۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
تعداد بازدید: ۱۳۱۰۴۳۰
کارشناس امور بانکی گفت:به دلیل کج کار کردی و ناترازی‌های جدی که در شبکه بانکی کشور وجود دارد دخل و خرج نظام بانکی با یکدیگر هم خوانی ندارد.
کد خبر: ۲۲۷۸۷

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آقای اصغر بالسینی گفت:موضوع به روز رسانی تسهیلات کلان که نظام بانکی پرداخت می‌کند و بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر این گزارش‌ها را سه ماه یکبار به روز رسانی می‌کند دارایی اهمیت از چندین جهت است. باید به این نکته توجه شود نقشی که نظام بانکی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند بسیار جدی است و همین مسئله ضرورت نظارت بر این سیستم را بیشتر می‌کند.

علت مقاومت بانک ها برای پرداخت تسهیلات خرد
او گفت:واقعیت این است که در دهه‌های اخیر قدرت خلق نقدینگی که توسط نظام بانکی به وجود آماده بسیار بالا است این مسئله یک توانایی به نظام بانکی در خلق نقدینگی و گزینش در نحوه تخصیص منابع بانکی داده است در اقتصاد ایران حدود ۹۰ درصد تامین مالی از طریق سیستم بانکی است به همین دلیل موضوع نظارت بر عملکرد سیستم بانکی بسیار مهم است.

بانک‌ها از خلا‌های قانونی بهره می‌برند!

او می‌گوید:با توجه به تجاربی که نظام بانکی داشته از روش‌های مختلفی برای دور زدن قانون و استفاده از خلا‌های قانونی که وجود دارد برای مسئله پرداخت تسهیلات بهره برده است به عنوان مثال بر اساس قوانین بانک مرکزی مجموع خالص تسهیلاتی که یک موسسه اعتباری می‌تواند به اشخاص مرتبط با خودش بپردازد (شرکت‌های زیر مجموعه) نباید از ۴۰ درصد سرمایه پایه آن موسسه بیشتر شود.

بالیسنی گفت:فرض کنید یک بانک سرمایه پایه اش دو هزار میلیارد تومان است بر اساس قانون این بانک می‌تواند حداکثر ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دهی داشته باشد این مسئله یک قید برای نظام بانکی ایجاد می‌کند. بانک‌ها برای این که در دام نظارتی بانک مرکزی نیفتند از روش‌های مختلفی برای دور زدن این مسئله استفاده می‌کنند. یکی از متداول‌ترین روش‌ها که ضرورت دارد بانک مرکزی روی آن حساسیت داشته باشد این است که بانک‌ها به صورت ضربدری به شرکت‌های زیر مجموعه یک دیگر اقدام به اعطای تسهیلات می‌کنند.

او گفت:به طور مثال بانک الف سقف ۴۰ درصدی خودش پر شده به بانک ب تسهیلات می‌دهد و بانک ب تسهیلات به زیر مجموعه الف پرداخت میکند این مسئله باعث می‌شود بانک‌ها اقدام به تامین مالی بسیاری از پروژه‌های خودشان از طریق تسهیلات کنند. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۰ بانکی را داریم که بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکتی داده که وابسطه به بانک دیگری بوده است. بر اساس صورت‌های مالی که منتشر شده یکی دیگر از بانک‌های خصوصی به بانک خصوصی دیگر در همین مدت هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

او می‌گوید:نکته دیگر این که نظام بانکی برخلاف تمام تأکیدات دولت مبنی بر این که تسهیلات برای وام ازدواج، مسکن و ... داده شود به شدت در این زمینه مقاومت می‌کند بر اساس آنچه خود وزیر مسکن آقای رستم قاسمی اعلام کرده تقریبا عملکرد نظام بانکی در اعطای تسهیلات در نهضت مسکن ملی نزدیک به صفر بوده است. به دلیل کج کار کردی و ناترازی‌های جدی که در شبکه بانکی کشور وجود دارد دخل و خرج نظام بانکی با یکدیگر نمی‌خواند به همین دلیل بانک هابه شدت راغب هستند که تسهیلات خودشان را در حوزه‌هایی که در آمد زایی بیشتری برای خودشان دارد پرداخت کنند و به همین دلیل پرداخت تسهیلات خرد دچار مشکلات جدی است.

او گفت:تجربه نشان داده میزان سوخت و از بین رفتن تسهیلات در بخش خرد تقریبا نزدیک به صفر است، اما این عدد در تسهیلات کلان نسبت بیشتری دارد باتوجه به این موارد به نظر می‌رسد اگر چه اعلام لیست دریافت کنندگان تسهیلات کلان موضوع مهمی و بسیار کمک کننده به شفافیت در حوزه بانکی است، اما با توجه به نقش جدی بانک‌ها در اقتصاد از آن مهم‌تر این است که باید به جد در خصوص موضوعات مطرحه نهاد‌های ناظر ورود و نظارت جدی داشته باشد./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: شبکه بانکی تسهیلات خرد
ارسال نظر
آخرین اخبار