۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
تعداد بازدید: ۶۶۷۹۸
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: درست است که در آینده مشاغلی از بین می‌رود اما ۷۸ میلیون شغل جایگزین می‌شود و شغل‌های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل‌های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش‌های مورد نیاز را ارائه کنیم.
کد خبر: ۲۲۶۸۵

آموزش بیش از ۸۳۳ هزار نفر از متقاضیان مهارت آموزی/ در آینده ۷۸ میلیون شغل جایگزین می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، غلامحسین حسینی نیا، داشتن مهارت را بخش مهمی از روند رسیدن به موفقیت در زندگی بیان کرد و افزود: در شش ماهه نخست سال ۴۳۰ هزار و ۸۵۴ نفر در بخش خصوصی (مؤسسات کارآموزی آزاد) و ۴۰۲ هزار و ۴۴۵ نفر در بخش دولتی موفق به کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای شده‌اند.

وی رسیدن به بهترین نتایج را منوط به بهترین عملکرد و داشتن بهترین عملکرد را در گرو بهترین مهارت برشمرد و تصریح کرد: سازمان، متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی با ۱۹ گروه مخاطب و هدف است و آموزش‌های مهارتی در ۶۴۶ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی (ثابت و شعب شهری)، ۴۸۰۳ کارگاه آموزشی و ۱۲ هزار و ۱۹۴ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد فعال در ثبت نام کارآموز با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و گسترش چتر مهارتی ارائه می‌شود.

معاون وزیر کار تصریح کرد: سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی است اما اطمینان از داشتن مهارت‌های مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک کند نیز بسیار مهم است.

وی با اشاره به ۱۰ هزار و ۹۶ عنوان استاندارد در قالب شغل و شایستگی، سند حرفه و ایران مهارت در سازمان، اظهار کرد: تعداد ۱۲۹ هزار و ۱۵۸ نفر زن و ۲۷۳ هزار و ۲۸۷ نفر مرد در بخش دولتی و ۲۸۸ هزار و ۴۱۴ نفر زن و ۱۴۲ هزار و ۴۴۰ نفر مرد در بخش خصوصی، در این آموزش‌ها ثبت نام کرده و پس از گذراندن مراحل آموزشی جهت سنجش مهارت معرفی شده‌اند.

حسینی‌نیا با تأکید بر ارتقا منزلت و صلاحیت حرفه‌ای مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت آموزی و زمینه‌ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور هستند و ارائه آموزش‌های مهارتی در این سازمان توسط ۲۷ هزار و ۹۹۷ مربی ماهر انجام می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: مؤلفه‌های شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیت‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌های موردنیاز شغل‌های جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند لذا استانداردهای شغل و شایستگی در این سازمان، بر اساس این مولفه‌ها تدوین می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را از دیگر کلان برنامه‌های مؤثر سازمان در اشتغال پذیری و پایداری اشتغال با همکاری اصناف شریف کشور خواند و اظهار کرد: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌وری ملی می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار، گفت: ما آموزش و ارتقا مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال می‌کنیم و ۸۷ هزار و ۸۵۷ نفر دوره در شش ماه نخست سال جاری موفق به کسب و ارتقا مهارت‌های مورد نیاز در حوزه صنایع، اتحادیه‌ها، اصناف و … شده اند.

حسینی نیا، افزود: مؤلفه‌های شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیت‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌های مورد نیاز شغل‌های جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پایان گفت: درست است که در آینده مشاغلی از بین می‌رود اما ۷۸ میلیون شغل جایگزین می‌شود و شغل‌های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل‌های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش‌های مورد نیاز را ارائه کنیم./ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

برچسب ها: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور غلامحسین حسینی نیا مهارت آموزی
ارسال نظر
آخرین اخبار