۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
تعداد بازدید: ۱۱۸۵۴۱
محققان با استفاده از هوش مصنوعی نوعی جدید از آنزیم تقلیدی نانو (نانوزیم) تولید کردند که می‌تواند از طریق کاهش رادیکال‌های آزاد اکسیژن، به رویش مجدد مو و مقابله با طاسی یاری برساند.
کد خبر: ۲۳۱۳۶

رویش مجدد مو و مقابله با طاسی با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بسیاری از مردم آرزو دارند که بتوانند مو‌های از دست رفته خود را بازیابی کنند، اکنون دانشمندان از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی ترکیباتی استفاده کردند که می‌تواند عوامل طاسی را در پوست سر خنثی کند.

این محققان یک نمونه مفهومی از سوزن میکرو (microneedle) را ساختند و نشان دادند که می‌تواند به طور موثر موجب بازیابی مو در موش‌ها شود.

بنا بر اعلام «سای تک دیلی»، بیشتر کسانی که به ریزش شدید مو دچار می‌شوند، به ریزش ارثی مو (androgenic alopecia) مبتلا هستند که با عنوان طاسی الگوی مردانه یا زنانه نیز شناخته می‌شود.

در این شرایط، فولیکل‌های مو توسط اندروژن‌ها (androgens)، التهاب یا وفور بیش از حد عناصری مانند رادیکال‌های آزاد اکسیژن، لطمه می‌بینند. زمانی که میزان رادیکال‌های آزاد اکسیژن بیش از حد زیاد باشد، می‌توانند آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان بدن را تحت فشار بگذارند.

یکی از این آنزیم‌ها «سوپراکسید دیسموتاز» (superoxide dismutase) است و محققان به تازگی نمونه‌ای تقلیدی از این آنزیم را با نام «نانوزیم» (nanozymes) ساخته‌اند. اما تاکنون این‌ها برای از میان بردن رادیکال‌های آزاد اکسیژن خیلی خوب نبوده‌اند. از این رو، «لینا وانگ»، «ژیلینگ ژو» و همکاران آن‌ها این مساله را بررسی کردند که آیا یادگیری ماشینی -نوعی از هوش مصنوعی- می‌تواند به طراحی یک نانوزیم بهتر برای درمان ریزش مو کمک کند.

آن‌ها برای ساخت نانوزیم‌ها از ترکیبات شبه‌فلزی تیفوستات (thiophosphate) استفاده کردند. آن‌ها مدل‌های یادگیری ماشینی را در مورد ۹۱ نوع مختلف از این ترکیبات آزمایش و این تکنیک‌ها را پیش‌بینی کردند که ترکیب MnPS ۳ قوی‌ترین توانایی مشابه سوپراکسید دیسموتاز (SOD) را دارد.

در مرحله بعدی ورقه‌های نانویی از این مواد روی پوست سر مورد آزمایش قرار گرفت و در آزمایش‌های اولیه این ورقه‌های نانویی سطح رادیکال‌های آزاد اکسیژن را به میزان زیادی کاهش داد بدون اینکه صدمه‌ای به آن وارد کند.

این تیم تحقیقاتی بر اساس این نتایج، سوزن‌های میکرویی از جنس MnPS ۳ آماده کرد و در مورد موش‌ها به تحقیق پرداخت و ظرف مدت ۱۳ روز مشاهده کردند که حیوانات مو‌های زخیم‌تری پیدا کردند و پشت آن‌ها مو‌های بیشتری پیدا کرده است.

محققان می‌گویند این مطالعه راه را برای درمان نانوزیمی بر اساس متد‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای بازیابی مو در افراد طاس هموار کرده است./ صدا و سیما

برچسب ها: هوش مصنوعی ریزش مو محققان ایرانی
ارسال نظر
آخرین اخبار