۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
تعداد بازدید: ۶۵۱۱۳
کتاب «استیون اسپیلبرگ و فلسفه» با گردآوری و تدوین دین کوالسکی و ترجمه سیدحسن شریعتی توسط نشر کرگدن منتشر شد.
کد خبر: ۲۲۳۹۶

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نشر کرگدن کتاب «استیون اسپیلبرگ و فلسفه» Steven Spielberg and Philosophy با گردآوری و تدوین دین کوالسکی و ترجمه سیدحسن شریعتی را در ۳۵۶ صفحه و بهای ۱۵۰ هزار تومان منتشر کرد.

اسپیلبرگ درمقام فیلسوف/معرفت‌شناسی تکوینی در آثار خالق هوش مصنوعیدر باب مسئله سینما و فلسفه مباحث مهمی مطرح شده است. عمده فیلسوفان و اندیشمندان عصر جدید نیز در موضوع سینما، فلسفه‌ورزی کرده و سینما و فیلم را نوعی از اندیشیدن نام گذاشته‌اند.

اما اگر فلسفه‌ورزی مستلزم اقامه برهان و دفاع از مقدمات و تحلیل منطقی پیش‌فرض‌هاست، به نظر می‌رسد در نقطه مقابل کاری است که بیننده عادی فیلم انجام می‌دهد. اگر چنین است، پس به چه معنا می‌توان از رابطه سینما و فلسفه سخن گفت؟ آیا سینما می‌تواند منشأ فلسفه‌ورزی باشد؟ آیا سینما می‌تواند پرسش‌هایی فلسفی مطرح کند و گاه به آنها پاسخ دهد؟

نزد آمریکایی‌ها هیچ فیلمسازی به‌اندازه استیون اسپیلبرگ بر فرهنگ عمومی تأثیر نگذاشته است. او سازنده موفق‌ترین ملودرام‌های سینمای امریکاست. این کتاب بررسی و ارزیابی کارنامه سی ساله اسپیلبرگ است، نه از پشت لنز دوربین و نظریه‌های نقد فیلم، که از پشت لنز فلسفه. خواننده، احتمالاً ناباورانه، درخواهد یافت که فلسفه چیزی است که به آن عمل می‌کنیم نه انبوه دانسته‌هایمان.

کتاب «استیون اسپیلبرگ و فلسفه» شامل مجموعه مقالاتی است به قلم نویسندگانی که کارشان تدریس و تحقیق فلسفه است. در هر مقاله، یکی از موضوعات و مسائل فلسفی در آثار اسپیلبرگ به بحث گذاشته می‌شود، موضوعاتی مانند متافیزیک، معرفت‌شناسی، اخلاق، ارزش‌شناسی، زیبایی‌شناسی، فلسفه سیاسی، فمینیسم و فلسفه ذهن. با توجه به غنای موضوعات بجز اهالی فلسفه و منتقدان حرفه‌ای فیلم، نوآموزان و علاقه‌مندان غیرمتخصص فلسفه نیز در زمره مخاطبان آنها هستند.

در پایان کتاب پیوستی وجود دارد که به بحث درباره ارتباط فیلم‌های اسپیلبرگ و فلسفه کمک می‌کند. «فهرست شیندلر»، «آمیستاد»، «هوش مصنوعی» و «گزارش اقلیت» چهار فیلم از شاخص‌ترین آثار اسپیلبرگ هستند. در این پیوست، خلاصه‌ای از هر فیلم و مباحث و پرسش‌های فلسفی مربوط به آن آمده است که برای استفاده در انجمن‌های سینمایی، مراکز نقد و بررسی کتاب و استفاده در کلاس‌های فلسفه کارآمد است./مهر

برچسب ها: نشر کرگدن تازه های نشر سینمای آمریکا ترجمه استیون اسپیلبرگ
ارسال نظر
آخرین اخبار