۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
تعداد بازدید: ۱۰۸۰۸۵
خوشنویسی، یکی از هنر‌های شناسنامه دار ایرانی است. از این‌رو، انجمن خوشنویسان تلاش می‌کند که این هنر را به شکل شایسته ای حفظ کند.
کد خبر: ۲۳۲۲۱

انجمن خوشنویسان باید فعالیت خود را در تمام مناطق کشور گسترش دهد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، خوشنویسی، یکی از هنر‌های اصیل ایرانی است که بدون شک، با شنیده شدن نام آن، روح هنر روحانی در وجود هر انسانی زنده می‌شود و اهمیت آن تا جایی است که روی هنر‌های دیگر نیز تأثیر بسزایی گذاشته است و به همین دلیل، همواره تلاش هنرمندان و به ویژه استادان نامدار عرصه خوشنویسی این بوده است که به منظور حفظ و تعمیم و آموزش آن از هیچ کوششی دریغ نورزند و در این میان، نمی‌توان نقش انجمن خوشنویسی ایران را در معرفی هرچه بیشتر و آموزش‌های این هنر اصیل ایرانی نادیده گرفت.

گسترش آموزش‌های فرهنگی و هنری در دستور کار است

عارف براتی، مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران، درمورد اجرای طرح سراسری «آموزش خوشنویسی برای همه» با همکاری انجمن خوشنویسان ایران بیان کرد:انجمن خوشنویسان ایران در راستای رسالت اصلی خود، یعنی توسعه هنر، باید فعالیت خود را در تمام دوره‌ها و مناطق کشور گسترش دهد و این موضوع، در دستور اصلی کار ماست و این موضوع، طبق آیین نامه و مرامنامه تشکیلاتی انجمن خوشنویسان است. به همین دلیل، اخیراً، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرحی مبنی بر گسترش عدالت آموزش‌های فرهنگی هنری در سراسر کشور به ویژه در مناطق کم برخوردار و مرزی درنظر گرفته است و انجمن خوشنویسان هم در حوزه خوشنویسی با این طرح همراه است؛ به طوری که تلاش می‌کنیم در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مناطق کم بهره و کم برخوردار که از حوزه‌های مرکزی دور هستند، آموزش‌های پایه‌ای در زمینه خوشنویسی داشته باشیم و کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص، از طریق انجمن خوشنویسان اِعمال خواهد شد.

به گفته مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران، این آموزش‌ها براساس درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جلساتی که از طریق شورای عالی برگزار شده و ارتباط با معاونت مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صورت خواهند گرفت.

انجمن خوشنویسان باید فعالیت خود را در تمام مناطق کشور گسترش دهد!
براتی تأکید کرد: ما طرح و نظرمان را برای این منظور گفتیم که موارد تدوین شده در اختیار تشکیلات انجمن خوشنویسان قرار خواهد گرفت و پیرو برنامه ریزی‌های دقیق ما اقداماتی انجام خواهد شد.

بودجه مناسبی برای موضوعات فرهنگی در کار نیست

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران، درمورد تأثیر چنین طرح‌های آموزشی و خروجی‌های موفقیت آمیز آن‌ها ادامه داد: اگرچه در سال‌های اخیر، بودجه‌های مناسبی برای موضوعات فرهنگی درنظر گرفته نشده است، ولی در همه حوزه‌های هنری در شهرستان‌ها و به ویژه مناطق حاشیه کشور، شرایط و ظرفیت کار کردن وجود دارد. البته باید بگویم که میزان فعالیتی که انجام خواهیم داد به توان، انرژی و بودجه درنظر گرفته شده بستگی دارد. در نتیجه، از نظر زمان بندی سعی خواهیم کرد طرح مذکور، براساس تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه دار باشد چراکه این طرح‌ها دوره‌ای هستند و هر سه ماه یک بار تمدید خواهند شد.

