۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
تعداد بازدید: ۶۸۱۱۲
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد که گزارش تخلف و کم کاری شرکت‌های داروساز تهیه شده و در صورت لزوم در اختیار مراجع قضایی برای برخورد با متخلفان قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۲۳۳۷۱

گزارش تخلف داروسازان آماده ارسال به دستگاه قضایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سجاد اسماعیلی در رابطه با نقش طرح دارویار در تامین داروخانه‌های کشور و معضل کنونی در برنامه صبح وگفتگو گفت: یکی از اهداف دارویار بر طرف کردن گره کمبود دارو بود. وی هدف دیگر را دسترسی شرکت‌های وارد کننده و تولید دارو به ارز مرغوب عنوان کرد تا تولید تسهیل شده و رانت و فساد در زنجیره تامین دارو برچیده شود.

اسماعیلی ادامه داد: مشکلات متعددی منجر به کمبود دارو در شرایط فعلی شده که افزایش مصرف از جمله این دلایل است. به گفته مشاور رئیس سازمان غذا و دارو ۱۷ میلیون شربت آنتی بیوتیک مورد نیاز اطفال در نیمه اول سال ۱۴۰۱ تامین شد، ولی به دلیل افزایش مصرف درپی آنفولانزای زودرس، شاهد تجویز بی رویه آنتی بیوتیک بودیم و حتی برای یک سرما خوردگی، این نوع دارو را تجویز می‌کردند.

اسماعیلی ادامه داد: این مسئله موجب بر هم خوردن عرضه و تقاضا شد، ولی طی یک هفته اخیر، کمبود‌ها شیبی نزولی پیدا کرده و از طرفی تولید داخل فزونی گرفته و مسیر واردات باز شده است.

وی از سه شیفته شدن کارخانجات تولید دارو خبر داد و افزود: در آبان ماه ۴۰ درصد افزایش توزیع آنتی بیوتیک را نسبت به ماه گذشته شاهد بودیم.

اسماعیلی ابراز امیدواری کرد طی روز‌های آینده شاهد ذخایر خوبی در زمینه آنتی بیوتیک و نظم گرفتنِ توزیع این دارو در سطح کشور باشیم.

این مقام مسئول با اعلام این که برخی مشکلات هم از طرف تولید کننده‌ها به وجود آمده بود، خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی به دست ما رسید که برخی فعالان این حوزه در زمان مورد نظر، اقدام به تولید نکرده‌اند و این کم کاری باعث عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار بوده است.

به گفته اسماعیلی این مورد در دست بررسی است و گزارش تهیه شده در صورت لزوم، در اختیار دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت تا اگر تخلفی روی داده، با خاطیان برخورد شود. وی با اشاره به نایاب شدن سرم هم گفت: مصرف به شدت افزایش یافت و این آمار غیر قابل پیش بینی بوده است. تا قبل از کرونا ماهانه ۱۲ میلیون سرم مصرف می‌شد و سال گذشته این میزان به ۱۴ میلیون رسید.

اسماعیلی با اشاره به سطح قابل قبول ذخایر سرم در مراکز درمانی و بیمارستانی، خاطرنشان کرد: مهر امسال ۱۸ میلیون سرم در کل کشور توزیع کرده‌ایم و آمار و مستندات آن موجود است، ولی به دلیل گرمای بیش از حد تابستان و تجویز‌های موجود، باز حجم توزیع کفاف مصرف را نداد./ فارس

برچسب ها: انجمن داروسازان دستگاه قضایی طرح دارویار
ارسال نظر
آخرین اخبار