۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
تعداد بازدید: ۷۷۹۰۴
بر اساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ۱۲۳ محصول برای رفع نیازهای فناورانه حوزه کشاورزی عرضه شد.
کد خبر: ۲۳۲۵۹

عرضه ۱۲۳ محصول برای رفع نیازهای فناورانه حوزه کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، کشاورزی هوشمند که به انقلاب سبز سوم شهرت یافته است برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات و خدمات کشاورزی، افزایش کارایی و کاهش مصرف منابع و هزینه‌ها و مدیریت آسانتر و کارآمدتر نهاده‌ها؛ از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباط نوین استفاده می‌کند. مدلی از کشت که درآمیخته با فناوری هایی، چون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، پهپادها، حسگر‌ها و ... است و مزایای زیادی برای صنعتگران و مصرف‌کنندگان این محصولات دارد.

با توجه به اینکه ارتباط مستقیمی میان کشاورزی و تامین امنیت غذایی وجود دارد؛ کشور‌ها برای تحقق کشاورزی هوشمند و توسعه استفاده از فناوری در این صنعت رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. این کار در کنار همه مزایایی که دارد؛ خودکفایی و تامین بومی نیاز‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

در ایران البته تلاش‌ها در این حوزه هنوز کافی نیست و کشاورزی یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای است که هنوز به طور کامل از مزایای زیست بوم فناوری و نوآوری بهره‌مند نشده است و گام‌های زیادی برای برداشته شدن در این زمینه وجود دارد. شبکه ملی فن بازار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری یکی از مجموعه‌هایی است که با اتصال بازار عرضه و تقاضا سعی دارد ورود فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه را تسهیل کند و ارتقا دهد.

بر همین اساس نیز تاکنون ۱۲۳ محصول فناورانه‌ای که در صنعت کشاورزی کاربردی هستند و با فناوری و نوآوری‌های بومی تولید شده‌اند را به بازار تقاضا معرفی کرده و با حمایت از آنها؛ مسیر ورود این محصولات به بازار و تجاری‌شدن آن‌ها را هموار کرده است.

محصولاتی همچون «سامانه جامع کنترل و مدیریت یکپارچه پارس کارن»، «دستگاه‌های صنعتی فریز درایر (خشک کن انجمادی)»، «تولید انواع کود‌های آلی و معدنی به صورت جامد و مایع»، «دستگاه ضد رسوب الکترونیک»، «سامانه هوشمند ضد سرمازدگی باغات مدل چاهک معکوس»، «نانوپودر غیر سمی کشنده موش (شک بوم)»، «مینی آب بانک»، «آنالایزر قابل حمل گاز» و ... که می‌توانند پاسخی فناورانه به نیاز‌های این صنعت کاربردی و راهبردی در کشور باشند./ مهر

برچسب ها: بخش کشاورزی اقتصاد دانش بنیان فناوری‌های دانش‌بنیان
ارسال نظر
آخرین اخبار