براتی با اشاره به تفاوت جایگاه فعلی هنر خوشنویسی ایران در مقایسه با گذشته و تغییرات آن بیان کرد: هنر خوشنویسی به دلیل وجود انجمن خوشنویسان ایران که یکی از تشکل‌های برجسته هنری جهان است و با توجه به این که این تشکل در ایران، بودجه محور نیست و از بودجه دولت تغذیه نشده، در مقایسه با دیگر تشکلات فرهنگی هنری عملکرد خوبی داشته است؛ به طوری که در گستره اقلیمی ایران دارای ۳۶۵ شعبه است و در خارج از ایران هم شعبات آن وجود دارند و به گسترش هنر خوشنویسی می‌پردازند و هر یک از انجمن خوشنویسان، اعضای خود را دارند و دارای مجامع هستند و از داخل مجامع دوسالانه، شورا، هیئت مدیره و مدیر خود را انتخاب می‌کنند و درواقع، تشکلات منسجمی هستند که عملکرد دقیقی دارند. به همین دلیل، اگر بخواهیم از نظر کمیّت و کیفیت به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که در اول انقلاب در کشور، ۸ استاد انجمن خوشنویسان بوده است، ولی در حال حاضر، ۴۸۰ استاد از انجمن خوشنویسان رتبه گرفته اند.

او افزود: در سال ۵۷، ۱۰ نفر در سالن دفتر مرکزی انجمن خوشنویسان در آزمون ممتاز شرکت کردند، در حالی که امروز، در ۳۶۰ شعبه، آزمون ممتاز برگزار می‌شود و همچنین، در شعب مراکز استان برخی از مراکز استانی بزرگ نیز آزمون‌های فوق ممتاز برگزار می‌شود و علاوه بر این، در چهل و سومین سال انقلاب، ۲۴ استاد خانم در انجمن خوشنویسان حضور دارند که در مقایسه با همه استادان انجمن در اول انقلاب نشان دهنده این است که انجمن خوشنویسان تا چه اندازه توانسته است به هنر خوشنویسی اعتلا ببخشد.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران گفت: امروز آثاری که هنرمندان چیره دست جوان ما در حوزه خوشنویسی در سراسر کشور کار می‌کنند قابل مقایسه با صد‌ها سال گذشته هم نیست؛ به طوری که آثار خوشنویسی ایران در عرصه‌های جهانی می‌درخشند و زینت بخش موزه‌ها و گالری‌های بزرگ دنیا هستند که این موضوع، کارنامه درخشان انجمن خوشنویسان را نشان می‌دهد که همه این موفقیت‌ها را می‌توان با اعداد و ارقام ثابت کرد تا جایی که هر ساله، بیش از صد‌ها کار انتشاراتی در حوزه خوشنویسی تولید می‌شوند که این‌ها محصول فعالیت‌های زیربنایی انجمن خوشنویسان هستند.

او بیان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهند که در طول سال، هزاران اخبار هنرخوشنویسی در صدا و سیما و رسانه‌های مختلف منتشر می‌شوند که این‌ها گزارش کار انجمن خوشنویسان هستند و همچنین، انجمن خوشنویسان، نمایشگاه خوشنویسی در عرصه آسیا و خاورمیانه داشته است و هنرمندان ایرانی در این حوزه توانسته اند جوایزی را کسب کنند.

او درمورد استقبال قشر نوجوان و جوان از هنر خوشنویسی تأکید کرد: خوشنویسی در مقایسه با دیگر هنر‌ها از اقبال زیادی برخوردار بوده است. زیرا این هنر با ادبیات و فرهنگ غنی ایران ارتباط داشته است و ریشه در فرهنگی دارد که طنازی در کلمات، آن هم در اوج مشهود است و مورد تحسین جهانیان قرار گرفته و دلیل آن هم این است که هنرمند خوشنویس با کلمات زیبایی از مولانا، حافظ، سعدی و... سر و کار دارد.

براتی افزود: واقعیت این است که در ۱۰- ۱۲ سال گذشته، با فشار‌های اقتصادی روبرو بوده ایم که این موضوع روی خانواده‌ها تأثیرگذار بوده است. اما با این وجود، آموزش هنر خوشنویسی و آموزشی که از طرف انجمن خوشنویسان در جامعه ارائه می‌شود بر اساس عشق و مِهرورزی است که بزرگان این هنر داشته اند و اگرچه، اساسنامه ما توصیه بر این دارد که آموزش خوشنویسی با کمترین هزینه انجام بگیرد چراکه پنجره هنری ایران از دریچه خوشنویسی به جهانیان معرفی شده است، ولی در سال‌های گذشته، به دلیل مشکلات اقتصادی، تا حدی از تعداد هنرجویان خوشنویسی کاسته شده است. هرچند که باز هم استقبال از این هنر در مقایسه با دیگر هنر‌ها بیشتر است./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: هنر خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران هنرهای تجسمی
ارسال نظر
آخرین اخبار