۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
تعداد بازدید: ۱۲۵۵۳۹
حجت‌الاسلام خسروپناه رئیس شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه گفت: وقتی سخن از حکمرانی فرهنگی به میان می‌آید می‌توان به نمایش فاخر و حکیمانه "فصل شیدایی" اشاره کرد، اما متأسفانه متولیان فرهنگی از آن به‌دورند.
کد خبر: ۲۲۵۶۹

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بیست و یکمین فصل از نمایش میدانی «فصل شیدایی» با روایت وقایع مختلف از جمله خلقت انسان، نشانه‌های ظهور، ورود حضرت معصومه (س) به قم و رشادت‌های شهید زین‌الدین، در شهر قم به‌ روی صحنه می‌رود.

بیست و یکمین فصل از نمایش میدانی «فصل شیدایی» در شهر قم به روی صحنه می رود

حجت‌الاسلام خسروپناه رئیس شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی به ابعاد درونی و گفتمانی این نمایش اشاره و از برگزارکنندگان آن تقدیر کرده است. در زیر یادداشت او را می‌خوانید:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
«إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»

خدای متعال توفیق حضور در فصل شیدایی را که یک نمایش میدانی و چندرسانه‌ای و معرفتی و بصیرتی و هنری بود؛ نصیب این کمترین ساخت. این نمایش که به‌همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و با همکاری هنرورزان و سربازان انقلابی و ولایی ساخته شد، کاری است ارزشمند با صورت و معنایی فاخر و صدابرداری و نورپردازی فنی و داستانی پرمحتوا.

این هنرنمایی، گزارشی زیبا و فنی از سیر آفرینش آدم تا ورود حضرت معصومه و نشانه‌های ظهور و قیام امام خمینی و رشادت‌های لشکر علی‌بن ابی‌طالب و سردار زین‌الدین بود، نمایشی که در بیست و یک استان اجرا شد و ۱۷ شب در شهرستان قم با بیش از ۵ هزار تماشاچی در هر شب نمایش داده شد و شب پایانی با بیش از ۱۰ هزار تماشاچی که نشان از مقبولیت مردمی این اثر فاخر داشت.

فصل شیدایی، روایت آدمی و حکایت رنج و دلالت سلسلة العشاق آدم تا نشانه‌های ظهور است. چقدر زیبا عظمت پنج نور آل‌عبا و نقش آن‌ها در رفع نیازمندی آدم و نوح و ابراهیم به پنج سرور آل‌عبا و حکمت ذبح اسماعیل به نمایش گذاشته شد!

بعثت پیامبر اعظم (ص) و واقعه غدیر خم و حمله ناجوانمردانه به بیت زهرای مرضیه (ع) و تشییع شبانه و غریبانه آن بانوی بزرگوار و حادثه کربلا و غربت و شهادت امام حسین‌بن علی (ع) دل‌های حاضران را عاشورایی می‌کرد. سفر امام رضا (ع) و حدیث سلسلة الذهب و بیان پیوند ولایت با توحید و هجرت فاطمه معصومه (س) به قم که سرآغاز رشد تشیع در ایران بود و چگونگی تزویر مأمون در شهادت کاروان و بیماری و شهادت آن بانوی بزرگوار در قم، بسیار عالی نمایش داده شد.

اشاره به ضرورت تربیت فرزندان توسط خانواده‌ها در این اثر فاخر، درس تربیت در این هنر حکمی بود. یاد شهیدان در فصل شیدایی به آزادگان، حیات معنوی دمید. این‌گونه برنامه‌ها برای ثبات معنا و معنویت خانواده‌ها بسیار مؤثر است.

وقتی سخن از حکمرانی فرهنگی به میان می‌آید یعنی همین آثار فاخر حکیمانه که متأسفانه متولیان فرهنگی از آن به‌دورند. نظریه حکمرانی فرهنگی مبتنی بر حکمت نبوی و علوی و ولوی به‌معنای سیاست‌ها، مقررات، ساختارها، گفتمان‌سازی، نظارت، اصلاح و خدمات در یک بسته نظام‌مند با رویکرد حکمت اسلامی دیده شود.

خداوند توفیق روزافزون به نویسندگان و هنرورزان و کارگردان این نمایش حکیمانه جناب سعید اسماعیلی و مدیر سازمان اوج برادر و عزیزدلم جناب احسان حسنی عنایت کند که توانستند علاوه بر تأثیر تربیتی و معرفتی، یاد ۶۰۹۰ شهید استان قم را گرامی بدارند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ دست‌بوس جهادگران فرهنگی؛ عبدالحسین خسروپناه دزفولی/ تسنیم

بیست و یکمین فصل از نمایش میدانی «فصل شیدایی» در شهر قم به روی صحنه می رود

برچسب ها: فرهنگ اسلامی هنرهای نمایشی
ارسال نظر
آخرین اخبار