۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
تعداد بازدید: ۱۷۹۱۸۶
پایگاه خبری تحلیلی خطوط گزارش می‌دهد؛
کارگران ساختمانی بخش بزرگی از جامعه کارگران کشور هستند که در شرایط اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا و تحریم‌های اقتصادی که کار‌های عمرانی و پروژه‌های ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار داده است، مشکلات فراوان معیشتی و کاری را تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۲۳۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مسائل مختلف مانند بیمه کارگران ساختمانی، شرایط کار سخت و زیان‌آور، حمایت‌های لازم از نهاد‌های مرتبط و اشتغال پایدار از مشکلات مرتبط با کارگران ساختمانی است و بخش قابل توجهی از مطالبات آن‌ها نیز در ارتباط با این مسائل است.
با توجه به ماهیت و جایگاه متزلزل اشتغال کارگران ساختمانی و فصلی، نوسانات در حوزه‌های اثرگذار اقتصادی در اشتغال این بخش از جامعه کار، اشتغال و معیشت کارگران ساختمانی همواره تحت تاثیر متغیر‌های مختلف اقتصادی و محیطی است و این بخش از کارگران همواره با این مشکلات خاص روبرو هستند.

۱۵ درصد از کارگران ساختمانی، کارگران فصلی هستند
با نگاهی به آمار، می‌بینیم که ۱۵ درصد از کارگران ساختمانی را کارگران فصلی تشکیل می‌دهند که این بخش از جامعه کار، مشکلاتی مانند عدم اشتغال ثابت، کاهش اشتغال موجود در فصول سرد همراه با کاهش فعالیت‌های ساختمانی، مسائل بیمه‌ای، موارد حمایتی و نبود متولی مشخص در بحث ساماندهی را تجربه می‌کنند و نگاهی به مشکلات حوزه کارگران ساختمانی و فصلی، خلاء توجه و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اثربخش در حوزه اشتغال و معیشت آن‌ها را نمایان کرده و ضرورت توجه دولت و نهاد‌های مرتبط با این حوزه را مشخص می‌کند.
مشکلات این بخش از جامعه کار در دهه‌های گذشته و ناشی از کم‌توجهی و عدم سیاستگذاری برای این دسته از جامعه کارگری است وضرورت توجه و اهمیت به اشتغال، بیمه، بیمه بیکاری، حمایت‌ها و قانونگذاری‌ها در این حوزه بیشتر از همیشه دیده می‌شود.

پوشش بیمه‌ای حدود یک میلیون کارگر ساختمانی
با در نظر داشتن مشکلات کارگران ساختمانی در بخش‌های مختلف و نبود اشتغال مستمر، اقدام بسیار مثبتی که در حوزه تامین آینده آن‌ها در طول سال‌های اخیر صورت گرفته، قرار گرفتن این افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است که در حال حاضر با توجه به آمار، بیش از یک میلیون نفر در سطح کشور از مزایای بیمه کارگران ساختمانی بهره مندمی‌شوند.
بر اساس قانون، همه کارگران ساختمانی که در تمامی کار‌های ساختمانی و عمرانی و ساخت و ساز‌های مجاز فعالیت دارند، می‌توانند با نام نویسی و اخذ کد ملی، نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه شوند و از مزایا و پوشش‌های این بیمه‌نامه تا زمانی که حق بیمه آن‌ها پرداخت می‌شود، استفاده کنند.

