۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
تعداد بازدید: ۷۷۵۵۱
در رشته‌کوه‌های آلپ دانشمندان به دنبال نصب سیستم‌های هشداری هستند که مردم را پیش از فروپاشی یخچال‌ها به علت گرمایش زمین آمادهٔ فرار کنند.
کد خبر: ۲۳۱۲۷

راهکار جدید علم برای قله‌های در حال ذوب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رشته‌کوه‌ها یک چهارم خشکی‌های زمین را می‌پوشانند و میلیون‌ها نفر که آن‌ها را خانه می‌نامند، همواره با خطر‌های آن زیسته‌اند.

اما حالا، گرمایش جهانی به طور اساسی در حال تغییر آن‌ها است. دمای رشته‌کوه‌ها تا ۵۰ درصد سریع‌تر از میانگین جهانی رشد کرده است، و حتی کوهنوردان زمانی که قله‌های هیمالیا را فتح می‌کنند، لباس‌های کوهنوردی خود را با ژاکت‌های سبک‌تر عوض می‌کنند.

دانشمندانی که ریسک‌های فجایع طبیعی را در کوهستان‌ها محاسبه می‌کنند، نیاز دارند تا مدل‌های خود را به‌روز کنند. پری بارتلت (Perry Bartlet) از انستیتوی فدرال پژوهش‌های جنگل، برف و مناظر طبیعی (WSL) در سوییس می‌گوید: «مقیاس چیزی که ما محاسبه می‌کنیم به کلی تغییر کرده است—وقایع بسیار بزرگتر هستند.»

عکس گرفته شده در تاریخ ۵ جولای ۲۰۲۲ از طریق یک هلیکوپتر نجات، یخچال پونتا روچا را نشان می‌دهد که روی کوه مارمولادا در رشته‌کوه دولومیتی ایتالیا فرو ریخت. در قلهٔ یخچال دمای رکوردشکن ۱۰ درجهٔ سلسیوس ثبت شده بود. (TIZIANA FABI, AFP, GETTY IMAGES)
یخچال‌هایی دیگر نیز در پاتاگونیا و قرقیزستان در تابستان امسال فرو ریختند. با آب شدن پرمافراست (خاک منجمد)، سنگ‌ها و خاک‌هایی که زمانی در دما‌های زیر انجماد به هم پیوند خورده بودند، جدا می‌شوند./ صدا و سیما

برچسب ها: راهکار دانشمندان گرمایش زمین
ارسال نظر
آخرین اخبار