۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: ۸۰۷۹۵
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ابتلا مادر باردار به انفلوانزا ممکن است با عوارضی چون زایمان زودرس، سقط و مرده زایی همراه باشد به همین جهت تزریق واکسن آنفلوانزا به همه مادران باردار توصیه می‌شود.
کد خبر: ۲۳۲۹۹

مادران باردار، آنفلوانزا را جدی بگیرند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ دکتر شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان در برنامه «مادر کودک» شبکه سلامت سیما در خصوص انفلوانزا در مادران باردار و تأثیر آن بر روی جنین گفت: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی مختص فصل پاییز و زمستان است که در ۲ سال گذشته به دلیل رعایت بهتر نکات بهداشتی میزان شیوع انفلوانزا بسیار کم بود، اما اکنون با بازگشایی مدارس و کمرنگ شدن رعایت استاندارد‌ها شاهد بروز بیشتر این بیماری هستیم.

وی، تب، بیحالی، بدن درد، سرفه‌ای شدید و گاهی گرفتاری‌های ریوی را از علائم این بیماری دانست و افزود: در خانم‌های باردار به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی بارداری و افزایش تجمع مایع در بدن به طور طبیعی احساس تنگی نفس وجود دارد با ابتلا مادر باردار به انفلوانزا این تنگی نفس بیشتر می‌شود و برای اینکه با کاهش اکسیژن خون مادر مواجه نشویم نیاز به پیگیری و مراجعه پزشک توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در سه ماهه اول بارداری نگران تب هستیم، زیرا تب بالا و طولانی مدت می‌تواند با نقائص مغزی همراه باشد در سه ماهه اول بارداری در جنین ارگانوژنز (اندام زایی) صورت می‌گیرد و اگر مادر در این مدت دچار تب بالا شود با احتمال بیشتری جنین به ضایعات مغزی نخاعی مبتلا می‌شود به همین دلیل به محض بالا رفتن حرارت بدن بالاتر از ۳۸ درجه نیاز به پاشویه و مصرف دارو‌های تب بر وجود دارد.

نیرومنش، کم عارضه‌ترین مسکن در زمان بارداری را استامینوفن ساده و بدون کدئین دانست و به مادران باردار توصیه کرد در هنگام ابتلا به انفلوانزا باید به پزشک مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که مادر باردار هنگام ابتلا به انفلوانزا نیاز به مصرف چه دارو‌هایی دارد، گفت: درمان‌های حمایتی مانند مصرف مایعات فراوان، آب میوه، چای کمرنگ، شیرداغ، سوپ و آش ساده و در صورت تب مصرف استامینوفن ساده همراه با پاشویه توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: انفلوانزا یک بیماری ویروسی است و نیاز به مصرف انتی بیوتیک ندارد، اما اگر بیماری طولانی شود و عفونت ثانویه اضافه شود با داشتن علائمی مانند ترشح پشت حلق چرکی، سرفه‌های خلط دار چرکی با تشخیص پزشک انتی بیوتیک‌های مجاز دوران بارداری توسط پزشک تجویز می‌شود.

این متخصص پریناتولوژی ادامه داد: گاهی علائم گوارشی در مادر باردار مانند تهوع، دل پیچه و اسهال مشاهده می‌شود که برای جلوگیری از کم آبی بدن مادر باردار به فراخور شدت عوارض ممکن است مصرف سرم تجویز شود.

نیرومنش با تأکید بر این نکته که بیماری‌های زمینه‌ای باعث شدیدتر شدن عوارض انفلوانزا می‌شود گفت: مادران باردار مبتلا به دیابت، آسم، بیماری‌های قلبی، نقص سیستم ایمنی مانند مادران باردار مبتلا به اچ‌ای وی در صورت ابتلا به انفلوانزا تحمل کمتری در مقابل عوارض این ویروس دارند و با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

وی به همه مادران باردار و بالاخص مادران با بیماری‌های زمینه‌ای توصیه کرد: برای کاهش عوارض این بیماری واکسن انفلوانزا را تزریق کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال اینکه مادر شیرده مبتلا به انفلوانزا، نوزاد خود را به این بیماری مبتلا کند، گفت: این احتمال وجود دارد به همین دلیل توصیه می‌شود در هنگام شیردهی از ماسک استفاده کند. همچنین یاد اور شد، در صورت تزریق واکسن انفلوانزا به مادر ایمنی به نوزاد نیز منتقل می‌شود.

برنامه «مادر کودک» همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود./ صدا و سیما

برچسب ها: زنان باردار متخصص زنان زایمان و زیبایی آنفولانزا واکسن آنفولانزا تزریق واکسن
ارسال نظر
آخرین اخبار