۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۷۹۱۰۳
حسین دارابی کارگردان فیلم «هناس» گفت: به نظرم هر کس که بتواند یک روایت درست و خوب و غیرالکن در صد ثانیه بگوید و حس مخاطب را برانگیزاند حتماً در فیلم بلندش هم می‌تواند موفق شود.
کد خبر: ۲۲۸۸۸

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حسین دارابی یکی از کارگردان‌هایی است که در جشنواره فیلم ۱۰۰ حضورداشته و در دوره یازدهم با فیلم «چشم‌به‌راه» جایزه بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرده است. این کارگردان درباره ساخت فیلم کوتاه صدثانیه‌ای گفت: ساختن فیلم در زمان صد ثانیه خیلی سخت است. اینکه بتوانی یک موضوع را در زمان کم جا بیندازی و روایت کنی، هم در کارگردانی و هم در متن، کار راحتی نیست. به همین دلیل جشنواره فیلم ۱۰۰ به‌شدت می‌تواند جریان‌ساز باشد، به‌شرط اینکه همان‌طور که در سال‌های قبل تلاش‌هایی در این زمینه داشت در ادامه هم بتواند برای پخش فیلم‌ها فکری کند.

راه رسیدن به ساخت فیلم بلند

کارگردان فیلم سینمایی «هناس» درباره تجربه خود از ساخت فیلم کوتاه صدثانیه‌ای گفت: من فیلم‌های زیادی ساخته بودم تا رسیدم به فیلمی که در جشنواره فیلم صد به‌عنوان برگزیده انتخاب شد. این خودش یک فن است و تمرین می‌خواهد. من فیلم‌های زیادی ساختم تا بفهمم چطور می‌شود در صد ثانیه یک قصه را روایت کرد.

وی افزود: پیشنهادم به افرادی که می‌خواهند کار کنند این است که فیلم صدثانیه‌ای زیاد ببینند تا فرمتش را بشناسند بعد تلاش کنند سوژه‌هایی که دارند را در فضای ۱۰۰ ثانیه‌ای بیاورند. درنهایت هم تولید و تدوین این‌گونه فیلم‌ها خیلی مهم است. این‌که چطور مونتاژ کنی که هم الکن نشود هم زمانش بالا نرود به نظرم نیاز به تمرین و کار کردن دارد تا فیلم‌ساز بتواند بفهمد در صد ثانیه چطور باید روایتش را بگوید.

حسین دارابی در ادامه بابیان اینکه من برخلاف عده‌ای معتقدم کسی که بتواند فیلم صدثانیه‌ای خوبی بسازد فیلم بلند خوبی هم می‌تواند بسازد گفت: برخی می‌گویند تیزر و فیلم کوتاه خیلی به فیلم بلند ربطی ندارد. من برعکس فکر می‌کنم؛ به نظرم هر کس که بتواند یک روایت درست و خوب و غیرالکن در صد ثانیه بگوید و حس مخاطب را برانگیزاند حتماً در فیلم بلندش هم می‌تواند موفق شود. این‌ها خیلی به هم مربوط هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «مصلحت» تأکید کرد: قبول دارم فیلم کوتاه و بلند باهم خیلی تفاوت دارند، ولی اصل همه این‌ها روایت کردن و قصه گفتن است و اگر شما بتوانی در اشل کوچک فیلم کوتاه درست روایت کنی که به نظر خیلی از سخت‌تر از فیلم بلند است در اشل‌های بزرگ‌تر خیلی دستت بازتر است و می‌توانی همان را ادامه و بسط بدهی.

دارابی از ایجاد ارتباط و شناخته شدن استعداد‌های جوان به‌عنوان یکی از ویژگی‌های جشنواره‌های معتبر ازجمله جشنواره ۱۰۰ نام برد و گفت: قطعاً شما وقتی وارد یک جشنواره معتبر می‌شوید بالاخره فیلمی که ساختید دیده می‌شود، افرادی تو را می‌بینند و می‌شناسند. تهیه‌کننده و ارگان‌ها و مدیرانشان هم شمارا پیدا می‌کنند و این به‌شدت کمک‌کننده است و شما می‌توانید روابطی پیدا کنید که فیلم ساخت فیلم بلند را شروع کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اولین فیلمی که ساختم را به جشنواره عمار دادم و آنجا جایزه گرفت و همان‌جا با آقای شفاه آشنا شدم که برای فیلم‌های بلندم حمایتم کرد. پس جشنواره خیلی مهم است هم برای اینکه فیلم‌ساز‌ها همدیگر را پیدا کنند و هم برای اینکه استعداد‌ها شناخته شوند./ صدا و سیما

برچسب ها: فیلم سینمایی فیلم کوتاه فیلم بلند
ارسال نظر
آخرین اخبار