما است.

رحیمی بحث سرقت از خطوط لوله انتقال نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را یکی از دغدغه‌های کلان کشور دانست و گفت: با افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و با توجه به کاربرد‌های نفت‌خام، سرقت از خطوط لوله نفت و فرآورده افزایش ده‌ها برابری داشته و درحال حاضر تقریبا هر هفته یک انشعاب غیرمجاز را در کشور کشف می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه انشعاب غیرمجاز و سرقت از خطوط لوله افزایش داشته، ولی اغلب این موارد به سرعت کشف و با آن برخورد می‌شود؛ همچنین روش‌های مختلفی را برای رصد و جلوگیری از این موارد در دستور کار داریم که از جمله آن، ساخته شدن پیگ انشعاب توسط متخصصان داخلی است که مراحل تستس آن در حال انجام است؛ همچنین ساخت یک تجهیز جدید سخت‌افزاری به‌منظور کشف انشعابات غیرمجاز است که می‌تواند با حدود تقریبی ۳۰۰ متری، محل انشعاب غیرمجاز را شناسایی کند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تصریح کرد: با شرکتی دانش‌بنیان جهت شناسایی انشعابات غیرمجاز در حال همکاری هستیم و همچنین، با دانشگاه شریف همکاری جهت استفاده از فیبر نوری برای پایش خطوط را آغاز کرده‌ایم و تست استفاده از فیبر نوری نیز با موفقیت انجام شده و به دنبال استفاده از این روش برای خطوط اصلی انتقال نفت خام و فرآورده هستیم.

رحیمی از خط ۲۶ اینچ دوم بندرعباس به رفسنجان به عنوان یکی از پروژه‌های مهم نام برد و گفت: درحال حاضر فرآورده‌های نفتی تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه بندرعباس با استفاده فول ظرفیت از یک خط موجود به سمت رفسنجان منتقل می‌شود که بعضا برای استفاده کامل از ظرفیت این خط، از روان‌کننده استفاده می‌کنیم؛ اما با بهره‌برداری از خط دوم، که تا پایان سال جاری محقق می‌شود، ظرفیت انتقال با خط لوله در این مسیر مهم، افزایش می‌یابد.

وی افزود: متوسط عمر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده در جهان ۳۰ سال است و این عدد در کشور ما برای خطوط لوله انتقال نفت‌خام ۳۲ سال و برای خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی ۳۵ سال است؛ البته ما خطوطی داریم از سال ۱۳۴۱ و ۱۳۳۵ نیز در مدار بهره‌برداری هستند، اما با روش‌های مختلف، بهره‌برداری از این خطوط بدون مشکل در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران خاطرنشان کرد: در برخی مسیرها، خطوط لوله‌ای که نیازمند جایگزینی هستند را با احداث خطوط لوله جدید، جایگزین می‌کنیم که نمونه آن در مسیر سبزآب - نظامیه با احداث خط لوله جدید و جایگزینی با خط قبلی که دچار خوردگی شدید شده، در حال انجام است.

رحیمی با بیان اینکه زیرساخت‌های آغاز و انجام سوآپ نفت‌خام و فرآورده را در کشور داریم، گفت: از مسیر شمال کشور از اسکله‌های نکا و نوشهر می‌توانیم نفت‌خام و فرآورده را جهت سوآپ دریافت کرده و جهت مصرف یا انتقال به داخل کشور از مسیر‌های مختلفی، چون خط لوله نکا به ری و نوشهر به چالوس استفاده کنیم و در صورت نیاز می‌توان ظرفیت انجام سوآپ را افزایش داد؛ اما تا امروز هیچ ابلاغی در خصوص انجام سوآپ به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نداشته‌ایم.

انتهای پیام/تسنیم.

برچسب ها: شرکت پالایش و پخش
ارسال نظر
آخرین اخبار