۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
تعداد بازدید: ۹۰۳۱۷
به دلیل ابهام در تمدید قرارداد، بیمه‌گرها از تمدید قرارداد خودداری کردند به همین دلیل بخشی از ترانزیت کالاهای خارجی متوقف شده و در نهایت موجب نارضایتی صاحبان کالا شده است.
کد خبر: ۲۲۵۷۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در سال‌های اخیر بنا بر توافق بیمه مرکزی و گمرک و بر اساس آیین‌نامه‌های ۸۶ و ۸۹ گمرک، شرکت‌ها موظف هستند که برای پروسه ترانزیت و ورود موقت کالا از بیمه نامه (بن بیمه) استفاده کنند. استفاده از بن بیمه در ماده ۶ آیین‌نامه قانون امور گمرکی گنجانده شده است. بیمه‌نامه شامل یک قرارداد سه‌جانبه بین بیمه‌گر، ذی‌نفع (گمرک)، شرکت‌های حمل‌ونقل و تشکل‌ها و انجمن‌ها می‌شود. این قرارداد‌ها چند سالی است که بسته می‌شوند و در یکی دو سال اخیر بیمه‌گر‌هایی که در این قرارداد‌ها حضور فعال داشته‌اند عمدتاً شامل بیمه پ، بیمه د و بیمه‌ی آ بودند، همچنین حدود یک سالی است که این قرارداد‌ها حدود ۴۵ روز به ۴۵ روز تمدید می‌شوند.

تعیین تکلیف بیمه مرکزی درخصوص ابهامات تضمین ترانزیت

اخیراً در تاریخ سی‌ام شهریورماه سال جاری که زمان تمدید قرارداد برای مهرماه فرا رسیده بود، به دلیل یکی دو بندی که به این قرارداد‌ها اضافه شده بود، بیمه‌گر‌ها از تمدید قرارداد خودداری کردند و قرارداد را امضا نکردند، به همین دلیل بخشی از ترانزیت کالا‌های خارجی متوقف شده و در نهایت موجب نارضایتی صاحبان کالا شده است.

بلافاصله پس از این جریان، بیمه البرز که از سال ۹۹ نیز با گمرک قرارداد داشته است طبق قرارداد جدید شروع به عرضه بیمه‌نامه مربوط به ترانزیت خارجی، داخلی و ورود موقت کرده است، اما نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد و مورد غفلت قرار گرفته این است که اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید با اطلاع رسانی قبلی باشد، در واقع تشکل‌ها و انجمن‌هایی که با بیمه‌ها قرارداد دارند (مثلاً ۸۰۰ شرکت از یک قرارداد با بیمه‌گر استفاده می‌کردند)، اما به یک باره از تاریخ یکم مهر ماه گفته شد که این قرارداد به‌خاطر حضور آن بیمه‌گر‌ها امضا نمی‌شود و در نهایت ترانزیت کالا‌ها متوقف می‌شود.

فعالان مرتبط با شرکت‌های حمل‌ونقل اعتقاد دارند بیمه‌گذار‌ها باید حق انتخاب داشته باشند، طبیعتاً نمی‌شود به‌خاطر موضوعات، سقف تعهدات یک بیمه را بالا ببرند و آن بیمه بتواند انحصار بازار را دست بگیرد و حق انتخاب برای انجمن‌ها و تشکل‌ها از بین برود، این درحالی است که گمرک ایران به‌دنبال توزیع بازار بیمه ترانزیت بین تمام شرکت‌های بیمه‌گر است و این موضوع با مقاومت‌هایی روبرو شده است.

گفتنی است، اوایل مهر ماه مدیرکل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی در مکاتبه‌ای با مدیران عامل شرکت‌های سهامی بیمه اعلام کرد، حسب مستندات ارسالی توسط برخی از شرکت‌های بیمه، گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام به ارائه نمونه قرارداد‌های جدیدی برای بیمه رویه‌های گمرکی به شرکت‌های بیمه نموده است که در موارد متعددی با آیین‌نامه‌های مصوب شورای‌عالی بیمه در تعارض می‌باشد.

جزئیات آخرین نامه گمرک به بیمه‌ها

بنا بر مکاتبات اخیر گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اعلام آمادگی آن سازمان برای انعقاد قرارداد بیمه تعهد پرداخت حقوق ورودی عبور کالای خارجی، بیمه تامین تعهدات در رویه عبور داخلی کالا و بیمه تامین تعهدات گمرک در رویه ورود موقت وسیله نقلیه با کلیه شرکت‌های بیمه متقاضی، همانگونه که قبلا در قالب بند (۱) توافقات جلسه روز سه شنبه مورخ ۱۹/۰۷/۱۴۰۱ که با حضور نمایندگان محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصاد و دارایی در محل بیمه مرکزی ج. ا. ایران مقرر گردید، تمدید قرارداد‌های مذکور یا انعقاد قرارداد جدید با رعایت مفاد آیین نامه‌های شماره ۸۶ و ۸۹ مصوب شورای عالی بیمه و چارچوب ابلاغی بیمه مرکزی ج. ا. ایران بلامانع است./ تسنیم

برچسب ها: بیمه مرکزی حمل و نقل ترانزیت
ارسال نظر
آخرین اخبار