مخاطرات معیشتی کارگران فصلی
"فتح الله بیات" رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور- در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره اثرات منفی شرایط کرونایی و مخاطرات معیشتی کارگران ساختمانی و فصلی کشور، گفت: با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا بدون در نظر گرفتن شرایط و موقعیت اجتماعی و اقتصادی افراد، همه اقشار را در مخاطره قرار می‌دهد، برخی از اقشار جامعه و به طور خاص کارگران فصلی و ساختمانی بدلیل شرایط حضور در خیابان‌ها برای یافتن شغل روزانه، کسب معیشت و کسب درآمد، شرایط بسیار سخت‌تری را نسبت به دیگر اقشار جامعه کار تجربه می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: ماهیت شغلی افراد و شرایط مقابله با بیماری‌ها به شرایط اقتصادی و توان مالی افراد در تامین مخارج درمانو معیشت ارتباط مستقیم دارد و با در نظر داشتن شرایط کرونایی کشور، کارگران ساختمانی با نداشتن اشتغال مستمر و طبیعتاً نبود درآمد کافی و مشکلات معیشتی، در مقابله با بیماری کرونا و حتی تهیه ماسک و وسائل ضدعفونی با مشکلات بسیاری روبرو هستند و طبیعی است که دولت و نهاد‌های مرتبط مالی و حمایتی، توجه کافی در تامین معیشت، رفع مشکلات اشتغال و درآمدزایی و پوشش حوزه درمان آن‌ها داشته باشند.
بیات تصریح کرد: کارگران فصلی و ساختمانی به خاطر اینکه کار ثابتی ندارند و کسب و کار مستمر را تجربه نمی‌کنند از لحاظ اقتصادی تحت فشار هستند و شرایط ایجاد شده کرونایی نیز بر وضعیت متزلزل این قشر از کارگران اثرات منفی بسیاری داشته است.
این فعال جامعه کارگری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این بخش از جامعه کارگری این است که پوشش‌های حمایتی لازم و کافی در راستای تامین معیشت آن‌ها در شرایط جاری و حتی در شرایط خاص مانند بیماری‌ها وجود ندارد و حمایت‌های موجود، نمی‌تواند امنیت بخش، شرایط اقتصادی این قشر باشد، اضافه کرد: پیگیری موضوعات مرتبط با کارگران ساختمانی و فصلی طبیعتاً از طرف انجمن‌ها و اتحادیه‌ها صورت می‌گیرد و البته دولت و شهرداری‌ها نیز در زمینه ساماندهی و برقراری حمایت‌های و بیمه‌ای برای آن‌ها هرکدام دارای وظایف تعریف شده‌ای هستند که با توجه به شرایط این بخش از کارگران باید گفت که همچنان مشکلات بسیاری برای آنان وجود دارد.

مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی
رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با بیان اینکه در حال حاضر در حدود یک میلیون نفر بیمه شده کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد، گفت: یکی دیگر از مشکلات کارگران فصلی و ساختمانی این است که محل کار یا مکانی برای حضور ثابت آن‌ها وجود ندارد و این مسئله مشکلاتی در زمینه بازرسی‌ها و نهایتاً بیمه در نظر گرفته شده برای آن‌ها ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: شرایط ایجاد شده کرونایی در کشور و اثرگذاری آن در بخش‌های اقتصادی و عمرانی به طور مستقیم بر اشتغال و معیشت کارگران فصلی و ساختمانی اثر گذاشته است و کار این بخش از کارگران را که به صورت روزانه در دسترس است، با کاهش بسیار شدید مواجه کرده و شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کاهش ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی در شهر‌ها یکی از عوامل اثرگذار در کاهش کار کارگران ساختمانی و فصلی است.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی بار‌ها توسط دولت‌ها، مجلس شورای اسلامی و انجمن‌های صنفی آن‌ها پیگیری شده، افزود: این در حالی است که همچنان مشکلات این بخش از جامعه کارگری کاملاً محسوس است که می‌توان به مشکلات ناشی از بیمه بیکاری، مسائل مربوط به مشاغل سخت و زیان آور که شامل این بخش از کارگران نمی‌شود و البته آمار حوادث بالای کار اشاره کرد.

برچسب ها: کارگران ساختمانی مشکلات کارگران بیمه کارگران ساختمانی فتح الله بیات رییس اتحادیه کارگران پیمانی و قراردادی
ارسال نظر
آخرین اخبار