۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
تعداد بازدید: ۷۰۱۲۳
یک شرکت دانش بنیان کشورمان موفق به بومی‌سازی بذر گیاه کاربردی «آشواگاندا» یا «جینسینگ هندی» ملقب به پادشاه گیاهان دارویی شد.
کد خبر: ۲۳۵۲۱

موفقیت دانش بنیان‌های کشور در بومی سازی بذر یک گیاه دارویی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آشواگاندا یا جینسینگ هندی نوعی گیاه شب‌بو و دارویی محبوب در طب هندی به شمار می‌رود و از تاثیر زیادی بر کاهش کورتیزول و متعادل کردن هورمون‌های تیروئیدی برخوردار است.

ریشه گیاه جینسینگ هندی دارای خواص بسیار فراوانی از جمله خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند و تقویت کننده نیروی جسمی و فکری انسان است و یک آرام‌بخش ذهن و کاهنده استرس و اضطراب محسوب می‌شود.

گیاهی با ارزش اقتصادی بالا که کپسول‌های ۶۰ تایی وارداتی آن از شرکت آمریکایی youtheory یا شرکت هندی Himalaya به قیمت ۲۷ تا ۴۰ دلار به بازار داخلی عرضه می‌شود، حالا بذر آن با همت یک شرکت دانش بنیان داخلی با همکاری مجتمع آموزش عالی سراوان بومی سازی و پودر ۷۰۰ گرمی آن تنها با قیمت ۲۰۰ هزار تومان با تلاش این شرکت فناور وارد بازار داخلی شده است.
این گیاه اکنون برای صادرات به کشور‌های روسیه و عراق هدف‌گذاری شده است.

علیداد امیربهزادی مدیرعامل شرکت دانش بنیان مهراعجاز کویر شرق در خصوص خاصیت گیاه کاربردی آشواگاندا یا جینسینگ هندی می‌گوید: این گیاه معجزه‌آسا در واقع باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود و در درمان فشار خون، دیابت، کم خونی فقر آهن و رفع ضعف عمومی بدن، تنظیم قند خون و تقویت باروری و همچنین نیروی جسمی سالمندان بسیار موثر است.

این کارشناس ارشد ژنتیک (Genetics) و اصلاح نباتات از انستیتو علوم تحقیقات کشاورزی دهلی نو هندوستان با بیان اینکه، آشواگاندا یا جینسینگ هندی ملقب به پادشاه گیاهان دارویی است که در طب سنتی هند یک گیاه بسیار مهم و کاربردی به حساب می‌آید، افزود: یکی از راه‌های تقویت و درمان کم کاری غدد فوق کلیوی یا آدرنال مصرف آشواگاندا یا همان ریشه جینسینگ هندی است.

وی با بیان اینکه، ورزشکاران نیز برای افزایش حجم عضله‌های خود از گیاه آشواگاندا استفاده می‌کنند، گفت: این گیاه همچنین باعث کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود و برای مبارزه با سلول‌های سرطانی سینه، شش، معده و کولون بسیار موثر است.

این فعال حوزه کشت گیاهان دارویی افزود: گیاه آشواگاندا همچنین از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و این خاصیت آن بیشتر به دلیل تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی و مقدار فراوان آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه است.

وی افزود: پیش‌تر این محصول از خارج از کشور از جمله هند وارد ایران می‌شد و ما زیاد نسبت به کیفیت آن آگاه نبودیم و اطمینان خاطر نداشتیم. ضمن اینکه ورود این گیاه به صورت خام به دلیل نگهداری محصول در انبار‌ها به مدت طولانی دچار آلودگی‌های مختلف بود و ماده موثره این محصول کاهش پیدا می‌کرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان مهراعجاز کویر شرق در خصوص چگونگی کشت این گیاه در ایران نیز گفت: پراکندگی این گیاه در هند، پاکستان و بخشی از بلوچستان است که بصورت بومی وحشی موجود است؛ در واقع به دلیل اینکه جوانه زنی بذر جیسینگ هندی مقداری به دلیل خواب بذر سخت است، به منظور بومی سازی این گیاه، در شرکت رویان گیاه شستون سبز مستقر در مجتمع آموزش عالی سراوان به مدیریت دکتر مجید جعفری روی بذر گیاه کار شد.

امیربهزادی افزود: ابتدا طبق یک پروتکل علمی خواب بذر شکسته و جوانه زنی بذر انجام شد، سپس کار تجاری سازی و قرارداد مشارکت با کشاورزان برای کشت این محصول صورت گرفت.

وی گفت: سپس این بذر را به همراه پروتکل‌های مربوطه برای کشت طبق یک قرارداد مشارکت در اختیار کشاورزان منطقه گذاشتیم و کار کشت انجام شد و به صورت تضمینی محصول را از آن‌ها خریداری کردیم و آنقدر محصول ارزشمند است که هر دو طرف سودآوری بسیار مناسبی داشتیم.

این کارشناس ارشد ژنتیک (Genetics) و اصلاح نباتات از انستیتو علوم تحقیقات کشاورزی دهلی نو هندوستان در خصوص اینکه چه زمانی این محصول بومی سازی شده است نیز اظهار کرد: ما از سال ۱۳۹۸ و در اوج بیماری کرونا کار بومی سازی گیاه آشواگاندا هندی را آغاز کردیم.

امیربهزادی با بیان اینکه، در حال حاضر مزارع بسیار خوبی در جنوب شرقی استان کرمان که به لحاظ آب و هوایی مناسب این گیاه است به کشت این گیاه اختصاص یافته است، تصریح کرد: طبق تحقیقات و آنالیز‌های انجام شده گیاه حاصل شده از لحاظ کیفیت و به نسبت محصول خارجی دارای ماده موثره بسیار خوبی است.

این فعال حوزه گیاهان دارویی با تاکید بر اینکه، گیاه آشواگاندا از ارزآوری بسیار مناسبی برای کشور برخوردار است، از مذاکره اخیر این شرکت با نمایندگان کشور‌های روسیه و عراق برای صادرات این محصول به این دو کشور خبر داد.

وی در عین حال افزود: البته باید روی بازار این محصول بیشتر کار شود و اگر مقداری تسهیلات داده شود که روی توسعه محصول و تبدیل آن به قرص و شربت و کپسول هم کار کنیم، کار توسعه پیدا خواهد کرد چراکه اکنون ما این محصول را فقط به صورت پودر گیاهی عرضه می‌کنیم.

امیربهزادی همچنین گفت: برای تولید این محصول تاکنون از ظرفیت خالی شرکت‌هایی که دارای پروانه بهره برداری و بهداشتی هستند، استفاده می‌کرده ایم.

وی با اشاره به شروع فعالیت این شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۹۳ در ارتباط با میزان اشتغالزایی این شرکت نیز تصریح کرد: به صورت غیرمستقیم تعداد زیادی را مشغول به کار کرده ایم، اما به صورت مستقیم ۱۵ نفر مشغول به کار هستند ضمن اینکه ما تاکنون حتی هزار تومان هم وام نگرفته ایم./ صدا و سیما

برچسب ها: شرکت دانش بنیان گیاهان دارویی بومی سازی بذر
ارسال نظر
آخرین اخبار